Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suulakihalkion esiaste, kukaan koskaan kuullut tällaisesta??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Tämä ei kai varsinaisesti tälle palstalle kuulu, mutta tämä tieto/tietämättömyys häiritsee minua aivan suunnattomasti. Taustatietona, että minulla on 13-vuotias huuli-suulakihalkion sairastanut serkku, joten tiedän asiasta jonkin verran.

Tänään mieheni käytti 2-vuotiasta tyttöäni lääkärissä korvatulehdusepäilyn vuoksi, mitään ei ollut, kuin kurkku punainen. Lääkäri kuitenkin sanoi, että ai tytöllämme on suulakialkion esiaste??? siis mikä?? Tytöllämme ei ole " reikää" suulaessa, eikä mitään halkioihin viittaavaa, mutta mikä on tämä suulakihalkion esiaste??? En ole ikinä kuullutkaan kyseistä termiä. Lääkäri kyllä sanoi, ettei siitä ole mitään haittaa, eikä sille voi tehdä mitään.... silti osaako joku kertoa tästä jotakin?

Kommentit (3)

Vierailija

Meidän tytöllä oli syntyessään suulakihalkio. Jotai tiedän halkioista mutten tollaista termiä ole ennen kuullut. Voisko olla joku piilevä halkio? Sellaista esiintyy. Saattaa vaikeuttaa puhetta. Vai oliko suulaen muoto jotenkin sellainen että herätti lääkärin epäilyt? Toivottavasti kävivät erikoislääkärin vastaanotolla siis korva, nenä -spesialistin vastaanotolla. Ei millään pahalla, mutta yleislääkärien tietämykset halkioista voi olla tosi vajavaiset, kun se ei kuitenkaan niin yleistä ole (vain n. 150 vauvaa vuodessa). Nimittäin itse olen törmännyt useampaan tk-lääkäriin jotka suu auki tuijotti tyttäremme halkiota ihmetellen mikä se on, eikä tienneet siihen liittyvästä liimakorvataudista mitään yms.

Halkiot on kuitenkin todella pieni juttu paljon paljon vakavampien sairauksien ja vammojen rinnalla.

Vierailija

Kyse ei kuulemma ollut mistään piilohalkiosta, tyttären suulaki on ihan kova ja jos olisi kyse piilohalkiosta se pitäisi korjata. Lääkäri sanoi, ettei " tälle voi tehdä mitään, eikä siitä ole mitään haittaa" . Kuitenkin samaan vetoon sanoi, että suulakihalkiot ovat yhteydessä korvakierteisiin, joita meidän tytöllämme on ollut 3kpl (joka kerta useampi antibioottikuuri ennen kuin mennyt ohi).

Minua lähinnä mietiytti juuri, että voiko sillä olla yhteyttä korvatulehduksiin, puheenoppimiseen tms? No en tiedä, enkä tarkemmin ajatellen stressaakaan, koska tyttäreni on puheenkehityksessä aina ollut edellä muita. Esim kaksospoikani eivät 2-vuotiaana sanoneet kuin " kä kä" ja muutaman hassun sanan, kun tyttö taas veti lauseita 1v4kk iässä. Eli ei kai sillä voi enää vaikutusta olla?? Mutta entä vaikeuttaako se ääntämistä ja joitakin äänteitä?

Jotenkin tuntuu, että on parempi unohtaa koko juttu, turhaa murehtimista... mietitään sitten uudelleen kun jotain " vikaa" puheenkehityksessä tai muussa ilmenee.

Vierailija

Olisiko tämä se esiaste...En tiedä.

Käsittääkseni se ei vaikuta mihinkään muuhun kuin mahdollisesti puheeseen, ja ne ongelmathan on yleensä korjattavissa.

Uusimmat

Suosituimmat