Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ALLERGISET odottajat...tärkeää kysyttävää!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen allerginen, mutta en tiedä mille.

Joka päivä täytyy ottaa allergialääke, koska muuten tulee nokkosihottumaa joka puolelle vartaloa joka on tosi inhottavaa.

Syön vaihtelevasti ataraxia, cetiritziniä, zycalia ja zyrteciä.

Nyt ollaan miehen kanssa päätetty jättää pillerit pois raskauden toivossa...mutta miten tämän nokkosihottuman kanssa?

Onko ketään joka joutuu ottamaan joka päivä allergialääkkeitä, ja jos joutuu niin mitä?

Vai onko jollain kenties jääneet allergiaoireet raskauden myötä pois?

Kävin jo lääkärillä (joka oli tosi vanha mies) ja hän sanoi että TUULIX-nimistä allergialääkettä voi ottaa raskauden aikana...onko kellään kokemuksia?

KIITOS jo etukäteen, jos jollain ton ietoa/kokemusta, tämä asia painaa todella paljon!

Kommentit (5)

Vierailija

Olen itse aloittanut allergialääkkeiden popsimisen n. 12 vuotiaana nokkosrokon vuoksi. Välillä on pitänyt vaihtaa merkkiä lääkkeelle tottumisen vuoksi. Ennen raskautta kierrossa ollut kestine oli tosi hyvä lääke varsinkin kitalaen kutimiseen, joka oli tehdä minut hulluksi varsinkin öisin. Olen lukuisia kertoja yrittänyt päästä eroon ympärivuotisesta lääkkeen otosta, mutta kutinat ja varsinkin kitalaen ja huulien kutina on aina saanut minut vähintään 2 viikon jälkeen palaamaan takaisin.

Nyt kuitenkin vuodenvaihteessa lopetin e-pillerit ja kestinen. Tuskaista oli välillä, mutta pikkuhiljaa kutina niin iholla kuin kitalaessakin helpotti ja huhtikuussa tärppäsi heti ensi yrittämällä ja tulin raskaaksi. Nyt raskauden aikana kutinaoireita ja nenän vuotamista kyllä esiintyy, mutta ei ollenkaan niin pahasti, ehkä raskaus on lieventänyt minun oireita, tai sitten se mitä olen jo vuosia epäillyt, että 15 vuoden jatkuvan allergialääkkeen popsiminen on tehnyt minut " riippuvaiseksi" lääkkeelle vaati nyt vain irtioton siitä. Tiedän että jokainen on yksilö ja kaikki eivät voi lopettaa lääkkeiden syöntiä eikä kannatakaan.

Omaa allergiaani on tutkittu epikutaanitestein ja prick-testein, veriarvoista on haettu ties mitä vasta-aineita ja juttuja ja silti oireista huolimatta todettuja allergian aiheuttajia on hyvin vähän, väriaineet lähinnä pahimpana ja hajusteet. Ruoka-aineissa ei mitään vaikka itse tiedänkin mitkä aineet aiheuttaa kitalaen ja ikenien rikkoontumisen.

Ras-mam, jos päädyt yrittämään lääkkeen poisjättämistä, tsemiä siihen. Mulla oli ekat 5 viikkoa aika tuskaista mutta sitten helpotti. Ehkä jos vähennät tabletin puoleksi ensin ja sitten kokonaan pois???

Kandee yrittää :)

Maariska 28+6

Vierailija

Itse jouduin jättämään allergialääkkeet pois lasta yrittäessämme. Lääkäri suositteli että en käyttäisi ollenkaan mitään allergialääkettä jos vain millään voin olla ilman. Koska niiden vaikutusta sikiöön ei ole tutkittu tarpeeksi.Söin myös zetiriciniä ja se on kuulemma pahin mahdollinen allergialääke raskauden kannalta. Kaikki zyrtecin sukulaislääkkeet ovat niitä.

Itse olen pärjäillyt ihan ok! Allerigiani oli lähinnä hengen ahdistusta ja silmien kutinaa. Jota aiheuttavat heinät, puut, eläimet jne. Ruoka-aine allergiaan käytin pääsääntöisesti kortisonia. Minulla oli myös paha allergia joka puolella kehoa joka hävisi vaihdettuani vaatteidenpesuaineen nestemmäiseen Resulta-nimiseen aineeseen. Kannattaa kokeilla eri merkkejä.Tosin ruoka-aineallergia nyt raskauden aikana aiheuttaa todella ongelmia kun pitää olla tarkka ruoka-aineista. Joten saan lähetteen ravitsemusterapeutille.

Parhaiten saat apua kun soitat neuvolaan ja kysyt sieltä lääkäriltä, ne ovat sielä asiantuntijoita ja tietävät mistä puhuvat. Itse soitin raskautta suunnitelessamme ja he auttoivat mielellään! Ei kun puhelin käteen ja soittamaan!

Vierailija

pitää allergiaa lääkitä, muuten ei tule elosta mitään. Mulla on atopia ja siihen liittyen ruoka.aine-, siitepöly-, pöly- ja eläinallergioita. Söin ennen raskautta Telfastia - ja itse asiassa jonkun viikon vielä raskautumiseni jälkeenkin; vauva kun sai alkunsa yllätyksenä.

Plussan jälkeen kävin lääkärissä ja lääkkeet vaihdettiin Ataraxiin. Kuulostaa hurjalta, tiedän, mutta useampi lääkäri vakuutti minulle kyseisen lääkkeen käytön olevan raskausaikana turvallista. Antihistamiinin lisäksi käytän nenäsuihketta ja astmaan kahdenlaista " piippua" . ja tarvittaessa vielä silmätippoja.

Allergiaan on siis hyvin saatavilla apua myös raskauden aikana - oma oloni ainakin on ollut yhtä hyvä (tai huono, riippuen ajankohdasta) kuin muullokin.

Tsemppiä kaikille allergisille masukkaille ja sellaisiksi halajaville!

:) SolAngel&masuaarre 26+5

Vierailija

Suomessa lääkärit tuntuvat olevan hyvin konservatiivisia allergian hoidossa raskauden aikana ja monet kieltävät lääkkeiden käytön kokonaan. Esim. USAssa Zyrtec ja Claritin ovat kyllä ihan " sallittuja" raskauden aikana, olen itsekin syönyt (en kuitenkaan joka päivä) ja ihan normaaleja (vaikkakin allergisia..;) lapsistakin on tullut. Eihän lääkkeitä USAssakaan tietenkään suositella " turhaan" syötävän, mutta pidetään parempana syödä lääkkeitä ja hoitaa oireet kuin kärsiä pahoista allergioista. Ja lakisyytteiden luvatussa maassa en uskoisi lääkäreiden suosittelevan mitään kovin vaarallista... Ehkä jotkut muut lääkket on tutkittu paremmin, mutta näitäkin miljoonat raskaana olevat syövät muualla maailmassa, joten tuskin ne kovin vaarallisia voivat olla. Toki paikallislääkkeet ensisijaisesti hoitomuotona.

Mutta jos itse tarvitsisin allergialääkitystä " jatkuvasti" ja lääkärini kieltäisi (kaikki) lääkkeet raskaus- ja yritysaikana, niin yrittäisin kyllä etsiä toisen lääkärin ;) Sama juttu imetysaikana. Varmaan lapsi saa äidinmaidon kautta osansa äidin lääkkeistä, mutta onko se niin vaarallista? Määrätäänhän vauvoille omiakin allergialääkkeitä (esim juuri zyrtec).

NN

Vierailija

kyllä ensin mennä allergiatesteihin!

olen allerginen, syön vaihtelevasti antihistamiinia. zyrteciä ja heinixiä, näihin sain luvan lääkäriltä, sekä nasonex-nenäsumutteeseen, se vain ei auta kun heti joudun niistään.

joudun allergiani takia syömään antihistamiinia huhtikuusta lokakuun loppuun, eli vieläkin syön koska ilman en pärjää. keväällä lepän kukinta, kesällä heinän kukinta sekä syksyllä homeitiöt ovat pahinta aikaa, välillä pystyn olemaan jopa viikon ilman lääkettä.

jos en ota allergialääkettä, nousee kuumetta, nenä vuotaa vettä, menee tukkoon, kutittaa, aivastelen jatkuvasti ja silmät vuotaa myös. jatkuvan niistämisen seurauksena nenä punoittaa ja tulee haavoja, iho menee rikki. lopulta saan poskiontelotulehduksen, ja sitä sitten hoidetaan pitemmän kaavan kautta, eli huuhdotaan ja lopulta syön vahvoja antibiootteja pitkän kuurin sekä toisinaan kortisonia.

nenääni on operoitu leikkaamalla tuuletusaukot, olen sairastellut kymmenen vuotta joten tiedän jo erittäin hyvin milloin lääkkeen otan, eikä lääkärillä ollut mitään antihistamiineja vastaan.

onhan toki niin että alkuraskaudesta tulisi välttää antihistamiineja, mutta ainakin minun tapauksessani se on osin mahdotonta.

Uusimmat

Suosituimmat