, Tutista luopumiseen vinkkejä, kun perheessä on 2-vuotias ja 8-kuinen

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Miten 2-vuotias poika vieroittaa tutista? Tutti on käytössä vain nukkuessa ja tärkeä tuntuu olevankin. Tutista vieroittamista on lykätty näin pitkään monestakin syystä; ensin oli päivähoitoon sopeutuminen, sitten jatkuvaa sairastelua, pikkusiskon syntymä... kaikissa tilanteissa tuntui, että tutti on pojalle niin tärkeä kapine, ettei sitä raaski toiselta viedä. Nyt olisi minun mielestäni hyvä hetki, kun ollaan oltu terveitä, sisko ei enää ole uusi asia, olen vielä kuukauden kotona äitiyslomalla jne. Olisi siinä mielessä ehkä helpompaa luopua tutista, mutta pikkusiskolle tutti olisi kuitenkin tarpeen vielä jättää. Pikkusiskon tutti valitettavasti aina muistuttaa isoveljeäkin tutin ihanuudesta ja nyt kun on mustasukkaisuuttakin ollut kovasti niin pelkään että se vaan pahenisi jos toinen saa pitää tuttinsa ja toisen tutti menee rikki tai annetaan oravan vauvalle. Asiasta on pojan kanssa kyllä puhuttu ja muutama päivä sitten oli sitä mieltä että voi kyllä tuttinsa antaa oravan vauvalle vaikka heti. Mutta nyt kun tutti olisi annettu oravalle, poika ei enää olekaan halukas vaan kuulemma " talpii tuttia" . Tyhmä en heti halunnut sitä tuttia laittaa kuusen oksalle, kun ajattelin että ensin pitää hankkia joku lahja oravalta kiitokseksi tutista.

Mitähän nyt keksittäisiin?

Kommentit (4)

Vierailija

saanko kysyä, miksi pienempi tarvii vielä tuttia?

oiskohan molemmille lapsille helpompaa, jos lapset luopuis tutista yhtä aikaa? Jos pienemmällä on tutti, voi olla, että isompi käy tuttituskissaan pienemmän tutilla?

Meillä keskimmäinen vierotettiin tutista hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää, oisko ollut n. vuoden ikäisenä. Pienin taas ei tuttia oikein huolinutkaan eikä jaksettu tutille opettaakaan.

Jos vaikka molemmat lapset antais tuttinsa just esim. oravavauvoille tmv. ja vaikka jonku pienen kiitoslahjan voi antaa lapsille ;-)

Vierailija

neuvolassa sanottiin että alle kaksi vuotiaat eivät tarvitse " tarinoita" tutin luopumiseen.. " pois vain, kyllä tottuvat" !

meillä esikoinen luopui tutista kaksivuotiaana, ensin pullosta ja pikkuhiljaa myös tutista.

päiväkoti varmasti vaikutti sillä sielä ei kukaan lapsista syö tuttia. tuttia itkettiin pari yötä, mutta alle viikossa unohtui.

tilalle annoimme hellyyttä iltaisin ja luimme satuja yms. lapsi tarvitsee tutin tilalle jotain sellaista mitä tutti on tuonut hänen elämäänsä, turvallisuuden tunnetta.

Vierailija

että lapsi itse on siihen kypsä ja päättää. Minä annoin esikoisen itse päättää ja se tapahtui kyllä vasta kolme vuotiana. Uskon kuitenkin että hänelle se oli tosi tärkeä juttu ja oikea ratkaisu. Toisen lapsen vierotin 1v10kk, kun tutti tuntui olevan vain rutiini ja yhdet päiväunet sujuivat myös ilman ihan hyvin. Uskon että lapset ovat yksilöitä ja niin olleen jokaisella on omanlaiset tarpeet.

Vierailija

mieltä kuin tiipulainen, että miksei molemmat voisi luopua tutista. Meillä pojat 2v5kk ja 1v2kk ja kummallakaan ei ole tuttia. Esikoinen luopus vuoden iässä ja kuopus ei ole koskaan oikein perustanut tuttiin eikä sitä ole tarjottukaan sitten

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat