Jos olette saaneet lapset pienehköllä ikäerolla, onko teistä tuntunut että isovanhemmat

Vierailija

muistavat ja hehkuttavat aina enemmän esikoisesta ja toinen vauva jää jotenkin varjoon..

...meillä kuulee lauseita että voi että tuo " matti" (esikoinen) on jo iso poika ja osaa sitä ja tätä ja on niiin ihana. Onhan toki " maijakin" (kuopus) mutta kun se on vielä niin paljon pienempi! Tätä on nyt jatkunut jo yli vuoden. Mua ällöttää - ja kyseessä omat vanhempani joita nähdään kuitenkin 2-3 krt / vko. Johtuuko se ikäerosta, vai siitä että esikoinen on poika ja kuopus tyttö. Vai mistä lie..

Kommentit (9)

Vierailija

Totta kai esikoisen kanssa hommataan eri juttuja kuin kuopuksen, mutta kyllä kuopusta haliteltiin vauva-aikaan ihan samalla lailla kuin vanhempaakin lasta aikoinaan.

Voi olla tosiaan, ap, että vanhempasi haluavat erityisesti huomioida vanhempaa lastasi, jotta hän ei tuntisi oloaan sivulliseksi. Ihan hyvä pyrkimys, mutta miksi? Eivätkä vanhempasi oikein luota sinuun kasvattajana, jos kuvittelevat esikoisesi jäävän paitsioon?

Vierailija

Luulee että esikoinen loukkaantuu jos kuopus saa huomiota. Meillä ikäeroa oli 1v4kk. Nyt toinen on jo yli vuoden ja toinen sen 2,5v

t. ap

Vierailija

Ei kyse varmaan ollutkaan rakkaudenosoittamisista, vaan kehuista.

Pienempi tuskin vielä ymmärtää (ainakaan vauvana) kehuista ja kannustamisesta vielä niin paljoa kuin isompi. Tästä ymmärtääkseni oli kyse.

Enkä ymmärtänyt pointtia: Eivätkö vanhempasi luota sinuun kasvattajana (?)

Vierailija

että tekevät tätä siksi, että itse pelkäävät etteivät huomioisi vanhempaa tarpeeksi. Äitiä jotenkin suretti esikoisen kohtalo kun vauva tuli taloon, koska esikoinen oli itsekin vielä pieni. Vanhempi on ollut hänelle hurjan rakas ja hän ilmeisesti yrittää olla loukkaamatta tätä pikku-ihmistä, ettei häntä luultaisi vähempi arvoiseksi, koska pienempi ei kuulemma ymmärrä näistä hommista vielä mitään....:/

Vierailija

Ikäeroa 1v8kk, vanhempi on poika ja kuopus tyttö. Anoppi ja appiukko tuntuvat molemmat olevan enemmän innoissaan esikoisesta. Minäkin olen joskus epäillyt tämän johtuvan siitä, että esikoinen on poika, mutta kyllä he selvästi pyrkivät huomioimaan tätä siksikin, että tämä niin selvästi osoittaa mustasukkaisuuttaan, kun taas kuopus ei ymmärrä sisaruskateudesta vielä mitään. Suoraan sanottuna innostus lapsenlapsesta meni esikon vauva-aikana myös sen verran överiksi, että minusta on ollut vain hyvä, kun kuopus on saanut osakseen rauhallisempaa kohtelua: hän saa kehittyä juuri siinä tahdissa kuin kehittyy, eikä jatkuvasti olla ihmettelemässä, miksei se vielä tee sitä tai tätä, hän saa nukkua rauhassa päiväunensa ilman, että sängyn vieressä käydään pyörimässä niin, että vauva lopulta säpsähtää hereille jne. jne.

Omassa lapsuudenkodissani esikoinen oli poika ja sitten meitä oli kaksi tyttöä. Koko lapsuuteni puoli sukua (etenkin ne naispuoliset) hehkutti, kuinka taitava ja muutenkin fantastinen veljeni oli, mikä oli välillä todella ärsyttävää. Oma äitini on suoraan sanonut, että hänestä pojat on " jännittävämpiä" , kun taas tytöt ovat jotenkin liian tutunlaisia. Sen olen päättänyt, että parhaani yritän, jotta minä ja mieheni osaisimme kohdella lapsiamme tasa-arvoisesti ja yhtä suurella innostuksella. Toivottavasti onnistumme!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat