Imetys ja maksan syöminen..

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

tuli tuossa kaupassa mieleen, että onko maksan syömistä vielä rajoitettava imetysaikana sen sisältämän A-vitamiinín takia vai voiko sitä syödä ihan huoletta niin paljon kuin napa vetää? Siis saako vauva maidossa A-vitamiinia? Nyt kun odotus on vihdoin takana ja vauva kainalossa, niin josko saisi syödä.. :) Toivottavasti joku osaa vastata..

Hattivatti ja pikkuneiti 4vrk

Kommentit (5)

Vierailija

imetysaikana olisi jokin rajoitus, tai oikeastaan suositus, ettei pitäisi.

Olen kyllä jonkun kerran syönyt maksalaatikkoa, kun se on NIIN hyvää. Ja jauhemaksapihvejäkin tekisi jo mieli paistaa.

Vierailija

Ei ainakaan meidän neuvolasta saadussa lappusessa kielletty syömästä maksaa imetysaikana. Se runsas a-vitamiinihan voi aiheuttaa sikiöön epämuodostumia tai keskenmenon, nämä nyt tuskin ovat enää vaarana imetettäessä.

Vierailija

Taitaa taas olla niitä asioita joista on niin monta mielipidettä kuin on neuvolantätejä... Eli varmaankin voi huoletta syödä kohtuudella.

Vierailija

Kysyin tuota samaa jälkitarkastuksessa sekä terv.hoitajalta ja neuvolalääkäriltä, kun ensimmäiseltä (sijainen) en oikein saanut kunnon vastausta.

Sain tuolloin sen käsityksen, että imetysaikanakin maksan syöntiä tulisi rajoittaa. Kohtuudella, esim. kerran viikossa maksamakkaraa/-laatikkoa voi kai syödä, mutta ei päivittäin juuri tuon korkean a-vitamiinipitoisuuden takia. Itse imetän ja olen syönyt maksaa muutamia kertoja aina silloin tällöin kun kovasti on tehnyt mieli. Mutta päivittäin tai useamman kerran viikossa en söisi. Ja meillä neuvolan papereissa kun myöhemmin niitä katsoin oli maininta että koskisi sekä raskaus- että imetysaikaa tuo maksansyöntirajoitus. Jostain muualta olen kyllä lukenut toisenkinlaista tietoa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat