Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

OPISKELIJAÄIDIT!

Vierailija

Olisin kiinnostunut tietämään minkälaisessa elämäntilanteessa opiskelet? Minkäikäisiä lapsia? Mitä työtä miehesi tekee/palkka? Mitä tuloja saat, kun opiskelet? Kaikki kiinnostaa!

Kommentit (9)

Vierailija

Tulot miehellä (netto) n.1200-1300 ¿

Tulot itsellä (netto) n. 650¿ (lapsilisä, opintotuki ja kotihoidontuki)

Lapsen syntymän jälkeen olin reilun vuoden kotona ja nyt syksyllä jatkoin opintoja ja valmistua pitäisi noin kahden vuoden päästä...

Lapsi hoidetaan anopin avulla kotona ensi syksyyn saakka, sen jälkeen tarhaan tai pph:lle...saa nähdä.

Ihan hyvin menee!

:-)

Vierailija

Minulla opiskeluja vielä 1 vuosi edessä. Vauva on nyt reilu 6 kk.

Opiskelut oli tauolla koko raskauden ajan ja tein töitä ennen äitiyslomaa, jotta sain äitiys- ja vanhempainrahan nostettua. Nyt saan rahaa n. 1700 ¿/kk (brutto). Mies on töissä, saa palkkaa n. 2000 ¿/kk (brutto).

Vierailija

Lapsi 1½ vee on kevääseen asti puolipäivähoidossa (ilmaiseksi perheen pienten tulojen vuoksi), että äiti saa loput opinnot tehtyä. Sitten jään pikkukaverin kanssa kotiin ja toivon mukaan toinen on silloin tulollaan :)

Mies tekee projektitöitä, ja palkat vaihtelee 1500-4000 e/kk. Tällä hetkellä saa sitä 1500:aa. :/ Minä en saa enää opintotukea. Hyvin pärjätään taloudellisesti, vaikkei mitenkään mässätä. Säästetään rahaa omaan taloon.

Vierailija

Olen yh ja mun tulot tulevat olemaan opintotuki n.191¿, asumistuki 337¿, lapsilisä yh-korotuksineen 136,60 ja elatusmaksu 120¿. Lisäki on kai pakko ottaa opintolainaa joka taitaa olla kuukaudessa 220¿. Yhteensä jää käteen verojen ja vuokran jälkeen n.584¿. Joudun kulkemaan linkalla 30km päässä koulussa, että matkoihinkin menee rahaa.

Saa nähdä kuinka tuolla summalla pärjää...Lapsen päivähoito ei maksa mulle mitään.

Vierailija

Viimeistelen gradujani ja teen vähän ylimääräisiä opintoja, mutta myös opetan itse. Mies tienaa n. 3000/kk. Lapset (2, 4 ja 7) ovat kotihoidossa, sumplimme miehen kanssa aikatauluja parhaamme mukaan. Pahimmissa päällekkäisyyksissä tulee apuun isovanhemmat, mutta niitä ei loppujen lopuksi kamalasti ole.

Onhan nämä viime vuodet olleet aika rallia, mutta olen hyvin tyytyväinen siitä että olen saanut opiskeltua samalla kun olen ollut lasten kanssa kotona. Tämä on siis sopinut minulle erinomaisesti.

Vierailija

Olen 28-vuotias yliopisto-opiskelija. Aloitin opinnot v. 2002 ja sain 2004 pojan. Toisen lapsemme la on maaliskuussa -06. Asun avoliitossa ulkomaalaissyntyisen, akateemisen mieheni kanssa. Poika on päivät hoidossa. Avokkini tekee keittiötsupparin hommia noin about ympäri vuorokauden, jotta pysyttäisiin hengissä :-/ Palkkaa saa kuusta riippuen 1200-1800¿.

Minulla on opintotuki katkolla, koska ennen ekaa äitiyslomaa tein liikaa töitä ja opiskelin liian vähän. Keräsin palkkatuloja, jotta saisin paremman, ansiosidonnaisen äp-rahan. Nyt siitä sitten rankaistaan, tietty. Pitäisi siis saada 10 ovaria täyteen ennen joulua, jotta saisin sitten taas opintotukea vuoden vaihteen jälkeen ja varsinkin sitten, kun palaan toiselta äitiyslomalta koulun penkille.

Tiukkaa on, mutta jotenkin pärjätään. Ei tässä enää kovin kauaa jouduta kärvistelemään...kai ;-)

Vierailija

Oon opiskelijaäiti, tulot opintotuki n. 250 e + lapsilisä 90 e/kk.

Mieheni töissä käyvä opiskelija, tulot bruttona noin 2500 e. Mies on joutunut lisäämään töissä käyntiä, kun itse en pysty opintojen ohella työskentelemään vanhan vammautumisen takia. Miehellä on jäänyt opinnot pahasti kesken sen takia :´(

Meillä ei ole varaa maksaa mitään vakuutuksia eikä laittaa kovin paljon säästöönkään. Asumme vuokralla. Autoa ei ole eikä tetenkään lomamatkojakaan :(

Olisi niin kovin hienoa saadajoskus oma asunto ja auto ja sen verran rahaa, ettei tarvitsisi pelätä joka pikku sairautta ja sen aiheuttamia lääkekuluja.

Vierailija

Minä olen kahden lapsen opiskeleva äiti. Isi on töissä, tienestit vaihtelee 2000-3000 euron välillä per kuu (käteen).

Lapset puolipäivähoidossa yksityisellä pph:lla. Maksetaan hänelle 540 e/kk. Yksityisen hoidon tukea saan siihen n. 460e.

Minun tienestini on opintotuki (reilu 250 e/kk) ja lapsilisä kahdesta lapsesta (n.200 e/kk).

Aloitin opiskelut vasta nyt syksyllä, joten ei oo vielä varmaa miten tullaan pärjäämään....Mutta ainakin toistaiseks kaikki ok :)!

Uusimmat

Suosituimmat