3-vuotiaan puheterapia

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moi!

Millaista mahtaa olla 3-vuotiaan puheterapia? Olen viemässä 3-vuotiasta poikaani puheterapiaan; ei kuulemma puhu tarpeeksi selvästi. Tulee kyllä 3-4 sanan lauseita, mutta jotkut sanat ovat vähän epäselviä. Ja ymmärtää kyllä kaiken, minkä hänelle sanoo. Ihan mielelläni olen kyllä menossa, saa sitten apua jos sitä todella tarvii.

Miten muiden 3-vuotiaat pojat, puhuvatko selvästi? Pojathan ovat tyttöjä jonkin verran jäljessä.

Kommentit (9)

Vierailija

NUUTU:

Itse haluaisin mieluusti kuulla vinkkejä siitä, mitä/miten voisin itse kotona harjoituttaa poikaamme? Osaatko antaa vinkkejä?

Pillillä imua ja saippuakuplien puhaltelua ollaan harjoiteltu, ja pillillä imee jo hienosti " tuhdimpaakin" juomaa kuin mehu/maito/vesi/limu :)

Puhaltaakin osaa/jaksaa jo jonkin verran.

Luettu on, niin kirjoja kuin loruja/riimejä, kuunneltu lasten satuja ja lauluja, ikäistensä lasten kanssa leikitetty, yms.

Mitä siis vielä voisi tehdä puheentuoton eteen?

Muita aiheeseen liittyvää, mitä voisit suositella?

Kiitos etukäteen! :)

Vierailija

Olen itse koulutukseltani erityisluokanopettaja ja työskentelen tällä hetkellä kielellisestä erityiskuntoutusta tarvitsevien oppilaiden kanssa. Itse pitäisin lottovoittona sitä, että lapsi pääsee puhe- tai toimintaterapiaan, mikäli pientäkin aihetta asiaan olisi. Useat vanhemmat ovat kriittisiä saadessaan terapialähetteen lapselleen, mutta mitä varhemmin kuntoutus aloitetaan, sitä parempia tuloksia yleensä saadaan. Ja voihan onnistuneen terapia-arvioinnin tuloksena olla myös se, ettei lapsi tarvitse erityiskuntoutusta.

Tämän vuoksi oli mukava lukea ketjun aloittajan kommentti siitä, että ihan positiivisella mielellä hän oli puheterapiaan menemässä lapsensa kanssa.

Ja henk. koht. mielipiteenäni: puheen tuottamista on huomattavasti helpompi kuntouttaa (poislukien todella graavit tapaukset) kuin ymmärtämispuolen problematiikkaa!

Vierailija

Tarkoitan siis sitä, että hoetaan: " Sano juna. Ju-na. JJJJUUUNNNAA jne. Muutamia sanoja poika noin oppikin, mutta harjoitteli vain halutessaan.

Toistaminen on on oikein hyväksi tähän tyyliin. Poika: " Phhh nuhalaa." Äiti: " Niin, Puh syö hunajaa." Samoin se, että kertoo lapselle mitä tekee, miksi tekee, miten tekee, kysyy kysymyksiä jne. mutta hyväntuulisesti, meillä meni touhu välillä vähän liian tiukkapipoiseksi.

Apua oli alkuvaiheessa myös tukiviittomista.

Minä olen saanut erit.open kanssa saman käsityksen, että motoriikka ja puheenkehitys kulkevat käsi kädessä ja tukevat toisiaan, joten siinä mielessä sanonnat ohjaavat virstan väärään.

Poikamme sanoi vuosi sitten muutaman epäselvän sanan, nyt on puolisen vuotta puhunut kuin ruuneperi. Se ottaa aikansa, mutta sieltä se puhe tulee, jos ei muusta kiikasta. yksikään asiantuntija ei ollut kovasti huolissaan pojastamme, kun hän kuitenkin ymmärsi hyvin.

Itätuuli lempiaiheessaan :-)

Vierailija

juuri tuommoista " näpertelyä" olen yrittänyt saada poikaani tekemään. Ostin pehmeää muovailuvahaa (massaa tms. mitä tarkemminottaen onkaan) ja semmoisen " pursottimen" (siis ihan tuota massaa varten) ja sitä olen saanut vähän pojan yrittämään.

Helmiä en ole kokeillut, kiitos vinkistä. Siitähän voisi saada tehtyä vaikka jotakin kivaa pientä, vaikkapa lahjaksi mummeille tms. :)

Leipomiseen olen houkutellut poikaa mukanaani, mutta ei juurikaan ole innostunut, lähinnä taikinan maistelu kiinnostaa, siihen malliin, että mahansa saa kipeäksi ;O

Pipareita ajattelin tehdä piakkoin (~lähiviikkoina) pojan kanssa, niitä tykkäsi viime joulunkin alla tehdä, kaulien ja painaen muotteja taikinaan :)

Sormiväritkin ovat käyneet mielessä, josko siitä nyt on varsinaista " hyötyä" , mukavaa puuhastelua kuitenkin :)

Lisävinkkejäkin otetaan ilomielin vastaan :)

Tuosta motoriikasta tulikin mieleeni, että on vasta oppinut hyppimään kovalla lattialla (sohvalla ja sängyllä on onnistunut aiemminkin), ja hyppiikin nykyään oikein innoissaan ;)

Varpaillaan kävelyä olen yrittänyt leikin varjolla, mutta ei innostu ;O

1 v 8 kk pikkuveljensä sitäkin innokkaammin kävelee varpaisilleen :)

Miten muuten on tuon motoriikan yhteys puheeseen:

meillä siis tuo 1 v 8 kk ikäinen pikkuveli, joka enemmän kuin liikkuvainen, oikea elohiiri :)

Ei sano juurikaan sanoja, muutamaa hassua yksittäistä sanaa lukuunottamatta.

On selkeästi ketterämpi ja liikkuvaisempi kuin tuo 1 v 7 kk vanhempi veljensä, vaikka en haluaisi verrata veljeksiä toisiinsa.

Onko siis motoriikalla ja puheella kuinka paljon yhteyttä toisiinsa? ;O

Kysellen " hassuja" , kahden poikasen äiti :)

Vierailija

mahtaakohan pitää paikkansa?

Meillä ainakin tuo kuopus (joka siis nyt 1 v 8 kk) oppi kävelemään tuetta 11 kk ikäisenä, ja sen koommin ei ole paikoillaan pysynytkään.

Rauhallisesti paikoillaan on vain ja ainoastaan nukkuessaan, jos silloinkaan ;)

Hyörii ja pyörii monesti unissaankin :)

Vierailija

Joskus aikaisemmin oli sanonta " liikkuminen vie puheen" vai oliko se jalat vie puhekyvyn... (voi tätä mun onnetonta muistia...!), mutta vähän aikaa sitten luin tutkimuksen, jossa todettiin varhaisen liikkeelle lähdön ennustavan varhaista puheenkehitystä. Joten se niistä suurista kansanviisauksista!

Itse törmään työssäni usein lapsiin, joilla on kielellisen ongelman lisäksi myös motoriikkaan liittyvää problematiikkaa. Toki oppilaiden joukossa on myös todellisia motorisia lahjakkuuksia, joten suoraan ei voi vetää johtopäätöstä asioiden automaattisesta yhteydestä.

Usein hitailla puhujilla on kyse ainoastaan VPK:sta (viivästyneestä puheen kehityksestä), jolloin usein perheestä löytyy esim. sisaruksista myös hitaita puhujia. Eikä dysfasia-diagnosikaan ole mikään maailmanloppu, kun miettii, mitä kaikkea muuta lapsella voisi olla!

Lähipiirissäni on perhe, joilla esikoinen syntyi keskosena, mikä vuoksi poikaa seurattiin kaikin puolin tarkemmin - myös puheterapeutin arvioinnissa. Kyse oli kuitenkin vain hitaasta kypsymisestä. Pojan pikkuveli syntyi rv 40 ja kas kummaa, poika on vieläkin hitaampi puhumaan - puhuu nyt 2,5 vuotiaana vain alle 10 sanaa!

Vierailija

mutta vasta nyt muistin, että olen kommentoinut keskustelua ja jouduin haun kautta hakemaan keskustelun...:

Puheen tuottamisen vaikeudet - kuten kielelliset vaikeudet yleensäkin - ovat usein yhteydessä motoriikan ongelmiin (poikkeuksiakin tietysti löytyy), joten kaikenlainen motoriikkaa kehittävä puuhastelu - karkeamotoriikasta hienomotoriikkaan ei ainakaan haitaksi ole. Joskus hankalissa tapauksissa lapsi ei aluksi edes suostu tekemään harjoituksia/leikkejä, joissa huomio kiinnittyy suunmotoriikkaan.

Itse kuitenkin ajattelen, että meidän vanhempien rooli on juuri sitä, mitä oletkin kotona jo tehnyt: yhdessä olemista, vuorovaikutusta, puheentuottamistilanteiden luomista kotiaskareiden lomassa, loruttelua, riimittelyä ja paljon lukemista!!!

Puheterapeutti voi sitten aikanaan antaa tarkempia ohjeita kotiharjoittelua varten, kun tutustunut lapsen problematiikkaan paremmin.

- Nuutu -

Vierailija

meillä 3 v 3 kk ikäinen poika, jolla viivästeinen puheenkehitys. Ymmärtää mielestäni hyvin puhetta, mutta puheentuotto on vaikeampaa. Tutkimukset aloitettiin, ja odotellaan mitä todetaan.

Puheterapiassa ollaan käyty vasta muutama kerta, ja ne kerrat poika on jutustellut puheterapeutin kanssa, ja itse olen saanut olla läsnä noilla käynneillä.

Pojallamme on yksittäisiä sanoja useampi kymmen, mutta lauseita ei hirvittävästi tule, muutama max 4-5 sanan rimpsu vaan.

Kuntoutusta tarvitaan, mitä se tulee olemaan, on vielä auki.

Kotihoidossa on poikamme, kera 1 v 8 kk ikäisen pikkuveikan.

Vierailija

3-vuotiaan puheterapia koostuu leikkihetkistä, jossa leikin varjolla harjoitellaan. vasta 5 vuotiaana aloitetaan kunnon harjoittelu äänteiden ym. kanssa. Me olemme käyneet reilu vuosi puheterapiassa ja poika on tykännyt kovasti. tällä hetkellä pojan kanssa harjoitellaan puheen ymmärtämis taitoja....minä luulin että poika ymmärsi kaikki mitä hänelle puhuttiin ,mutta toisin kävi. nyt sitä puolta kuntoutetaan ja hyvältä näyttää....olemme tosiaan lottovoiton voittaneet päästyään puheterapiaan, sillä täälläpäin puheterapiaan on vaikea päästä

.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat