Auttakaa! mikä yksivuotiaani syömisessä on vikana???

Vierailija

Tuntuu, että se syö liikaa maitoa ja liian vähän ruokaa :(

Eli tällalailla menee päivän syönnit:

9.00 1 dl aamupuuro + 140 ml maitoa pullosta ruuan päälle (puuron kanssa vesihörppyjä)

12.00. lounas, noin 1 dl liharuokaa + 100 ml maitoa pullosta (ruuan kanssa vesihörppyjä)

15.00. välipala jokin hedelmäsose + 100 ml maitoa pullosta (ruan kanssa vesihörppyjä)

18.00 päivällinen, noin 1 dl liha-kasvissosetta + 100 ml maitoa pullosta (ruuan kanssa vesihörppyjä)

20.00 1 dl iltapuuro + vettä

21.00 iltamaito 200 ml pullosta

Lapsi ei syö itsetekemiä ruokia, syö vain 5-6 kk tarkoitettuja soseita. maito ei kelpaa mukista ainoastaan pullosta. Ei syö ruokaa kerralla kuin korkeintaan desin verran.

MItä teen väärin?????? lapsi kasvaa kuitenkin ihan normaalisti, kulkee nollakäyrällä painossa ja pituudessa +10 käyrällä.

neuvolasta en saa apua.

Nuo ruokamäärät on naurettavia! lapselle ei kelpaa hapanmaitotuotteet ei viilit eikä jugurtit tahi piimät. Lämpimistä soseista kolme erilaista kelpaa ja hedelmäsoseista tasan kaksi. Muut yökätään ulos. Olen ihan hukassa :(

lapsi on siis tasan vuoden ikäinen ja syöminen yhtä helvettiä. Jokaiseen syöttöön menee 45 minuuttia ja ruoka on ihan kylmää. Itkettää . Oon kkoittanut ihan kaikkea mutta mikään ei saa lasta syömään. maitoa kyllä lutkuttais pullosta litratolkulla :(

Kommentit (8)

Vierailija

Tarjoa vaan kotiruokaakin (ja vaikka 20 kertaa, ennen kuin tottuu) ym. vaikkei maistuisi heti ja muista että nälkä opettaa syömään. Pari päivää syömättä ei haittaa ollenkaan kunhan juo nesteitä riittävästi. Rauhoitu hyvä nainen äläkä stressaa turhilla, kehität lapsellesi tosta vaan ongelman. Ei ole mitään syytä itkeä!

Vierailija

Osaisiko lapsesi juoda jo vaikka taikamukista tai hörpätä mukin reunasta?

Maitomäärä tuntuu aika valtavalle joka ruualla. Tuntuu että lapsesi täyttää vatsan maidolla ja niin ei sitten ruoka maistukkaan.

Oletko jo kokeillut ihan tavallista kotiruokaa? Meidän poika alkoi syömään vähäsuolaista (huom. ei suolatonta) kotiruokaa 11 kuukauden iässä. 8kk ikäisille tarkoitetut purkkiruoat ei uponnut kun niissä ei ollut makua. Eli söi juuri noita 5kk tarkoitettuja lihasoseita siihen asti. Niin ja hyvä houkutin oli myös se että söi itse aina samaan aikaan vähän samaa ruoka kun lapsikin.

Jokatapauksessa, tiedän tunteen. Koita selvitä. Kyllä se viimeistään koulussa osaa syödä! =)

Vierailija

Meidän 1,5-vuotias syö kerran päivässä tuon reilun 1dl liharuokaa ja 1-2 kertaa jonku pienen välipalan. Maitoa ja velliä kyllä senkin edestä! En nyt ymmärrä miksi sun pitäis olla huolissaan???

Vierailija

Mutta voisin kuvitella itse kokeilevani tuossa tilanteessa että antaisin aina ruuanjälkeen pulloon vähemmän maitoa...että seuraavalla ruokakerralla ehkä olisi enemmän nälkä.

Ja toisaalta, onko sun pakko antaa tuota pulloa ruuan päälle. Antaa sen sitten vaikka vähän myöhemmin...

meillä myös 1v ja ruoka menee näin. Aamulla kun herää saa maitopullon. Siitä noin tunninpäästä kun äitikin on kunnolla heränyt saa puuroa tai jukurttia. Joskus yhdentoista aikoihin saa jotain sormiruokaa ja hedelmäsosetta. Päiväunille mentäessä pullosta maidon. Niiden jälkeen syödään ruoka kun mieskin on tullut kotio, syö pääosin samaa ruokaa meidän kanssa. Iltapalaksi taas jukurttia tms.

Ja aina ruuan kanssa juo itse nokkamukista piimää,maitoa tms.

Ja jos noissa väleissä pyytää ruokaa niin saa leipäpalan tai hedelmää.

Lähinnä kuulostaa että siun taaperon alkusi tykkää vain kovasti pullosta ja mieluiten siitä juo... pikkuhiljaa alatte vierottamaan pullosta ja vähentämään sen käyttöä.. maitotuotteita sekotat sitten ruokaan jos ei muuten mene.

Vierailija

Meillä ton ikäisenä tyttö söi 4-5 tl/ruokailu ja yhteensä 2-3 dl maitoa per vuorokausi. Hyvin kasvoi ja kehtittyi.

Maitoa ei tossa liikaa, 5-6 dl on ihan normaali määrä. Voit tietty jättää maidon tarjoamisen vähemmälle, jospa maistuis ruokakin paremmin. Et kai sentään puuroa tee maitoon?

Vierailija

osaisinpa syöttää lasta yhtä rennosti kuin 3 (?) ...mutta ei...tästä on tullut ihan kauhea stressi! Lasken maitomääriä ja ruokamääriä ja mietin että kuolee kai se nälkään kohta....ei juo nokkamukista, vettä osaa juoda lasista mutta ei puhettakaan että ottaisi lasista maitoa! Miten saisin sen syömään jugurttia tai viiliä? Olen tarjonnut vain maustamattomia koska pelkään sokereita...kertokaa siis minkä merkkisiä hapanmaitotuotteita olette antaneet?

Miksi tää on näin vaikeaa. Kotiruokaa olen vääntänyt sormet verillä joka päivä melkein sille jotain tarjonnut, mutta ei syö :(

neuvolassa olen yrittänyt monta kertaa puhua, mutta saan vain olankohtautukset ja " hyvin se syö" kommentin. Olen ihan huono äiti :(

Vierailija

Turhaa hermoilet. Jos huolestuttaa niin tarjoa ruoka ensin, pidä maidot piilossa ja tarjoa maito vasta lopuksi kun lapsi on syönyt mitä on maistunut. Ethän tuputa ruokaa, lapsi kyllä tietää itse paljon tarvitsee ja säästyt näin turhilta ongelmilta ja taisteluilta jatkossa ruokapöydässä. Välillä syödään paljon ja välillä ei mitään, se on normaalia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat