hormonikierukasta harmia!!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko muita, jolle ei kierukka vaan sovi? Itselläni kohta hermot menee tähän touhuun. Vuoden käytön jälkeenkään menkat ei oo juuri vähentyneet. Nyt kivutkin on vähän " palanneet" viime kierrossa. Itselleni kierukka siis määrätty runsaisiin ja kivuliaisiin menkkoihin.

Ehkäsee tosi tohokkaasti, koska seksihalut on olemattomat. Onko muilla?

Entä onko jollakin tavattu sellasia munasarjakystiä kierukan aikana? Miten mahtaa oireilla?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Mä olen tässä kans vähän alkanut miettimään, että onkohan tää hormonikierukka sittenkään hyvä. Mulla ei ole alun tiputteluvuotojen jälkeen ollu kuukautisia ollenkaan, en tiedä johtuisko jotenkin siitäkin kun imetän vielä. Nyt ne tiputtelu vuodot on tulleet kuitenkin takaisin, tai sitten ne on kuukautiset...kaksi viikkoa sitten oli ekan kerran ja nyt taas! Ja seksihalut on melko olemattomat....Mulla kierukka ollut 7kk. Oletteko muuten käynyt jossain seurannassa kierukan laiton jälkeen? Taidan ottaa yhteyttä lääkäriin ja kysellä noista vuodoista kun ovat yllättäen alkaneet taas...

Vierailija

Minä en ole koskaan halunnut käyttää kierukkaa, eikä pillereiden popsiminen enää huvittanut kauheiden sivuoireiden takia.

Ehkäisyneuvolasta suositeltiin Nuvaring ehkäisyrengasta ja on ollut tosi hyvä. Ei tunnu, näy, kuukautiset tulee tarkasti ja ovat vähäiset, ei ole sivuoireita..

Kannattaa kokeilla =)

Vierailija

mulla on ollut kohta 1,5 v, kävin juuri tarkastuksessa ja odotan papakokeen tulosta. mulla on ollut ihme turvotusta alavatsassa ja myös kramppeja/kipua.

lääkäri kyllä väitti, etteivät ne johdu siitä hormonikierukasta. mutta mistä sitten... ?

onko muilla kokemuksia hormonikierukasta ?

mikä olisi vaihtoehto - tavallinenkin kierukka on kuulemma pahempi vaihtoehto kuin hormonikierukka -aiheuttaa kuulemma enemmän vuotoa ja voi aiheuttaa tulehduksia. eikä ole yhtä tehokas.

Vierailija

Yllättävän moni " purnaa" hormonikierukasta. Ja itseäni jäi mietityttämään myös (monen kokemat) oireet turvotuksesta ja kouristelusta. Minulla myös tätä, mistäköhän johtuu?

Kiukkusuus kuuluu myös mun " oireisiin" ja tietty se, ettei menkat oo jääneet pois. Onnellisia ovat ne, joilla kierukka toimii:)

Itse aijon kokeilla tuota ehkäsyrengasta seuraavaksi. Sitä gynis suositteli jo aikaisemminkin. On vaan aika hintava:(

Vierailija

nimeltään Nuvaring, laitetaan ite emättimeen. Pidetään kolme viikkoa, sit otetaan viikoks pois. Sen aikana tulee menkat.

Renkaan voi ottaa pois muutamaks tunniks per päivä, niin voi seksii harrastaessa olla ilman jos tuntuu hankalalta..Itse oon kyllä pitäny seksin aikana. Rengas ei mulla ainakaan tuntunut emättimessä, ei seksin aikana eikä muutenkaan..Musta tosiiii hyvä juttu.

Vierailija

Minulle laitettiin hormoni kierukka vähän yli vuosi sitten(mirena merkkinen)Kuukautiset jäivät pois,mutta alavatsakrampit,päänsärky,haluttomuus,ärtyneisyys,yhdyntäkivut jne alkoi.Kävin ultrassa ja juoksin pissa testeiisä kun väittivät olevan jotain muuta.Nooh sit otettiin papa koe ja mulla löydettiin solu muutoksia tiedä sit johtuneeko kierukasta vai mistä.Nyt odotan 2 kuukautta että otetaan taas papa...Mutta kierukan olen kuukausi sitten otattanu pois.Se alavatsan turpoaminen ja ainaiset kivut ei ollu mun juttu.Pitää pillereitä popsimaan=)

Vierailija

Enemmän haittoja kuin hyötyä reilun vuoden kokemuksella. Vähän ihmettelen, että hormonikierukkaa pidetään yleisesti tosi hyvänä - olen aika monen kuullut pettyneen siihen.

Vierailija

Itselläni oli ensin kuparikierukka. Tuloksena raskaus. Nyt synnytyksestä on kolme kk:ta ja lääkäri ehdotti hormonikierukkaa. Se on kuitenkin sen verran kallis kokeiltava että kirjoitti minulle cerazette-nimiset pillerit jotka vastaavat hormonikierukan hormoonin määrää. Mulle on sopinut pillerit tosi hyvon ja taidan jättää keirukan vallan laittamatta.

Vierailija

Itselläni nimittäin kuparikierukka ja vaihtoaika edessä. Kuparikierukka on ollut hyvä muuten paitsi että alussa pitkään tiputtelua ja kuukautiset ovat nykyään pidemmät (eriasteista vuotoa 7 päivää ainakin) ja todella runsaat muutaman päivän ajan. Muita oireita ei ole ollut.

Juuri harkitsin hormonikierukkaa kun gyne sitä suositteli mutta kyllä turvotukset ja mielialavaihtelut mietityttää, niistä kuulee niin yllättävän usein.

Tietääkö joku Nuvaringin hintaa ja kauanko samaa rengasta voi pitää ? Täytyy yrittää kaivaa netistä tietoa.

Vierailija

ja seksihalut on ihan teillä tietymättömillä. Ja olen todella pahantuulinen ja ärtyisä ihan koko ajan, en siis vain menkkojen aikaan vaan jatkuvasti.

Olen ajatellut, että jatkaisin kierukan käyttöä ja jos sitten alkaa jossain vaiheessa taas kiinnostaa vauvat, niin sitten ottaisin pois ja kokeiltaisiin jos tulisin raskaaksi ja sitten mahdollisen pikkukakkosen jälkeen siirtyisin taas minipillerien käyttäjäksi, jotka mulla aikoinaan oli, eikä niistä tullut mitään sivuoireita (Harmonet).

Mutta en toisaalta tiedä, jaksanko tapella kierukka-oireiden kanssa enää kauan. En kuitenkaan ole valmis vielä toiseen lapseen, eka on reilu 2 v ja haluaisin toisen aikaisintaan kun eka on reilu 3 v tai lähempänä 4 v. En tiedä miksi, mutta tuntuu vaan, että elämässä ei nyt ole sijaa toiselle lapselle, kun suhdekin tuntuu menevän aika surkeesti (toisaalta suhteen alamäki voi olla seurausta tuosta kierukasta... hmm... menin itsekin ihan solmuun.)

Kiitos ap:lle tästä avauksesta, sait minutkin miettimään, mitä pitäisi tehdä jatkossa :)

Vierailija

Pidetäänkö sitä kokoajan vai silloin kun on yhdynnässä?Onko sivuoireita?Laitetaanko se itse vai lääkäri?Näin alkuun rupes kysymyksiä tulemaan!

Vierailija

Mulla on ollut aikanaan kierukka 5 vuotta, näin jälkeenpäin mietin, miten ihmeessä jaksoin. Tiputteluvuotoa oli ekat 7kk joka päivä, sitten tulivatkin menkat kahden vuoden ajan kestäen aina kaksi viikkoa, välissä kahden viikon tauko, alkaen taas uudestaan.

Vierailija

mutat ensiksi vaan arnicalle: onko sillä nyt niin väliä onko juuri tämä palsta teknisesti sopivin ? pääasia kai että hyvää ja rakentavaa keskustelua syntyy---

eevattarelle: mielenkiintoista. kuulostaa aika järkylle.

itse kävin juuri tänä aamuna poistattamassa tuon hormonikierukan. ihan vaan oli mielenkiintoista sikäli, että tämä lääkäri oli (femeda) ensimmäinen, joka sanoi ensimmäistä kertaa että tällaisia oireita on esiintynyt ja ettei hormonikierukka todellakaan sovi kaikille. kaikki muut (yhteensä 3 eri lääkäriä, kaikki kyllä sieltä femedasta) ovat estoitta ylistäneet tuota hormonikierukkaa ja jopa " tyrkyttäneet" sitä.

nyt onkin sitten mielenkiintoista nähdä vähenevätkö/loppuvatko nämä oireet vai ei. sitten ainakin tietää onko syyllinen ollut hormonikierukka vai onko syy jossain muualla kehossa.

onko teillä muislla loppuneet nämä oireet kierukan poistolla ?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat