Luomuilua ilman imetystä?!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ajattelin kirjoittaa pari sanaa aiheesta joka koskettaa ainaski mua, tuoretta äiskää. Eli sain ensimmäisen lapseni reilu neljä kk sitten. Imetin poikaa melkein täysimetyksellä 2,5kk, sai joinakin iltoina pullosta 20-60 ml lisämammaa. Puoli kk (kolmeen kk asti)meni pelkillä yösyötöillä,päivällä ei suostunut ottaan rintaa ku silloin tällöin. Tällöin yritin lypsää, mutta aika laihoin tuloksin, maidon menekki oli tällöin jo pojalla kova. Kun siirryin reilusti tutteliin eli annoin pojan juoda niin paljon kuin tahtoi, muuttui pikku-ukon tuuli itkuisesta päivänsäteeksi. Nyt ikää reilu 4 kk,pituus 68cm ja paino 7,7kg.

Taidan olla just sellanen tapaus, joka on tehnyt imetyksen kaikki virheet; pojalla oli aluksi hyvin heikko imu,en tajunnu lypsää,olin paljon yksin vauvan kans, joka ei nukkunu öisin=minä väsynyt,maidon tulo selvästi heikompaa, annettiin jo laitoksella lisämaitoa yms. No noitahan löytyy, mutta se ei oo jutun pääasia, vaan se, että onko muilla vastaavia kokemuksia? Tuliko syyllisyys? Minkälaisia kiinteitä ruokia ja milloin?

Meidän poika on siis erittäin iloinen,terve(pikku flunssaa lukuunottamatta,mikä vissiin vaivaa täysimeväisiäkin)ja kaikin puolin unelmavauva,joten itsesyytökset on laimennut pikkuhiljaa..Toisaalta ois kiva kuulla mielipiteitä tältäkin puolelta siltaa,eli niiltä jotka eivät sattuneista syistä imetä. Meidän arki poikkeaa ehkä muutenkin muista,sillä mieheni on kotoisin Turkista ja täällä Suomessa paahtaa kovasti töitä(kahta työpaikkaa) joten arjen pyörittäminen on täysin mun harteilla. Sukuni asuu enimmäkseen pohjois-ja keski-Suomessa joten ensimmäisen kanssa on ollut välillä aika yksin, mutta poika on ihana eikä tämän ole tarkoitus olla ruikutusta :) Ollaan nyt opeteltu kiinteitä(hipp-merkkistä luomu purkkia,porkkana-maissi ja persikka sekä muksun maissi ja porkkana-perunavellejä. Yöt alkaa jo sujumaan. Kiitos, ku kuuntelitte ja mielipiteitä jään odottelemaan ;)

Kommentit (4)

Vierailija

Alottelimme porkkanalla, tämän jälkeen lisäsin perunaa, parsakaalia ja kukkakaalia. Teen nämä soseet itse paseeraamalla, tosin nyt käytän jo haarukkaa (8kk). Alussa kokeilimme myös ruusunmarjaa. Esikoinen ei suostunut kaupan ruokasotkuja syömään, kun kerran hänelle niitä ( n.9-10kk) mummilassa tarjosin. Ei siitä kovasti vaivaa olekaan, kun keittelee vauvalle omat ruoat mukaan reissuillekin.

Myös puuroina käytämme ihan aikuisten leseitä ja ryynejä. Kokeilin erästä postista tullutta ilmaisjauhepuuroseosta, lämmin vesi vain sekaan ja avot, mutta eipä tyttö suostunut sitä syömään, enkä kyllä olisi itsekkään syönyt, maistui pelkältä jauholta...

Jos joku haluaa valmista ruokaa ostaa, niin siitä vain, mutta välillä tulee mieleen, että ovatko kaikki huomanneet, että kaupan purkkiruoat eivät ole " vauvanruokia" . Tarkoitan, että ne ovat valmisruokia siinä missä aikuistenkin valmisruoat. Elikäs, jos aikuiset ja isommat lapsoset syövät kotiruokaa, näin kai olettaisi vauvankin tekevän:) Kyse on kai ajankäytöstä? :))) En siis halua loukata ketään, esitin vain mielipiteeni.

Vierailija

Esikoisen imetys meni täysin pieleen jo ensimmäisen kuukauden aikana ja neuvolasta käskettiin antaa korviketta. Vaikka aluksi asiassa olikin paljon nieltävää minulle, ei se minusta ole ollut mikään este muille " pehmeän linjan" ajatuksille arjessa. Totutteluvaiheessa vauva popsi itsetehtyjä sekä luomusoseita, käytämme kestovaippoja ja arjen apuna on usein liina. Ei imetyksen epäonnistuminen loppujen lopuksi ole maailmaa kaatava asia, vaikka se sillä hetkellä kova pala olikin.

Vierailija

Täysimetin esikoistani (nyt 7v) 4kk, enkä silloin ymmärtänyt jatkaa pidempään... Tuossa ennen vuoden ikää hän sitten lopetteli tissittelyä.

Toista tyttöä odottaessani minulle oli päivän selvää, että täysimetän ainakin puoli vuotta ja muutenkin pitkään... Mutta kuinkas kävikään. Täysimetin 4kk ja n. 5,5kk imetin. Viimeisen täysimetyskuukauden tyttö rutisi ja kitisi ja itkeskeli nälkäänsä, en sitä heti tajunnut, kun yritin viimeiseen asti välttää tuttelia. Kun hän sitten alkoi saamaan soseita ja velliä 4kk iässä, jotta ei olisi nälkäinen, paino nousi 1,2kg/kk... Viikossa tyttö oppi syömään ja veti ahnaasti velliä. Pikkuhiljaa tissittely jäi tietysti pois. Hän sai n. 3kk iästä raivareita rinnalla. Tämä luonnollisesti masensi... Etsin netistä tietoa ja kokeilin erilaisia kikkoja. Otin yhteyttä imetystukiryhmään, mutta sieltä ei koskaan kuulunut vastausta. Neuvola tuputti vain lisämaitoa. Lopulta annoin periksi. Epäilin imetystyylini olevan väärin, ettei lapsi saanut tarpeeksi maitoa... En olisi IKINÄ uskonut, että epäonnistun imettämisessä kerran siinä onnistuttuani. Ei ole helppoa katsella kerhoissa imettäviä äitejä. Hävettää juottaa lasta tuttipullosta. Luultavasti minua pidetään laiskana äitinä... Tämä pikkukakkonen on huomattavasti isompi kuin esikoiseni ja välillä mietin, eikö maitoni vain riittänyt. Onnistuin myös saaman kohdunulkoisen raskauden tytön ollessa 2kk. Olisiko se vaikuttanut... Joka tapauksessa, flunssia meillä on ollut, kun vanhempi kantaa niitä koulusta, mutta toistaiseksi ei pahempaa.. Mutta onneksi kukaan ei ole syyllistänyt minua asiasta!

Vierailija

meilläkin teen kyllä itekin soseita,kuten perunaa,porkkanaa,omppua yms.Kaupan purkeista oon kokeillut noita hipp-luomu purkkeja ja vellit ostan kyllä marketista. Soseita on helppo itse tehdä ja varsinki jos on pakastin. Tuosta imetyksestä vielä,meidänkin poika sai kauheita raivareita rinnalla noin 2 kk iässä, jonka vuoksi päivä imetys vähentyi. Imetys on aika kimurantti juttu ja mulla siihen vaikutti osaltaan oma olo ja väsymys.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat