Kuinka paljon työhaastattelussa saa parannella totuutta? ov

Vierailija

Ja mikä menee valehtelun puolelle. Jos kerron, että olen tottunut työskentelemään kiireessä, vastuullisissa tehtävissä, olen yhteistyökykyinen jne, mitä se loppujen lopuksi tarkoittaa? Sehän on aina oma mielipiteeni. Jos lupaan olla nopea oppimaan, pitääkö ymmärtää puolesta sanasta vai saako kysyä kolmasti?

Olen huomannut rankkaavani itseni työhaastatteluissa tosi kovalla kädellä, ettei vaan syntyisi perusteettomia odotuksia. Ehkä vähättelen itseäni, mutta omasta mielestäni olen rehelline. En osaa antaa sellaista kuvaa että kaikki hommat hoituu ja ole paras joka paikkaan. Arvostaako kukaan työhönottaja tällaista realistisuutta, jopa vaatimuutta? Tuntuu että pitäisi osata puhua vaan kaikki taidot yläkanttiin.

Haluaisin siis oppia olemaan työhaastattelussa oikealla tasolla ilmaisuni kanssa, ja tietenkin antaa miellyttävän ja ammatillisesti kiinnostavan kuvan itsestäni. Ehkä olen pilannutkin jotain mahdollisuuksiani olemalla liian vaatimaton.

Voisiko joku rekrytoiva kertoa, mitä ajattelee näistä vaatimattomista työnhakijoista ja vastaavasti että tuleeko koskaan palkatun suhteen pettymyksiä, että onkin odottanut hänen hakemuksensa ja kertomuksensa perusteella liikaa osaamista tai muuta?

Kommentit (3)

Vierailija

Mieti ne asiat joissa oikeasti olet hyvä, ja tuo niitä esiin. Hyvä on toki osoittaa tiedostavansa omat heikkoudet ja ne asiat joiden kanssa pitää tehdä töitä, mutta turha vaatimattomuus pois. Valehdella ei toki kannata, se näkyy läpi. Jos joku vaan kehuu itseään, tai varsinkin jos sortuu mollaamaan muita, se ei ole hyvä.

Positiivinen avoin mieli ja aito into ja kiinnostus työtehtävästä on niitä, jotka mun kohdalla antaa sitä positiivista kuvaa.

Noi " nopea oppimaan" , kiireensietokyky" , yms on aika ympäripyöreitä ja jopa kuluneita juttuja. Mieti konkreettisia asioita, mitkä asiat työssä on olennaisia, minkä hallitset hyvin.

Tsemppiä, ja pilkettä silmäkulmaan! Jos haastattelemassa on tulevia työkavereita (eikä vaan joku rekrytoija jota et koskaan työssä tapaa), niin tuo pilke silmäkulmassa voi olla yllättävän tärkeä juttu.

Vierailija

osata esittää oikeantasoisia kysymyksiä. Tarkoitan ettei jankkaa just valmistuneelta kymmentä kertaa työkokemusta siitä ja tästä. Kyllä haastattelussa on paljon kyse vuorovaikutuksesta, eli voithan esittää asiat positiivisesti vaikkapa tuomalla juuri esiin kiinnostustasi ja oppimishaluasi.

Vierailija

Helposti syntyy sellainen vaikutelma, että hakijalla on huono itsetunto, on saamaton tms. Toisaalta rehentelykään ei vakuuta. Jos haluat konkretiaa peliin, voithan tarkentaa sanottavaasi esimerkein, kertoa vaikkapa esimerkkejä vastuullisista tehtävistä: " toimin 6 kuukauden ajan ryhmän esimiehenä" varsinaisen esimiehen sairasloman ajan" tms. Olisiko tuosta apua?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat