Keskosten liikkeelle lähtö?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Millaisessa aikataulussa keskosina syntyneet ovat oppineet liikkumaan? Minun vauvani syntyi viikolla 33+4. Painoa oli 1840 g ja pituutta 44 cm.

En tuntenut vauvan liikkeitä ja sairaalassa huomasivat, että napanuoravirtauksessa on katkoksia. Vauva syntyi sektiolla vielä samana iltana. Hän tarvitsi ensimmäisenä viikkona lisähappea ja valohoitoa.

Vauva on nyt reilut 7 kuukautta vanha. Kääntyilee ympäri ja tykkää olla vatsallaan, muttei vielä yritäkään hakeutua konttausasentoon. Ei myöskään ryömi, mutta pyörii kyllä ympäri lattialla ollessaan. Istuminen ilman tukea ei myöskään onnistu. Minkä ikäisenä keskosena syntyneet lähtevät liikkeelle? Millaisia kokemuksia muilla on?

Kommentit (6)

Vierailija

Hei,

kovin on vaihteluja keskosten liikkumisessa. Niinhän niitä on myös taysiaikaisen liikkeelle lähdössä. Itse olin alussa hieman huolissani kun ei tiennyt mitä tuleman pitää, mutta olen yllättynyt positiivisesti huomatessa että lapsi lähtee liikkeelle kun on se aika. Eikä välttämättä kääntymis, konttaus, seisomisjutut yms. tule paljoakaan aiemmin.

Lapseni (rv.29, 1100g) kääntyi eka kerran 7 kk, oppi ryömimään 9kk, konttaa, nousee ylös 10 kk, kävelee puita pitkin 11kk ja opettelee kävelyä 12 kk iässä. Oppien sitten sen hieman ennen 13kk. Iät kalenteri-ikiä.

Vierailija

Kääntyi vatsalta selälleen 6 kk

Istui ilman tukea 8,5 kk

Ryömi eteenpäin 9 kk (peruuttamalla 8 kk)

Nousi seisomaan tukea vasten 10,5 kk

Konttasi 11 kk (nousi konttausasentoon 10,5 kk)

Neuvolan mukaan kaikki ok. Esim. 9 kk:n neuvolatarkastuksessa " vaatimuksena" oli istuminen ilman tukea, ei edes tarvinnut ryömiä vielä.

Vierailija

Poikamme syntyi rv 32+1 ja hän kävi ylimääräisellä käynnillä sairaalan keskoskontrollissa, koska liikkeellelähtö oli lääkäreiden mielestä myöhässä. Tuo ylimääräinen käynti oli muistaakseen 10 kuukauden kalenteri-iässä.

Tässä poikamme kehityksen virstanpylväitä ulkomuististani (laitan ne kalenteri-iän mukaan, korjattu ikä (eli kehitysikä) pojallamme on siis 2kk vähemmän):

Kääntyi selältä vatsalleen ja päinvastoin 6kk

Istui tuetta 9kk

Konttasi 11kk

Nousi selältään istumaan 11kk

Nousi seisomaan tukea vasten 11,5kk

Ensiaskeleet 14kk

Pääasiallinen liikkumismuoto oli kävely 15kk iästä alkaen.

Poikamme ei siis ollenkaan ryöminyt vaan lähti aikanaan suoraan konttaamaan. Tämän vuoksi häntä kai seurattiin ja pidettiin myöhään liikkeellelähteneenä.

Nykyisin poikamme on kolmevuotias ikiliikkuja :o)

Muistathan tosiaan edellisen kirjoittajan ohjeen mukaan katsoa lapsesi kehitystä korjatun iän (eli lasketusta ajasta katsotun iän) mukaan. Ja muista, että lapset ovat yksilöllisiä kehityksessään. Itse stressasin aikoinani kovin poikamme kehityksen suhteen - ihan turhaan voin näin jälkikäteen todeta.

Vierailija

Tyttömme syntyi yllättäen rv35+3, mitat olivat 1620 g ja 41,5 cm. Tyttö on aina ollut niin aktiivinen ja reipas, etten osannut huolestua suht hitaasta liikkeelle lähdöstä. Ihan vauvana hänellä oli jäykistelyä (takaraivo kohti takapuolta), mutta se meni ohi muutamassa kuukaudessa.

Liikkumaan lähtö oli normaalin rajoissa kuitenkin. Nyt 2-vuotiastamme ei pidättele mikään. Keskosetkin ovat tässä asiassa yksilöitä, mutta kehitystä seurattaessa pitäisi ottaa ennenaikaisuus huomioon.

Laitan tähän muutaman etapin (kalenteri-iän mukaan):

- kääntyminen selältä vatsalle 5,5 kk

- ryömiminen lähes 9 kk

- seisomaan tukea vasten 9,5 kk

- kiipeäminen 11 kk

- konttaus 1v (vaikka heijasi n. 8-kuisena)

- ensiaskeleet 1v2kk

Vierailija

kääntyi selältä vatsalleen 6kk

ryömimään 10kk, sitä ennen liikkui pyörimällä

istumaan nousi itse 11kk ja siitä parin päivän päästä seisomaan ja samaan rytinään lähti konttaamaan

kävelemään lähti 16kk ikäisenä ja sitä ennen kyllä kiipili kolme kuukautta.

Kukaan ei ole koskaan ollut huolestunut liikkumisesta ja hyvin kyllä ehtii paikasta toiseen. äitinsä...siis minä itse...oppi kävelemään 17kk ikäisenä, vaikka olin normaaliaikaan syntynyt.

Niin joo lapsemme syntyi rv 30+1 ja painoi 1050g eli ihan huoletta olen noista kalenteri-iän jutuista vähentänyt sen 2,5kk.

Vierailija

Eli keskosemme syntynyt rv:lla 24+3 ja painoa reilut puoli kiloa.

Alkuun oli meidänkin vauvalla ojennustaipumusta sekä puolieroa mutta ne ajan myötä korjaantuivat kun rupesi sietämään jumppaa.

Tässä meidän taaperon kehitysaskelia:

(Laitan iät kehitys-iän mukaan koska meillä erittäin pienipainoinen keskonen kyseessä niin ei voida taitoja olettaa mitenkään kalenteri-iän mukaan.)

-kääntyi selältä vatsalle 6kk

-oppi ryömimään 8kk(tätä ennen meni peruuttamalla)

-rupesi konttamaan 9kk (tätä ennen harjoitteli siinä konttausasennossa oloa kuukausikaupalla)

-nousi tukea vasten seisomaan 10kk

-alas tulon seisomisesta oppi 11 kk,sekä lisäksi saattaa ottaa muutamia askelia tukea vasten sivulle siloin tällöin

Aika eri tahtiahan nuo kehitykset etenee niin keskosilla kuin täysiaikaisillakin.Ymmärsin Teija-71 sinun kirjoituksesta että teidän vaavi on 7 kk ikäinen joten se on varmaan hänen todellinen ikä,joten vähennä siitä iästä tuo puolitoista kuukautta niin saat vauvasi kehitysiän jonka mukaan häntä seurataan 2 ikävuoteen asti.Eli hänen kehitysikänsä olisi 5,5 kk.Kuulostaisi kyllä että vauvasi kehitys etenee aivan normaalisti.

Meidän vauvan kohdalla joidenkin taitojen opettelu kesti kauan ja jotkut taas opittiin tosi nopeasti ja välillä tuli myös sellaisia kehityspyräyksiä ja toisinaan taas pitkä aika ennen kuin tuli mitään uusia taitoja.

teija-71:

Lainaus:

Millaisessa aikataulussa keskosina syntyneet ovat oppineet liikkumaan? Minun vauvani syntyi viikolla 33+4. Painoa oli 1840 g ja pituutta 44 cm.

En tuntenut vauvan liikkeitä ja sairaalassa huomasivat, että napanuoravirtauksessa on katkoksia. Vauva syntyi sektiolla vielä samana iltana. Hän tarvitsi ensimmäisenä viikkona lisähappea ja valohoitoa.

Vauva on nyt reilut 7 kuukautta vanha. Kääntyilee ympäri ja tykkää olla vatsallaan, muttei vielä yritäkään hakeutua konttausasentoon. Ei myöskään ryömi, mutta pyörii kyllä ympäri lattialla ollessaan. Istuminen ilman tukea ei myöskään onnistu. Minkä ikäisenä keskosena syntyneet lähtevät liikkeelle? Millaisia kokemuksia muilla on?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat