Selkä pysyvästi kipeäksi epiduraalista?

Vierailija

Hei!

Synnytin 3 kk sitten ja synnytyksen yhteydessä sain epiduraalipuudutuksen. Anestesialääkärillä oli vaikeuksia saada puudutusta laitettua ja tökki n. 10 kertaa neulalla eri kohtaan ja laski puudutusainetta sisään. Aina meni kipeästi vasemmalle puolelle ja kun tästä sanoin, oli hämmästyksissään ja laittoi uudestaan ja uudestaan..

Nyt 3 kk päästä selkäni on vieläkin kipeä tuosta kohdasta vasemmalta selkärangan vierestä. Kipu haittaa erityisesti nukkumista.

Mikä meni pieleen? Onko kipu tullut jäädäkseen? Jos, niin mitä pitäisi tehdä? Missä selän voisi tutkituttaa? Onko tapahtunut jokin virhe?

Luin, ettei epiduraalin pitäisi sattua lainkaan ja sen laitto sattui niin vietävästi, että supistuskivut jäivät siinä toisiksi.

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Paikallista vai laajemmalla alueella?

-paikallista

Lihaksessa vai kudoksissa syvemmällä?

-en voi olla 100% varma, mutta lihasperäiseltä kipu ei tunnu. Tuntuu olevan syvemmällä.

Tuntuuko se koko ajan, vai liikkeessä, taivuttaessa, nukkuessa?

-koko ajan tuntuu vähän, liikkeessä (erityisesti taivuttaessa) enemmän ja nukkuessa koko ajan, paitsi jos makaan jossain aivan tietyssä asennossa.

Vierailija

Kävin lääkärissä ja eivät osanneet sanoa mitään. Kuvattiin ja kuulemma on liian syvä lordoositila, jumppaamaan käskivät ja kirjoittivat särkylääkettä. Vituttaa kun selkä oli todellakin kunnossa ennen epiduraalia.. Tuntuu että siinä meni nyt jotain pieleen ja hermot? vaurioituivat pysyvästi. Itseäkin kiinnostaa jos muillakin kokemuksia tästä asiasta!

Vierailija

Vieläpä kehtasi epäillä, että en kestä kipua " normaalisti" kun kerroin laittamisen sattuvan pahasti : ( Olin kuitenkin jo toista kertaa synnytämässä ja elämässä pahempaakin kipua kokenut. Epiduraali ei mulla ainakaan auttanut mitään joten meni ihan pieleen. Myös pään kokoinen mustelma tul laittokohtaan.

Vierailija

Mulla on koskenut synnytyksen jälkeen selkään, ihan koko ajan!

Mulla on myös särkenyt päätä, joka päivä....

Synnytyksestä 2kk, synnytyspaikkana KYS.

Minä sain epiduraalin, sitä sohelsivat useaan otteeseen ja tunsin, kuinka neula upposi selkääni, ja se KOSKI!!! Sen jälkeen en voinut kävellä tai liikkua, vissiin huiskauttivat kunnolla sitä ainetta....

Vierailija

Minäpä otan tuon tekstisi lääkäriin mukaan - jos sopii??

Mulla oli synnytyksen jälkeen selkä ihan järkyttävän kipeä ja mietin, että onko ihminen aina näin kipeä synnytyksen jälkeen ja miten kukaan voi olettaa, että siinä kunnossa hoidetaan vauvaa..

Meillä oli ihan painajaismaista siellä synnytyssairaalassa.. toinen vanhemmista oksenteli vain ja minä en päässyt sängystä ylös, pelkkä kyljen kääntö oli työn ja tuskan takana. Mutta en osannut siitä sen enempää vaatia selvitystä, koska kukaan ei siitä sen enempää mitään kysellytkään, hoitajat siis. Sain vain kipulääkkeitä, jotka auttoivat jonkin verran.

Varaanpa huomenna lääkäriajan asian tiimoilta ja kerron sitten, miten kävi.

Vierailija

n. 2,5 kk synnytyksestä tuli ihan hirveät selkäkivut, sängystä nouseminenkin oli niin tuskaa että itku pääsi joka kerta ja selkää särki ihan koko ajan =(

Kävin lääkärissä ja totesi vain että on noidannuoli.

No menin sitten käymään akupuntkiossa (en nyt ole varma oliko juuri akupunktio nimeltään, mutta se jossa tökitään niillä pienillä neuloilla...) ja siellä kysyttiin heti selän tutkimisen yhteydessä että olen ilmeisesti saanut epiduraalin, se kuulemma jää lähes kaikilla naisilla kipu " muistiin" selkäytimeen ja saattaa oireilla esim. päänsärkyinä vasta vuosien kuluttua tai vastaavasti selkäsärkyinä. Itselläni oli kuulemma selkäranka " tukossa" epiduraalin johdosta. No minulla auttoi jo yksi hoitokerta, sanoivat että saattaa tarvita 2-3 kertaa ennenkuin selkäsärky häviää. Sen koommin ei ole selkää särkenyt ja siitä on aikaa nyt n. 8 kk =)

Vierailija

Jos anestesiasta tulee kipua jälkeenpäin, kannattaisi soittaa puudutuksen tehneelle anestesialääkärille suoraan. Vaatia hoitajia varaamaan vaikka soittoaika. Ehkä jopa löytyy apua.

Vierailija

Vaan kun en silloin vielä tiennyt että ne johtuu siitä eikä raskaudesta. Kolmannen jälkeen ei kipuja missään eli kyllä niillä selkeä syy-yhteys on, en tiedä miksi asiasta ei PUHUTA!

Vierailija

kanssa. Mulla laittaminen sattui varmaan ihan normaalisti, mutta koko synnytyksen suurin tuska tuli siitä että selkään sattui kamalasti kokoajan. Muutamaan päivään en saanut liikuttua kunnolla selkäkivun vuoksi. Oltiin perhehuoneessa ja mies veti mut sängystä ylös ja talutti vessaan ja syömään. Lisäksi se epiduraali-aine ei vaikuttanut kunnolla vaan sitä lisättiin synnytyksen aikana 6 kertaa. Eli jotenkin pielessä oli. Mulla synnytyksestä 5 vuotta ja edelleen kipuilee selkä.

Vierailija

Paikallista vai laajemmalla alueella?

koko alaselässä, vähän niin kuin menkoissa, siellä syvällä, ei pinnassa.

Lihaksessa vai kudoksissa syvemmällä?

siellä syvällä, en osaa sanoa missä?

Tuntuuko se koko ajan, vai liikkeessä, taivuttaessa, nukkuessa?

koko ajan, kun reippailee se tuntuu vähemmän, selällä maateessa ja istuessa todella häiritsevästi. lattialta ylös nouseminen todella sattuu!!! jalat tuntuu välillä puutuvan, ihan kuin niihin ei kiertäisi veri!

en nyt sitten tiedä onko tämä epiduraalista johtuvaa vai ihan jotain muuta särkyä? en ole kysynyt lääkäriltä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat