Pojan koulukaveri huolestuttaa: saako se kunnolla ruokaa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Laitoin jo tämän viestin av-palstalle, mutta laitan tänekin, kun täällä on vähän hitaampi kierto:

Tokaluokkalaisen poikani koulukaveri huolestuttaa minua. Poika oli eilen meillä leikkimässä (tulee aina kilometrin matkan kovin kevyesti pukeutuneena) ja kun kysyin koska kotiin pitää mennä, poika vaan sanoi, että äiti soittaa sitten.

Meille oli tulossa iltapäivällä vieraita ja lykkäsin lounasta sen takia kello kolmeen saakka. Tarjosin pojille voileipää välipalaksi ja puoli kolme aikaan lähetin pojan kotiin. Kun kysyin (oli vähän huono omatunto, kun oli leikkinyt meillä useita tunteja mutta ei ollut saanut kuin yhden voileivän) onko kotona sitten ruokaa, poika sanoi, ETTEI ME TÄNÄÄN SYÖDÄ, paitsi sitten iltapalaa.

Yritin siinä sitten kysellä, etteikö ollenkaan, vai onko muut jo syöneet kun tulet kotiin. Poika ei oikeastaan vastannut, sanoi, että tekee itse jääkaapista jotain...

Huolestuttaa. Mikä sellainen koti on jossa ei sunnuntaina syödä? Pojalla on sisaruksia ja äiti on yksinhuoltaja, se on kaikki mitä hänestä tiedän. Poika taisi sanoa, että äiti ei ole tänään kotona, mitäköhän se meinaa...

Hirvittävän laiha ja pienikokoinen poika on, hiljainen ja ihan tavallinen. En tunne häntä kovin hyvin, on käynyt meillä muutaman kerran, mutta lähinnä ovat leikkineet kahdestaan.

Yleensäkin mietin tuota ruokailua. Poika tulee meille usein koulun ja iltapäiväkerhon jälkeen ja lähtee kotiin kun meillä ruvetaan syömään. Pitäiskö minun tarjota hänelle ruokaa jos kotona ei sitä saa?

Toisaalta en tarjoile muillekaan poikani kavereille, vaan lähetän heidät kotiin kun rupeamme syömään (ruokailu on perheen oma hetki meillä). Muut meillä käyvät kaverit asuvat tosin ihan naapurissa, tämä poika siis kauempana.

Pitäisikö minun tehdä asialle jotain? Soittaa kouluterveydenhoitajalle ja sanoa, että huolestuttaa?

Kommentit (5)

Vierailija

kun lapsesi kaveri on lähdössä kotiin? Olisitte tavallaan lenkillä ja samalla saatatte lapsen oman lapsesi kanssa hänen kotiin. Voisiko siinä jutella " niitä näitä" , ja samalla kertoa, mitä pojat ovat touhunneet yms. Samalla vaikka pyytää äitiä joskus kahville...Yrittää ensin tutustua äitiin ennenkuin tekee mitään suuria johtopäätöksiä. Vaikea asia.

Vierailija

huolestuisin minäkin, mutta kun äidistä ei mitään tiedä, on vaikea tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Minustakin olisi parasta yrittää ensin edes vähän tutustua äitiin. VOisitko soittaa hänelle vaikkapa kysäistäksesi, voisiko poika tällä kertaa syödä teillä? Syy soittaa (ja jutella muutekin) olisi luonteva, tekisit epäsuorasti selväksi, ettet aina ja ilman muuta syötä arkisin muita lapsia ja saisit ehkä ihan suorankin vastauksen joihinkin kysymyksiin.

Minä varmaan antaisin sitä ruokaakin. Jos nimittäin on syytä huoleen, kestää koulun terveydenhoitajan puuttuminen asiaan kuitenkin jonkun aikaa. Viikkokin nälkäisenä on pienelle pojalle pitkä aika.

Vierailija

Meillä on samantapainen tilanne. Poikamme on myös kahdeksan vuotias ja eräs hänen kaverinsa huolestuttaa kovasti. Kaveri ei tule meille koulun jälkeen suoraan mutta niinä päivinä jolloin eivät ole iltiksessä ovat yhdessä ulkona kun ovat tehneet läksynsä.

Meillä on ruoka iltapäivällä aina kun tulen töistä kotiin. Tämä kaveri soittelee heti iltiksestä tultuaan meidän lasta ulos. Olen kysynyt monta kertaa omalta lapseltani eikä kaverinkin pitäisi mennä kotiin syömään.

Saan vastauksen että hän saa syödä silloin kun " on nälkä" . Onpa mielessä ollut monta kertaa saako lapsi kotona enää toista lämmintä ateriaa.

Aamuisin tämä kaveri ei kuulemma syö koskaan mitään. Minusta tuntuu kamalalta että tuon ikäinen lapsi lähtee syömättä kouluun. Vanhemmat ovat eronneet ja hän asuu äitinsä, pikkuveljen ja uuden isäpuolen kanssa, mutta on kyllä paljon isällä myös. Vanhemmat taitavat lähteä töihin aamulla jo ennen seitsemää. Ehkä lapselle ei huolehdita aamupalaa tai sitten hänen oletetaan osaavan itse ottaa sitä kaapista.

Olen tullut vaan siihen tulokseen ettei meidän kavereiden vanhempien auta kamalasti puuttua asioihin. Minä olen tarjonnut silloin tällöin ruokaa pidemmän matkan päässä asuville kavereille jotka ovat olleet meillä ruoka-aikaan, mutta minusta ei ole järkevää tarjota ruokaa sellaiselle kaverille joka on koulun jälkeen aina kylässä.

Järkevintä olisi varmaankin ilmoitella asiasta vaikka koulun terveydenhoitajalle. Hän on vaitiolovelvollinen ja toisaalta olet tehnyt parhaasi auttaaksesi lasta. Koulun terveydenhoitaja ratkaisee sitten onko aiheellista ilmoittaa lastensuojeluviranomaisille asiasta. Ehkä lapsi hakee teiltä " turvaa ja kodin tuntua" jos äiti on yksinhuoltaja ja paljon poissa kotoa.

Vierailija

Luulen, etä katselen tilannetta vielä hetken. Ehkä poika vain sanoi, ettei heillä syödä, ei ne lapset aina ajattele asiaa niin tarkkaan.

Olen yrittänyt kautta rantain udella omalta lapseltani pojasta, mutta en kyllä ole saanut mitään järkevää vastausta. Ajattelin myös jutella pojan kanssa kun taas tulee meille (ihan tavallista jutustelua vain) ja saada sitä kautta selville jotain kotioloista.

Äitiin tuskin otan yhteyttä ainakaan heti. En usko että osaisin tehdä sen luontevasti, siitä paistaisi kuitenkin läpi se että käyn kyyläämässä. Se voisi myrkyttää tilanteen pahan kerran, yksinhuoltajat saattavat olla aika herkkiä tuollaiselle...

Terveydenhoitajalle juttelen joissain vaiheessa, vaikuttaa järkevältä ihmiseltä. Ja tarjoan pojalle välipalaa ja ruokaa, jos on meillä siihen aikaan. Sehän on ok jo senkin takia, että tulee kauempaa leikkimään.

Vierailija

Minäkin jo täällä huolestuin...

Voi olla, että olemme turhaan huolissaan,mutta kun siitä ei voi olla varma niin toimia toki voi! Mihinkään radikaaliin en nyt sinuna heti rupeaisi, jos et poikaa kovin hyvin tunne. Jos epäilysi osoittautuvat turhiksi siitä voi aiheutua paljon turhaa mielipahaa sekä sinulle että pojan perheelle. Perhe voi helposti pitää yhteydenottoja tms. puuttumisena heidän elämäänsä (ja jos aihetta huoleen on, on myös todennäköistä, että yht.otostasi et kiitosta saa).

Ajattelen kuitenkin ettei olisi liioiteltua soittaa esim. terveydenhoitajalle asiasta. Hän ei voi sinulle pojan perheen tilanteesta tai itse lapsesta mitään kertoa, mutta voithan sinä kertoa omat ajatuksesi ja pyytää häntä juttelemaan pojan kanssa. Terv.hoitaja voi tarvittaessa hoitaa asiaa eteenpäin (kurattorille, sosiaalitoimeen tms.).

Sinun on mahdollista tehdä myös lastensuojeluilmoitus (vaikka nimettömänä), itse en sitä vielä arveluiden perusteella vielä tekisi.

Luulen, että minä myös tarjoaisin pojalle kotonani ruokaa jos siihen luonteva tilaisuus olisi.

Valaanvatsa (kera sosiaalialan koulutuksen)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat