Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

äidit jotka imetätte/syötätte vauvoja yöllä,miten oma nukkuminen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Siis kun olette syöttäneet vauvan niin saatteko itse samantien unen päästä

taas kiinni.Itsellä ongelmana se ettei tule itselle enää uni syötön jälkeen vaikka väsy olisi ja nukkua voisi.Samoin aamulla herään sitten jo todella aikaisin ja ns.ressaan ja odotan että kuitenkin kohta vauva tai esikoinen herää enkä saa itse unta,vaikka toisinaan voi mennä vielä tunteja että lapset herää.Päivällä en osaa eikä kyllä mahdollistakaan nukkua.

Kommentit (12)

Vierailija

Minun " ongelmani" on puolestaan se, että sammun monta kertaa syöttäessä niin etten itse sitä edes tiedä. Herään jossain vaiheessa siihen kun vauvan käsi huitoo paljasta mahaa : ) (syötän makuulla) Sama juttu on kyllä kun illalla menen sänkyyn ja otan jonkin kirjan käteen - en yhtään tiedä koska on taju lähtenyt ; )

Meillä vauva (pian 3 kk) nukkuu ensimmäisen unijakson noin 3-4 tuntia ja sen jälkeen heräillään joka toinen tunti. Minun stressini tulee siitä, jos vauva on hereillä sanotaan vaikka klo 6 että saanko vielä nukkumaan hetkeksi - herätyskello kun soi 7.30 (on saatava pari koululaista ylös...)

Vierailija

Halusin vaan tulla väliin sanomaan, että ihan sama, perhepedissä nukutaan ja voin sanoa, etten koskaan ole herännyt vauvan nälkäitkuun. Herään silloin, kun tohina alkaa ja äkkiä tissiä suuhun :) Usein minäkin nukahdan imettäessäni ja herätessäni huomaan, että on yövalo päällä ja mietin sitten, että olenko jo imettänyt vai en :)

Vierailija

Viisikuinen kuopuksemme nukkui yönsä kolmekuukautiseksi yhdellä tai kahdella syötöllä. Sen jälkeen alkoi tahti kiihtyä ja nyt viisikuisena syö keskimäärin kymmenen kertaa yössä! Ei ole nälkä, mutta tutille rauhoittuu vain hetkeksi, kunnes taas alkaa tuhina jonka rauhoittaa vain rinnan syönti. Tissin syönnin jälkeenkin herää taas tunnin päästä uudelleen. Nukumme perhepedissä, en voi huudattaa vauvaa kauan yöaikaan ettei vaikeasti unihäiriöinen esikoisemme herää turhaan omassa huoneessaan. Näinkin vanha vauva ei tarvitse noin montaa syöttöä yössä, siitä on vain tullut tapa. Mutta miten auttaa vauvaa nukkumaan pidempi pätkä yhtämittaan, alkavat äidin rinnanpäätkin olla kovilla. vaikka vauvaa on helppo syöttää vieressä useitakin kertoja yössä, liika on kyllä liikaa.... Ja niin, päivisin syödään soseita kohtuudella, iltaisin riisipuuroa soseen kera ennen nukkumaan menoa. Ja päälle paaaaljon maitoa!

Vierailija

lehtovi:

Lainaus:

Kun taas esim. minulla on suht pienet, mutta kuitenkin löysät rinnat ja jouduin vieläpä käyttää rintakumia, niin eipä olisi tullut mitään siitä tissiä suuhun ja itse jatketaan unia -tyylistä.

Minulla on kaikki nuo, siis perhepeti, pienet ja löysät rinnat, rintakumit. Minä laitan kumin paikalleen ja tungen sen makuullaan lapsen suuhun. Sitten nukahdan yleensä. Siis kunhan poju on saanut otteen. Herään yleensä rinta paljaana, rintakumi on jossain välissämme, tai pojun alla. Joskus pidän rinnasta ja rintakumista kiinni herätessäni, silloin ei tarvitse kumia etsiskellä.

Yöimetykset olisivat yhtä tuskaa, jos valvoisin niiden aikana ja niiden jälkeen. Minulle perhepeti sopii parhaiten. Nousen aamulla ylös esikoisen kanssa pari kolme tuntia ennen kuopuksen heräämistä, joten kovin lyhyiksi jäisivät omat uneni, ellen nukkuisi syöttöjen aikana ja välillä.

Vierailija

Hyvin nukun, neiti nukkuu vieressä ja nukahtaa heti syömisen jälkeen, samoin minä. Muutaman kerran yössä herää syömään vielä, vaikka onkin jo 8kk, mutt kun melkein täysimetyksellä ollaan niin ei pidä tuo rintamaito nälkää.

neiti nukkuu noin 10-11 tuntia yössä ja minä noin 8 tuntia.

Vierailija

Kun taas esim. minulla on suht pienet, mutta kuitenkin löysät rinnat ja jouduin vieläpä käyttää rintakumia, niin eipä olisi tullut mitään siitä tissiä suuhun ja itse jatketaan unia -tyylistä. Mulla kans oli just imetyksen aikaan pahoja univaikeuksia, kun piti nostaa lapsi pinniksestä, virittää kumi paikoilleen, yrittää pitää kumia paikoillaan, jos lapsi riuhtoi tms. ja sitten vielä jännitin, että nukahtaako toinen sänkyyn laitettuani. Monesti valvoin syöttövälit, kun lapsi vielä kaiken lisksi ähräsi öisin niin kovaa, etten saanut ääniltä nukutuksi. Sitten keksin korvatulpat ja 2 kk iässä siirryttiin täysin pulloruokintaan. Yöt paranivat, mutta ajoittain vieläkin oli vaikeuksia. Kokeilin lämmintä maitoa, uniakupisteiden hierontaa (toimii monesti mulla. ovat sormenpäissä), luontaistuotteita ym.ym. Mutta varisnaiseti hyviin uniin pääsin vasta, kun pidimme unikoulun n. 5 kk iässä ja yöt alettiin nukkua syömättä. Tsoin nykyään tyttö nukkuu täydet yät, minä sen sijaan ravaan vessassa pahimmillaan 2 h välein. Tai jos on jotain mieltä painavaa, niin takuuvarmasti vessareissun jälkeen ei uni tule hetkeen. Mutta kaiken kaikkiaan saan luultavasti ihan tarpeeksi unta.

Vierailija

Vähän tosin vaihtelevasti eli välillä saan ihan hyvin unen päästä kiinni ja välilllä taas saatan valvoa syöttöjen jälkeen pitkiäkin pätkiä. Olen kyllä sen huomannut, että jos vähänkään on huolta tai murhetta niin silloin kyllä valvottaa enemmän ja myös sen, että mitä enemmän stressaa nukahtamisesta niin sitä vähemmän saa unen päästä kiinni. Eri asia sitten onkin se, että miten olla stressaamatta...

Joka tapauksessa todella rasittavaa on kyllä, varsinkin kun tyttö syö vielä pari kolme kertaa yössä ja olisi ihan kiva ne välit nukkua. Onneksi kuitenkin välillä nukahdan saman tien syötön jälkeen ja silloin kyllä on päivälläkin pirteämpi. Mutta on meitä siis muitakin...

Vierailija

Mutta mitenkäs vaipanvaihdot, kun meidän poju pissii/kakkii läpi parissa tunnissa jo vaipoista, oli mitä kokoa tahansa... ja pitää syöttääkin parin tunnin välein vähintään jotta kasvaisi nopeasti (vasta vajaa 3 viikkoa vanha), joten pidän kelloa vielä varuiksi, että en nuku vaan koko yötä, ja ette usko mikä morkkis aamulla jos ei ole mitään muistikuvaa koko yön syötöistä, kellosta huolimatta, ja vaippa ihan litimärkänä. Pyrinkin kellonsoitoilla pakottamaan itseni sängystä, heräämään itse ensin kylmällä kasvojen pesulla ja vesiämpärillisellä (juotuna) ja sitten vauvalle herätystä vaipanvaihdolla, ja sitten vasta tissiä suuhun, todennäköisesti pysyn hereillä ainakin 5-10 minuuttia eli riittävästi...

Yleensä uni ei tule silmään millään alkuillasta (vasta yhden maissa ehkä yöllä), en osaa mennä nukkumaan ajoissa, kun pelkään että jompi kumpi lapsistani herättää ennen sitä maagista kellonsoittoa ja vaatii jotain. Lisäksi kellosta ei tunnu olevan enää hyötyä, sillä lapsi syö miten sattuu tiheästi ilman sitä kelloakin, ja koska olen niin horroksessa, en ymmärrä mitään, ja saattaa ollakin, että vauva vasta kymmenen minuuttia aikaisemin söi ja minä olin horroksessa, ja sitten herään kunnolla vasta kellonsoittoon, ja ihmettelen kun vauvalle ei kelpaa... ja sitten ei tule uni, kun ihmettelen, milloinka se viimeksi varmasti söi, neljä vai kuusi tuntia sittenkö??

Vierailija

Meillä joskus pidemmän nukutun unipätkän (en kyllä tiedä onko joskus vaan parikin tuntia kun en kelloa katso) saatan olla tuntitolkulla hereillä, kun en saa unta. Varsinkin aamuyöstä/aamusta ja jos vauva " nukahtaa" syötöstä 5-15minuutiksi ja havahtuu uudestaan rinnalle, niin olen sen jälkeen helpostikin hereillä. Sitten alkuyön syöttöjen jälkeen varsinkin meinaan nukahtaa kesken syötön. Mies on muutaman kerran huomauttanutkin että kuorsaan jo ennen kuin saan pään tyynyyn.

Vierailija

parikin tuntia syötön jälkeen. Meidän nelikuinen on nukkunut alusta asti pinnasängyssä, kun pelkään, että nukkuessa kierähtäisin vauvan päälle. Yleensä uni tuleekin heti kun nostan pojan takaisin pinnasänkyyn, mutta univaikeudet tulee yleensä juuri niinä öinä, jolloin poitsu syö useamman kerran kuin normaalit kaksi.

Vierailija

Esikoisen kanssa yritin alkuun nukuttaa viereen pinnikseen ja eihän siitä mitään tullut. Vauva siirtyi kainaloon nukkumaan ja unet paranivat heti. Minusta tuntuu, että mitä vähemmän herää sitä paremmin nukahtaa - sekä vauvan että äidin kannalta. Itselleni ei siis tullut kysymykseenkään nostella ja siirrellä vauvaa öisin, saati sitten juoksennella viereiseen huoneeseen imettämään.

Olen lukenut, että kun vauva nukkuu vieressä, unirytmit limittyvät yhteen niin, että vauva herää syömään kun äitikin on keveässä unessa. Tämä tuntuu pitävän meillä paikkansa. Meillä kumpikaan vauva ei ole koskaan itkenyt yöllä, sitä herää automaattisesti tuhinaan, usein jo hetken ennen kuin vauva itse on havahtunut nälkäänsä. Samalla siinä yöllä imetellessä molemmat saavat vielä hyvät unihormonit.

Tuntuu, että luonto on osannut järjestää tämän jutun aika fiksusti! :o)Monena aamuna ei itsellä ole oikein selkeää mielikuvaa koko imetyksistä unen horteen keskellä. Eivätkä yöherätykset kiusaa juuri lainkaan.

Vierailija

Kaikkea on kokeiltu, lampaitakin laskettu niin, että loppuvat kohta Uudesta Seelannista... :) Vaipatkin vaihdan öisin ilman, että laitan edes valoja päälle, jätän oven auki, jotta käytävästä tulee tarpeeksi " hämyvaloa" , jotta saan vaipat kohdilleen ja pyllyn pestyä jos on tarvis. Mutta ei sekään auta, jos ei uni ota tullakseen, niin ei mikään kikka auta. On tosi raivostuttavaa maata täysin valveilla ja kuunnella, kun mies nukkuu tyytyväisenä vieressä. Herra ei edes yleensä herää, kun vauveli ilmoittaa äänekkäästi karjuen, että olisi taas aika tankata. Mutta hyvä, etä edes joku huushollissa nukkuu... :)

Uusimmat

Suosituimmat