3,5kk tytön levottomat yöt

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Muutama viime yö on ollut levottomia. Ennen tyttö söi öisin 2 kertaa (täysimetys) ja nyt on syönyt useammin. Siihen vielä ilmavaivat päälle välillä öisin. Viime yönä söi ainakin 2h välein, kun ensinnäkin sain nukkumaan. Menin illalla nimittäin tytön itkun jälkeen sänkyyn imettämään, jotta nukahtaisi siihen, mutta se meni yhdeksi mässyttelyksi. Meni 2h, ennenkuin kunnolla nukahti! (Tuon 2h sisällä nukkui 0.5h ja heräsi taas). Irroitettuani tissin havahtui heti ja halusi edelleen mässytellä. Tuota se nyt siis on. En tiedä, että mässytteleekö nälän takia. Ei ole mukavaa äidille, joka ei nuku enää paljoa :0

Perhepedissä nukutaan ja tosiaan tähän asti on mennyt hyvin unet kaikilla. Perhepetiä en halua " purkaa" .

On myös alkanut unia ennen (varsinkin iltaisin) kovasti itkeskelemään nyt joka ilta, mikä on aika turhauttavaa. Ennen nukahti hyvin tissille (helppo keino mulle) ja nyt ei se meinaa enää toimia. Eilen tarjosin tissiä olkkarissa, mutta huuto vain koveni, ei halunnut tissiä ja sitten sängyssä tissi maistui heti. Outoa.

On tullut tietenkin mieleen, että saakohan tarpeeksi ruokaa, että tulisikohan tässä nyt kiinteät kyseeseen.

Kommentit (6)

Vierailija

Meillä kävi ihan sama juttu ulkomaanreissun jälkeen: siellä tuli ekat kovat, lähes hysteeriset itkut illalla (oisko ollut kertyneen stressin purkua ja yliväsymystä). Mutta sitten kotiin tullessa alkoivat ihan kauheat yöt, eli kahden tunnin välein heräämiset syömään, vaikka aiemmin syöttövälit öisin olivat neljä tuntia. Iltaisin vauvelia (3,5kk) oli ja on edelleen mahdoton saada nukkumaan ilman tunnin väsytystaistelua. Rinnan antaminen saattaa kiihdyttää raivoa, mutta muutaman minuutin jälkeen se taas kelpaakin ja siihen rauhoitutaan... Parin tunnin välein heräilyä kesti matkan jälkeen pari viikkoa, kolmannella viikolla herättiin kolmen tunnin välein ja nyt viime yönä pikku-herra nukkui kuusi tuntia putkeen, wau!!! Ehkä tämä alkaa tästä taas tasaantua... Mutta iltaisin ukkelia on edelleen mahdotonta saada nukkumaan, kaukana ovat illat, jolloin tissille nukahdettiin... :)

Bebe-b ja poju 3,5kk

Vierailija

En ikävä kyllä osaa antaa sinulle hyviä neuvoja, mutta tilanne kuulostaa erittäin tutulta. Meillä poika täyttää tällä viikolla 3 kk, on täysimetyksellä ja samoja vinkeitä on ollut jo pidemmän aikaa. Ensinnäkin en voi imettää muuten kuin makuultaan jos poika on väsynyt, ei yksinkertaisesti huoli esim. olohuoneen sohvalla sylissä. Kun taas sitten on juuri herännyt unilta, niin sylissä imetyskin kelpaa vallan mainiosti. Samaa " mässytystä" on myös ilmennyt aina iltaisin, siinä tosiaan menee n. 2 tuntia ja en viitsi poikaa tahallani väsyttää yliväsyneeksi, koska sitten ei meinaa enää tissikään kelvata vaan ainoa vaihtoehto on poika vaunuihin ja vaunujen hetkuttelu (koettu on tämäkin ja sitten minä en ainakaan saa levätyksi!) Heräilee myös yöllä tiheästi n. 1-2 tunnin välein (syömään tai ilmavaivoja) ja nukkuu tosiaan minun vieressä, ettei minun tarvitse koko yötä hyppiä ylös sängystä. Aikaisemmin nukkui alkuyön omassa sängyssään n. 4-5 tuntia ja sitten otin aamuyöstä viereeni imetykselle ja nukahdin aina siihen, joten poika jäi viereen nukkumaan. Nukkuu myös päiväunet levottomasti, vaikka on ulkona vaunuissa ja on tarpeeksi lämmintä, eikä pitäisi olla mitään kovaa meluakaan. Saan käydä n. 15-30 min välein keikuttamassa vaunuja, niin vaipuu takaisin uneen. Johtuuko tämä sitten vauvan uusista taidoista tms. en osaa sanoa, kun kyseessä on esikoinen niin olen välillä suoraan sanottuna ihan pihalla ;) Toivottavasti tämä vaihe menee ohi ja saan edes ne 4-5 tuntia unta putkeen. Alan jo muistuttaa erehdyttävästi haamua! Samaa toivon myös sinne sinulle!

Vierailija

Mielenkiintoista! Ehkä sitten noinkin pieni aikaero, kuin 2h+matkustaminen+viikko oudossa paikassa outojen ihmisten (kymmeniä ihmisiä juhlissa) parissa voi vaikuttaa vauvaan enemmän, kuin luulisi.

Toisaalta taas ulkomaanviikon aikana vauvalla alkoi kuola valua niin, että ekaa kertaa kannettiin nenäliinoja mukana, et saatiin pyyhkiä, jatkuvasti. Ja sitten tuo itkuisuus tosiaan alkoi reissun aikana. Luulenpa, että meillä hampaidentulo alkoi siellä reissussa. Eilen luin kirjasta ja meillä 8 hampaidentulomerkkiä täsmää, joten eiköhän se sitä ole.

Tapahtui ennen kirjan lukemista:

Eilen vauva itki kovasti taas ennen iltaunia, mutta kun kokeilin laittaa helistimen purupään hänen suuhunsa, niin alkoi innokas purenta, joka selvästi auttoi, itku loppui siihen. Sitten maistui jo tissikin ja unet päälle ja viime yönä nukkui yhden syötänvälin n. 5,5h! Lisää tuota, kiitos! :)

Että se voi hampaidentuloa olla, vinkiksi se.

Vierailija

Meillä kylläkin poika 4.5kk mutta taas yöt menneet siihen että syödään pari kertaa vaikka illalla saa 2dl korviketta ja aamuyöt ähertää levottomasti;pyöriskelyä ja käden vispaamista.Meillä on aina nukuttu koht. hyvin yöt ihan muutamia levottomia öitä lukuunottamatta mutta sitten tulikin eka huono jakso kun poika oli tuon 3kk. Aloin antamaan äidinmaidon rinnalle korviketta ja siitä ne yöt taas rauhoittui, jolloin yhtämittaa nukkui jo viiteen-kuuteen syömättä. Siihen varmaan oli syynä eniten kova pituuskasvu jota tulikin tuon 2-3kk aikana 4cm, sitten 3-4kk aikana taas kasvua vain 1.5cm joten noilla eväillä pärjäiltiin. Nyt sitten taas tuntuu että korviketta alkaa mennä litran päivään ja yöt tosiaan taas yhtäkkiä muutuivat, niin veikkaisin että pituutta taas on tulossa ja hampaita! Nyt aloitin sosetta kerran päivään ja yöksi velliä mutta ei vielä kovinkaan helpotusta. Vertailin muiden sisaruksien neuvola kortteja ja he ovat kyllä taas 4-5kk aikana venähtäneet useita senttejä että taitaa joka toinen kuukausi olla kasvupyrähdyksiä luvassa ja sitä myöten ruuan tarve kasvaa..??Toivotaan että taas tasottuisi jossain vaiheessa..Muuten pitää varata jo tuttipullorivistö yöpöydälle!

Vierailija

Ei sitä oikein väsyneenä edes osaa öisin tsekkailla, että haluaako vauva tissiä nälän vuoksi vai huvikseen. Sitä vaan iskee sen tissin suuhun :) Vauva ähiseekin öisin usein ja herää sitten siihen ja tissi on ainut (helppo) keino, jolla saan vauvan takaisin nukkumaan. Mutta pitääpä tarkemmin seurata, että kuinka usein vauva oikeasti syö.

Minä en nuku vauvan ollessa tissillä sängyssä (ellen sitten ole tosi väsy ja silloin ei aina edes tiedä, että olenko jo imettänyt vai en:), kun asento ei tunnu hyvältä siinä, vaan odotan aina, että vauva nukahtaa, niin voin ottaa paremman asennon. Joten kun oikein pitkään mässyttelee kerralla, niin alkaa pahasti tuntumaan kyljissä.

Sitten, kun vihdoin olen mässyttelyn jälkeen saanut vauvan nukahtamaan, niin kyllä menee hermot meidän sängyn (jenkkisänky) natinaan, johon vauva helposti herää. Uusi sänky onkin hankintalistalla. Eli joka kerta, kun mies tulee sänkyyn, kääntää kylkeä, kun itse vaihdan asentoa tai kun kissat hyppivät sängylle ja sängystä pois, niin on jännät paikat, että sattuuko tyttö heräämään. On mies ja kissat saaneet muutaman kerran pahan katseen (ja -sanan), kun ovat herättäneet vauvan ja saavat sitten itse jatkaa uniaan, mutta minä lykkään taas tissiä vauvalle ja taas odotellaan unentuloa. Epistä! :) (Mies on tarjoutunut vauvaa syöttämään yöllä, jos pumppaan maitoa, mutta on tuo imettäminen niin helppoa kuitenkin)

Ei meilläkään olla ihan alun jälkeen pitkiä päiväunia nukuttu. Nyt nukutaan kantoliinassa yleensä n. 0,5h (1h joskus) tai sitten sylissä kantaessa tai imettäessä sylissä (ennätys sillälailla n. 2h). Suloista on muuten se, että tyttö on alkanut väsytessään tosi kovasti hieromaan silmiään :)

Vierailija

eli toivottavasti tämä on joku välivaihe. Tuntuu, että jotkut yöt on vaan tällaisia mässyttelyöitä, ihan kun en juuri ollenkaan nukkuisi, enkä osaa yhtään sanoa, että paljonko olen kenties nukkunut.

Koitan olla itse miettimättä tuota maitoni riittämistä, ajattelin niin, että jos siitä alan stressaamaan, niin sitten se maito ainakin vähenee/loppuu. Mutta maidontuotantoa varten olisi mukava saada nukuttuakin suht hyvin! Ennen sain tosiaan nukuttua aina sen 3h yhteen mittaan, mikä on unisyklin kesto. Kuulemma sitten saa unta aika tarpeeksi, jos saa tuommoisia syklejä nukuttua. Mutta nyt ei tule sitä kyllä täyteen millään :(

Vanhemmillani ollessa muutaman yön nukkui vauva melkein 6h putkeen, mikä ihme senkin sitten aiheutti. Äiti sanoi, että maalaisilma :) Olimme juuri 1vkon reissussa ulkomailla, jonka aikana nuo itkut ennen unia alkoi, ja kotiin palattua pian alkoi nämä huonommat yöt, mutta en nyt tiedä, vaikuttaisiko 2h aikaero noin pahasti vauvaan? Iltaan se aikaero on vaikuttanut kyllä, kun ennen vauva nukahti yöunille illalla ja sitten syöttö joskus yöllä. Nyt nukahtaa n. samoihin aikoihin illalla, mutta herää kukkumaan jossain vaiheessa pitkäksi aikaa. Ja sitten vasta yöunille varsinaisesti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat