Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos vauva joutuu olemaan keskolassa tarkkailussa esim viikon, paljonko maksaa, onko sama maksu, mikä menee äidistäkin.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

vai onko siinä jokin omavastuu ?

Loppuraskaudessa olen joutunut käymään äitiyspolilla melkein viikottain, kalliiksi tulee, kun joka kerta veloitetaan 22,-.

Voikohan noita käyntejä jotenkin " niputtaa" , koska kaikki käynnit johtuu samasta syystä. Korvaakohan mikään vakuutus kyseisiä juttuja ? Onko kellään kokemusta ?

Kommentit (11)

Vierailija

Meilläpäin vauvan keskolassa olo ei ole maksanut mitän ellei nyt ihan viime vuonna tieto muuttunut.

Äidistä, menee kyllä se 22 euroa päivä mutta toisinaanhan äiti pääsee kotia ennen vauvaa. Soita paikalliseen sairaalaan ja kysy miten teillä

Vierailija

Jos vauva on äidin kanssa normaali osastolla, menee vain yksi maksu molemmista eli se äidin vuorokausimaksu, olikohan noin 25-27 euroa/vrk.

Jos vauva on vastasyntyneiden teholla ja äiti on synnyttäneiden osastolla, menee vauvalta 7 ekalta vuorokaudelta maksu olikohan se nyt se 27 euroa ja äidiltä myös oma maksunsa (27 e) per vuorokausi.

Jos vauva jää teholle pitemmäksi aikaa, äiti yleensä kotiutetaan.

Ainakin Tapiolan ennen vauvan syntymää otettava Lapsivakuutus kattaa vauvan sairaanhoitokulut heti syntymästä alkaen. Tarkoittaa siis sitä, että teholla olo päivätkin menevät vakuutukseen piikkiin (on joko 47 e tai 84 e omavastuu PER KORVAUKSEN HAKUKERTA eli vuosi aikaa sitten hakea korvauksia eli kannattaa niputtaa vuoden sairaanhoitokulut). Äidille synnytykseen/raskauteen liittyviä sairaalakuluja ei ainakaan Tapiolan vakuutus korvaa, epäilenpä lienekkö sellaista vakuutusta millään yhtiöllä edes olemassa joka kattaisi raskauteen tai synnytykseen liittyviä kuluja.

Vierailija

Alle 18-vuotiailla menee todellakin maksu vain ekalta viikolta. Jos hoito jatkuu toisessa sairaalassa, uutta maksua ei tule. Esim. keskosena syntynyt tyttömme oli hoidossa ensin Lastenklinikan teholla ja siirrettiin myöhemmin Kättärille. Maksoimme vain 7 vrk:n ajalta.

Vierailija

Poika syntyi Jorvissa 06/04 ja joutui melko pian synnyttyään Jorvin L2:lle. Siellä hän joutui olemaan n. 2 viikkoa. Minulle tuli omasta sairaalassaolosta lasku, ja poikaa laskutettiin erikseen, koska olimme eri osastoilla. Siis, jos vauva olisi ollut normaalisti kanssani synnyttäneiden osastolla, olisi vain minulle tullut lasku.

Pojalle tuli lasku seitsemästä vuorokaudesta (26¿ / vrk). Lapsista saa laskuttaa vain sen 7 vrk vuodessa, on tietääkseni ihan valtakunnallinen ohje. Pojan laskun saimme vakuutukseen, koska hänellä oli syntymättömän lapsen vakuutus, samoin hänen polikäynnit, joita on kertynyt eräskin, menee vakuutukseen. Sitä vastoin minun sairaalamaksu meni omasta pussista, samoin polikäynnit, joita kertyi loppuraskaudesta muutama. En tiedä millainen vakuutus pitäisi olla, että sen korvaisivat. Yksityisellähän ko maksu olisi huomattavasti korkeampi kuin 22¿.

Vierailija

En tiedä onko jokapaikassa näin (luulisin), mutta ainakin Oysissa. Eli alle 18 vuotiaasta tarvii maksaa 7 ensimmäistä vrk osastolla olosta, loppuvuosi on ilmainen (vaikka olisi eri sairaus kyseessä). Poliklinikkamaksut menee aina, en tiedä kyllä vakuutuksista mitään. Joku vakuutus voi hyvinkin korvata niitä.

Vierailija

Tosin saatoin olla erityistapaus, koska raskauden vaikeudet aiheutuivat minulla aiemmin havaituista veriarvo-ongelmista. Mutta en kyllä tuota vakuutusyhtiötä kenellekään suosittele, sillä lähettivät minulle väärän ihmisen salaisia tietoja sisältävän korvauspäätöksen. Omani kai meni sitten sille henkilölle. Kaiken huipuksi en saanut edes anteeksipyyntöä, vaan minulle vain todettiin, että kiireessä ihmisille sattuu kaikenlaista! :(

Vierailija

eli sun kannattaa soittaa sairaalan potilastoimistoon ja kysyä miten paljon on maksua kertynyt teile. sun ja vauvan kulut lasketaan yhteen. lisäksi ainakin ennen vauvoilta esim keskeshoidoista meni vain 7 ekaa poäivää maksua, loppu ilmasta. eli ette voi vararikkoon mennä.

sun kannattaa kysyä tuoreet tiedot sairaalan potilastoimistosta- nämä mun tiedot on jotain muisteloja vain.

Vierailija

menee 26 euroa/pvä vauvasta jos on eri osastolla kuin äiti.Meillä

molemmat vauvat olleet LO5:llä.Mut tosiaan ei enemmästä kuin 7vrk:sta.

Vierailija

Täällä onkin vastattu oikein eli lapselle tulee maksu vain 7:ltä omavastuupäivältä vuodessa, loppu on ilmaista. Mahdolliset lapsen maksut ja omat voit laskea yhteen ja kerätä ja katsoa, ylittävätkö ne Kelan maksukaton. Sitä varten saat halutessasi lomakkeen sairaalasta esim. polilta, jossa itse käyt. Maksukuitit pitää olla tallessa tarkistusta varten. Maksukaton täytyttyä saat vapaakortin eli maksuja ei tule kuten ei myöskään lapsen omavastuun täytyttyä lapsen hoidosta. Samaan maksukattoon voi kerätä toisen vanhemman ja perheen kaikkien lasten sairaalamaksut. Asiasta löytyy lisää tietoa esim. Kelan nettisivuilta. Maksukatto ja lapsen omavastuu ovat valtakunnallisia. Lisäksi suosittelen, että menet näissä asioissa tapaamaan sairaalan sosiaalityöntekijää. Jos käyt esim. äitipolilla, heillä on siellä tiedossa joku sos.tt., joka hoitaa heidän asiakkaitaan - kysy opastusta ja mahdollista ajanvarausta. Sairaalan sosiaalityöntekijät ovat vähän eri juttu kuin kuntien eli tietävät juuri näistä maksu- ja korvausasioista. Useissa sairaaloissa on myös mahdollista saada maksuaikaan pidennystä kunhan pyytää ennen laskutekoa tai kun soittaa maksuhallintoon (kassatoimisto tai vastaava) ja pidentää maksuaikaa. Omatoimisesti aikaa ei kannata pidennellä, koska maksut menevät perintään.

Uusimmat

Suosituimmat