Ihmettelen!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ihmettelen tollasta ' kai teidän 10-11kk jo kävelee??' miksi pitäisi? jokainen kehittyy OMAA TAHTIAAN.mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?? annettas lapsien olla lapsia niin kauan kun mahdollista! olen siitä vain iloinen ettei vielä kolhi itseään kaatumalla ja revi kirjahyllyltä tavaroita alas,sen ehtii myöhemminkin. vai mitä!!?

Kommentit (11)

Vierailija

ei kait se kysely niin ärsytäkään kuin se, miten siihen vastaukseen suhtautuu! Kyllä määkin ton small talkin nimissä kysyn tuttujen vauvojen osaamisia, mutta en KOSKAAN menis sanomaan, että " no jopas nyt, eikö se vielä osaa kävellä, meidän Ville-Kalevi osas jo juosta, hypätä korkeutta ja heittää kuperkeikan käskystä alle 11-kuisena."

Kyllähän sitä pakostakin tulee vertailtua. Onkohan olemassa äitiä, joka ei joskus vertaisi toisten vaavia omaansa - ei niin, että kadehtisi toisten edistyneisyyttä välttämättä, mutta ihan vaan mielenkiinnosta -silti muistaen ihan varmasti, että kaikki kehityyvät omaa tahtiaan.

Vierailija

Aivantotta:

Lainaus:

oletteko ajatelleet, että ehkä myös osaksi tuollaisia kysymyksiä kysytään ihan vaan siksi, että nyt jotain sanoittaisiin.. Vähän niinkun mitä kuuluu kysymys. Aina se kysytään, mutta usein ei edes jakseta kuunnella toisen vastausta tai sitten ei aidosti sillä hetkellä olla edes kiinnostuneita mitä toiselle oiekasti kuuluu. Eli perus small talkia!

Tätä minäkin veikkaan. Ihmiset haluavat osoittaa olevansa kiinnostuneita lapsestasi.

Tuskin kukaan sitä sen vuoksi kysyy että saisi sitten päivitellä että kun ei vieläkään :)

Moni ainakin sanoi mulle aikoinaan että hyvä että lähti vasta reilu vuoden ikäisenä (1v 1vko) niin on jo hiukan lapsella itsesuojeluviettiä siellä päässä (vaikkakin aika vähän mutta kuitenkin)

T:Neiti21+Prinsessa 1kk+Nea 1v6kk+

Vierailija

On keljua kun verrataan kokoaika muihin. No niin alkoihan se jo raskausaikana mahan kokojen vertailulla kellä on liian pieni ja kellä liian iso maha. Sama kun vauvat syntyneet niin kysellään jo onko opittu potalle kun vauva ei edes istu itse. Samaa hommaa on kun ympäristö painostaa kiinteitten ja vellien syöttämisiin vaikka kuinka sanoo, että täysimetyksellä mennään vähintään sinne nykysuosituksiin puoleen vuoteen asti. Tai jos ei imetys suju niin ihmetellään kun ei imetetä. KUKIN TAVALLAAN JA KUKIN AJALLAAN!!!!! Pännii kun muitten täytyy työntää nokkaansa toisten asioihin, oli se sitten mikä asia tahansa.

Vierailija

Itekin huomaan joskus, kun oon kirjoittanut vastauksen ap:lle, että perskuta, edellinenhän on sanonut just samaa ja oon vaan lukenut huolimattomasti.

kent:

Lainaus:

Ja jos pinoista täällä palstalla puhutaan niin niistä saa usein hyvin vääristyneen kuvan keskiarvoista koska ihan luonnollista kai on että ne vastaavat mielellään joiden vauvat ovat nopeasti kehittyneet, kuka missäkin, kun taas vähän hitaampien vanhemmat eivät jotenkin kehtaa vastata.

Toihan on muuten varmaan totta. Mä aina olenkin ihmetellyt hiukan, että kuinka palstalaisilla on niin edistyneitä tapauksia, mutta tuo saattaa hyvinkin pitää paikkansa!

Vierailija

väistämättä. On myös mahdollista, että kysyjä huomaa vauvan motoriikassa jotain normaalista poikkeavaa, mikä aiheuttaa kysymyksen.

Esikoiseni lähti kävelemään tuetta vuoden iässä, kymmenkuisena hän vasta konttasi.Kaksosista motorisesti taivavampi käveli tuetta kymmenkuisena, toisen kuukautta myöhemmin.

Jos motoriikan kehityksessä havaitaan jotain tavallisesta poikkeavaa, siihen on syytä puuttua ajoissa. Ongelmat kävelemään lähtemisessä voivat johtua lievästä cp-vammasta tai vauvan sairastelun aiheuttamasta väsymyksestä.

Itselläni on ollut keskivaikea cp-vamma, joka varhaisen kuntoutuksen ansiosta muuttui lieväksi ja kävelykin sujui jo ennen vuoden ikää. Kuntoutukseen käytettiin mm. balettia (alle vuoden iässä, vanhempien piristykseksi kaiketi). Vamman jäljet näkyvät vielä lievästi hahmotuskyvyssä.

Vierailija

Kiitos ihanista viesteistä :) Piristitte mun päivää :) Näinhän se on,hyvää asiaa oli jokaisessa :) Kiitos ja ihanaa Talvea kaikille =)

Vierailija

ja jos nyt katsoo tuon pinon vastauksia, niin valtaosa on sellaisia, joiden vauvat joko tai melkein kävelee. Sieltähän lähes tulkoon puuttuu ne, joiden vauvat ei yritä edes...meidän perheessä on ollut 4 sellaista, viidennestä ei siis vielä tiedä. Ja siis ihan terveitä tavallisia lapsia, jotka ovat oppineet kävelemään ikähaarukassa 1v1kk -1v6kk. Tuosta tulee helposti sellainen olo, että on jotenkin epänormaalia, jos _ei_ kävele tuossa iässä, vaikka itse kyllä uskoisin, että valtaosa lapsista 10 kk liikkuu vielä aikalailla nelivedolla...

Minusta näissä kyselyissä on hauskinta se, että ne voi ja saa jättää niille, jotka pitävät niistä... ja tärkeintä ettei ota itseensä, vaikka kuka mitä sanoisikin! Ja jokainen meistä on saanut ne kaikkein ihanimmat lapset ;) eikä niitä toiseen vaihtaisi...

Kun meidän typy oli jo tuon 1v5kk eikä yrittänytkään kävellä (oli ottanut pari askelta 3 kk aiemmin ja kaatunut..hän ei vieläkään tee sellaista mitä ei varmasti osaa ;)) ja kun sitä kyseltiin, annoin vaan pusun lapsen poskelle ja sanoin, että eikun tää on ikuisesti äidin sylivauva!

Vierailija

oletteko ajatelleet, että ehkä myös osaksi tuollaisia kysymyksiä kysytään ihan vaan siksi, että nyt jotain sanoittaisiin.. Vähän niinkun mitä kuuluu kysymys. Aina se kysytään, mutta usein ei edes jakseta kuunnella toisen vastausta tai sitten ei aidosti sillä hetkellä olla edes kiinnostuneita mitä toiselle oiekasti kuuluu. Eli perus small talkia!

Itse saatoi ennen kun itse oli raskaana ihmetellä raskaana olevan kaverin mahan kokoa tai kysellä joko toisen kaverin vauva kävelee. Ja se miksi kysyin niin a) en tiennyt kun ei ollut omakohtaista kokemusta ettei se tunnu kivalta ja luulin, että olin ystävällinen ja kohtelias kun osoitin kiinnostusta kaverin raskautta tai lasta kohtaan!!

tai ehkä en vaan tiennyt mitä olisin osannut raskaudesta kysyä niin ihastelin sitä valtavaa mahaa, joka esimerkiksi silloin itsellä oli vauvakuume oli omasta mielestäni aidosti ihana.

Saatan vieläkin vaikka itsellä on kaksi oma lasta enkä aina minäkään tosiaan tykkää kun tuntuu että toisten lapset on siinä ja tässä parempia ja kehittyneempiä kuin omani sortua siihen, että kyselen muilta juuri noita perus asioista, joko kiinteitä, miten nukutaan , joko kontataan, mites kävely.. Ja samaan sössöön kerron milloin omani on alkanut kävelemään. Mutta en tarkoita sitä pahalla tai vertailulla, mutta jostain sitä on puhuttava ja varsinkin jos on vieraampi ihminen niin lapsista on helppo jutella niitä näitä! Usein olen jo saman tien unohtanutkin mitä työkaverin siskon kummipojan tyttö nyt taas osasikaan vaikka hetki sitten itse juuri kysyin. Kysyin, koska halusin huomioda häntäkin ja olla ystävällinen ja valitsin puheenaiheen siksi, että tiesin, että siitä asiata hänelläkin on jotain sanottavaa..

Vierailija

meidän keskimmäinen oppi ryömimään 11-kuisena ja kävelemään 16-kuisena... niin, ei minua oikeastaan ärsyttänyt kysymykset vaan se kun (onneksi harvoin) joku sitten vastattuani rupesi kauhistelemaan että ei voi olla totta ja voi voi ja oi oi. Yleensä kyllä sain ihan kivoja vastauksia, siis että kyllä ne sitten kouluiässä kaikki kävelee tmv että mikäs kiire sitä vielä on.

Itse tiesin että poikaa ei kiinnostanut puuha. Kun hän sitten ekaa kertaa yritti ryömiä niin heti onnistui. Ja itse asiassa vielä kurjempaahan se ehkä olisi jos lapsella olisi jokin fyysinen " vika" . Mielestäni siis kysyä saa mutta vähän tahdikas saa sitten olla seuraavassa kommentissa...

Vierailija

Ja jos pinoista täällä palstalla puhutaan niin niistä saa usein hyvin vääristyneen kuvan keskiarvoista koska ihan luonnollista kai on että ne vastaavat mielellään joiden vauvat ovat nopeasti kehittyneet, kuka missäkin, kun taas vähän hitaampien vanhemmat eivät jotenkin kehtaa vastata.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat