Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

sairaspäivärahasta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Miten teillä muilla jotka olette joutuneet jäämään jo ennen äitiysloman alkua sairaslomalle, onko niin että työsuhteen kestosta riippuen saa esim. neljältä ekalta saikkaviikolta palkan, jonka jälkeen putoaa kelan rahalle? Entä jos on pätkissä sairaslomalla ja diagnoosi on eri saikoissa, niin lasketaanko ne silti samaksi sairaudeksi jos sairasloman tarve johtuu raskaudesta aiheutuvista syistä???? Menikös nyt taas hankalaksi...

Maariska 28+5

Kommentit (4)

Vierailija

Lakisääteinen työnantajan maksettava palkka on vain 9 pv siitä kun sairaslomasi alkaa, eli he ovat velvollisia maksamaan sinulle vain 9 päivältä ja siitä eteenpäin haet kelalta, itse olen jo 5:ttä viikkoa sairalomalla, ja työnantajani maksoi minulle tuolta 9 pv:ltä ja sen jälkeen haen kelalta, eli se on lyhyt jakso, itselläni sairasloma jatkuu koko ajan, eikä välipäiviä ole ollut, siinäkin on joku määrä, jos pv jää väliin, niin että olet työssä ja taas sairaslomalla ja taas sairasloma jatkuu, soita kelaan ja kysy, miten se lasketaan, jos sama sairaus niin jatkuuko, mutta jos välissä on liikaa työssäolo päiviä ja taas jää saikulle, niin sitä en muista.....sekavaa..

Vierailija

Joo mulla on se neljä viikkoa palkallista saikkaa, jos siis joudun pitämään niin paljon. Se että katsooko työnantaja diagnoosit samaksi sairaudeksi jää nähtäväksi. Huomenna on neuvola+lääkäri ja luulen etten enää oikein ole töihin menijäksi. Tänäänkin hyvä kun jaksoin kaupan päästä päähän kävellä ilman suppareita, huh huh ja työ on niin fyysistä kun vaan voi olla. Harmittaa vaan kun kaikki raha olisi tarpeen ennen äippälomaa ja muuten kyllä jaksaisin vielä töihin mennä, mut niin kuin neuvolantäti tänään puhelimessa sanoi, että kyllä se kohtu ilmottaa jos mennään liian kovaa ja niinhän se taitaa olla. Toisaalta ihanaa jäädä kotiin niin jaksaa paremmin (ehkä) laittaa paikkoja kuntoon ja alkaa jo pikkuhiljaa asennoitua joulun tuloon ja uuden perheenjäsenenkin... Hui!

Maariska 28+5

Vierailija

Työnantaja maksaa sen 4 viikkoa palkkaa (siis työsuhteen kestosta riippuen) jonka jälkeen putoaa kelan sairaspäivärahalle, joka on suurin piirtein saman verran kuin äitiyspäiväraha, tai olisko jopa ihan sama...? Mulla katsottiin kaikki 4 eri lappusta/3 eri syytä kaikki samaan nippuun raskaudesta johtuvaksi, vaikka liitto onkin asiasta eri mieltä. Jos sulla on supistuksia niin ne voidaan katsoa raskaudesta johtuvaksi, mutta esim. selkäkipua ei.

Periaatteessa se on 30 päivää/sairaus ennen kuin alkaa saamaan sairaspäivärahaa. Mutta tosiaan jotkut työnantajat katsovat raskauden kaikki yksittäiset vaivat yhdeksi sairaudeksi, mikä on väärin. Mulla kävi niin, että haen sairaspäivärahat ja liitto tällä välin selvittelee asianajajan johdolla mun juttua. Olen kysellyt vähän muidenkin alojen ihmisiltä asiaa ja kaikki on tähän mennessä ollut sitä mieltä, että ne sairaspäivät lasketaan per diagnoosi. Lopputuloksesta en tosiaan vielä tiedä kun asian käsittely kesken, mutta kannattaa ottaa omaan liittoon yhteyttä jos tuntuu vähääkään omituiselta, sieltä saa ainakin tarkat neuvot ja tiedot siitä miten asioita pitäisi tulkita oman työehtosopimuksen puitteissa. Tää on vähän kai tällainen neuvottelukysymys työntekijän ja työnantajan välillä kun tismalleen tästä " sairaudesta" ei ole mustaa valkoisella että miten eri diagnooseja katsotaan.

Toivottavasti sait sepustuksesta selvää!

Vierailija

Se, kuinka pitkään työnantaja maksaa palkkaa sairasloman ajalta, voidaan sopia alakohtaisessa työehtosopimuksessa. Oman alan työehtosopimusta löytyy työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen sivuilta netistä. Saattaapa olla että paikallisesti, esim. yrityskohtaisesti, on sovittu vielä työehtosopimuksen " päällekin" jotain.

Uusimmat

Suosituimmat