Joulumuorien tiistai!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Apua!! Ei sitten mene oikein millään perille, että tällä porukalla voisi olla jo tosi kyseessä! Pää taitaa olla niin umpipuuta, ettei se mene perille, että raskaus on jo niin pitkällä. Tänään vietin koko päivän ulkona sahaamassa ja hiomassa puita tytön kirjahyllyyn. Nyt sisällä on kuivamassa ja maalaamista odottamassa ne hyllyn osat ja iso senkki. Taisi olla viime hetket tehdä noita hommia, on sen verran riutunut olo. Illan ajattelin viettää sohvalla neuloen.

Ompelemistakin olisi vielä jäljellä, jos meinaa vauva jossakin nukkuakin ja nyt ompeluhuone on täynnä niitä maalattavia osia. On vain niin vähän noita työtunteja viikossa, kun täytyy aina pyytää vanhemmat lapsia katsomaan. Mies ehtii niitä vahtia vain viikonloppuisin ja iltaisin, jotka nekin on niin lyhyitä.

Vauva on melkein koko päivän unessa, kun itse olen liikkeessä ja aloittaa vasta illalla liikuskelun. Nukkumaan mennessä alkaa sitten vasta varsinainen jumppa ja sitä voi jatkua aamuyöhön asti. Olenkin mennyt vasta puolen yön jälkeen nukkumaan, kun en kuitenkaan saa sitä ennen nukuttua. Niitä kymmentä liikettä tunnissa en saa täyteen millään päivällä, vaikka viettäisin kuinka aikaa makuulla. Mutta eipähän niitä ollut edellisissäkään raskauksissa ja vauvat oli ihan kunnossa. Niillä on vaan niin persoonallinen vuorokausirytmi.

Yritetään pysyä vielä hetki " kasassa" ... eikös?

Kitta75 ja masuvauva rv 31+4

Vierailija

No huh, onpas H-H:lla ollut jännät paikat ja Minnyllä parhaillaan...

Toivottavasti Minnyllä on kaikki ok! Meidän tyttö meinasi syntyä viime vuonna rv 34, synnytystä ei oltais estelty (Kättärillä). Illalla kauppareissulla alkoi kamalat supparit 3-5 minuutin välein. Soitin Kättärille ja sieltä pyydettiin tulemaan. Lääkäri teki painoarvion (2,7kg) ja hälytti varmuuden vuoksi lastenlääkärin paikalle. Supistuksia jatkui koko yön mutta aamulla ne loppuivat kuin seinään. Kohdunsuullakaan ei tapahtunut mitään. Tyttö syntyi lopulta vasta rv 42+1.

Annora: onpas ihanaa et kaikki on ok =) Voit taas nauttia raskaudesta :)))

Mä olen vaan ollut tänään, en ole tehnyt yhtään mitään. Tai kävin tytön kanssa ulkona aamulla mutta muuta en ole hommanut. Otti sen verran voimille tytön synttärivalmistelut että teki hyvää levätä yksi päivä. Illalla menen taas hammaslääkäriin, kääk... Ottavat väliaikaisen paikan pois ja laittavat pysyvän paikan tilalle, ei pitäis olla mikään paha juttu. Sitten on tämän mamman hampaat kunnossa vähäksi aikaa, jee =)

Ensi tiistaina on taas neuvolakäynti ja samalla tytön 1v tarkistus. Mä muuten laskin et mun synnytys käynnistetään viimeistään todennäköisesti 8.1.06 =) Ennustaja-Elli ennusti mulle poikaa 2.1.06, voisin uskoakin et päivämäärä pitää hyvinkin paikkaansa -sukupuolesta en tiedä ;)

Mukavaa tiistaita kaikille ja Minny, tulethan heti kertomaan kuulumisia kun olet koneen äärellä!!!

Tansku & vaavi rv 31+4

Vierailija

Hilarius-Hiiri: Olen kans samalla tavalla ollu saikulla ku siekin edellisen pojan aikaan.. nyt ovat myös alkaneet supistukset jotka koskevat ja sen takia soitinkin äsken lääkäriajan joka on vko päästä mut pitää mennä aiemmin jos ei rauhoitu. Toki tää on tuttua jo, että supistaa ja ihan napakasti. Varsinkin yöt ovat erilaisia kun edellisissä raskauksissa. Herään vähän väliä kun koskee millon minnekkin ja supistaa :/

Neuvolassa käskettiin vielä välttää fyysistä rasitusta mut helpommin sanottu ku tehty kun mies on viikot poissa kotoa ja olen yksin lasten kanssa.. noh, joensuussa on sanottu sairaalassa ettei enää rv34 jälkeen estellä synnytystä mut saishan tuo pari vko pysyä vielä.

Annora: ihana, että kaikki on hyvin =)) rauhoittaa mieltä kummasti!

Voikaa kaikki hyvin!

-Anu rv 33+1

Vierailija

Hilarius-Hiiri: Huh, onpa sulla ollut viikonloppu, onneks kuitenkin vauva tahtoi olla vielä masussa.

Annora: Kiva kuulla, että sinun masussa oli kaikki hyvin =)

Mun pikkuinen alkaa pikku hiljaa heräillä... ihmeen aikasin tänään, muutama tervehdys potku jo annettu. Miehenikään ei jutellut pikkuselle ennen kurssille lähtöä, että saisin nukuttua... Ääh, eihän mua silloin nukuttanut, oon jo monta tuntia ollut hereillä. No toissayönä tulikin nukuttua tooooooooooooosi pitkään (12 tuntia).

Huomenna olis se ultra vihdoin ja viimein =) Oon odottanut sitä jo ties kuinka kauan. Näkee miten päin tää ipana on masussa :) Nyt kyllä veikkaan, että tais vihdoin eilen kääntyä. Enää ei potkut tunnu joka puolella ja viime yönä joutui ravata vessassa neljä kertaa. Viime aikoina, en ole käynyt kertaakaan. Ihan mielelläni vessassa käyn, jos vauva olis oikein päin. Mutta huomennahan sen tietää miten lapsukainen on ja saan ensimmäisen painoarvion.

Mutta lähen tonne vähän lepäilee tahtoo pieniä supistuksia tulla... Ei säännöllisiä eikä kipeitä, mutta kuitenkin!

Kikero ja pikkuinen 34+3

Vierailija

Onpa taas hyvin nukuttu yö takana... Käytiin nukkumaan tuossa kahdentoista aikaan, sit tuli heräiltyä muutaman kerran supistuksiin yöllä ja sitten olinkin jo viideltä pyörimässä sängyssä, kun ei uni enää tullut... Mies lähti ennen kuutta töihin, ni mäkin sit kuudelta päätin nousta ylös, etten herätä poikaa sillä pyörimiselläni!

Mun piti silloin su illalla jatkaa kirjoitusta, mutta en ehtinyt koneelle, enkä sit ehtinyt eilenkään. Mutta siis pe- la yö vietettiin miehen kanssa EKKS:ssa... Koko perjantaipäivän oli supistellut, eipä ne kipeitä ollut, mutta tuntui aika kovana menkkakipuna mahassa ja selässä, ja selästä asti kiristi mahan kovaksi. Sitten illalla noin klo:22 aikaan aloin kellosta kattomaan, että kuinka usein niitä tuleekaan, ja kyllä ne n. 3-6min välein tuli, välillä oli tuskaisempia, välillä pelkkää kovettelua+ menkkakipua. Oltiin siskon perheellä silloin yötä, ja kahden aikaan sisko oli sit sitä mieltä, että nyt kyllä lähdetään näytille, ettei tarvi hänen kätilöksi ryhtyä (siskon eka lapsi syntyi rv 24+?, Ja hänellä oli sitä enne ollut just tollasia lähes kivuttomia supistuksia..). Sairaalassa laittoivat sit käyrälle, ja th kun tuli katsomaan käyrää, niaika nopeasti sanoi, että hän antaa nyt supistustenestolääkitystä, ja jos se ei tunnin sisään tehoa, ni nähtävästi jouduttais Helsinkiin lähtemään... No minähän säikähdin aika pahasti:(. sain lääkkeen, ja reilun puolen tunnin päästä lääke auttoi joksikin aikaa, mutta ei se tainnut kokonan suppareita poistaa. Multa otettiin uudestaan sit supistuskäyrää, ja eikun lisää Bricanylia suoneen:/. Taas vähän helpotti suppareita, mutta ei poistanut kokonaan.. Missään vaiheessa supparit ei siis kuitenkaan ollut kauhean kipeitä, vaan sellasia ikävän tuntuisia, mitä mulla nyt on tullu jo pitemmän aikaa, aikasemmin ei vaan ihan noin säännöllisesti ja noin pitkään. Lääkäri sit aamulla teki tutkimuksen, ja oli sitä mieltä, että voidaan lähteä kotiin, kohdunkaulaa oli hyvin jäljellä, eli supistukset ei kuitenkaan onneksi ollut paljoa saanut aikaiseksi. Itseasiassa sitä kyllä epäilinkin, kun ei ne tosiaan mitään älyttömän kipeitä ollut. No, aamulla sit kymmenn maissa äiti tuli meidät hakemaan niille. Tuli ist sinä yönä nukuttua yhteensä 1,5h;).

Lauantaina vielä aika samalla tavalla supisteli, mutta seuraavan yön sain kyllä nukuttua melko hyvin. sunnuntainakin vielä tuntui, että heti kun esim. nousi sohvalta ylös tms, ni vatsa veti kovaksi, ja aika samanlaista itseasiassa siitä asti ollut, tosi herkästi supistaa:/. Ja nyt on pari yötä tosiaan mennyt niin, että heräilen vähän väliä noihn suppareihin, kun nyt ne, ainankin yöllä, tuntuvat jo kovempana menkkakipuna, joka sit säteilee tuonne alapäähän ja jalkoihin... Muuten ei kyllä kipeitä ole, pistää välillä toki hengittämään hiukan eri tavalla kuin normaalisti.. Mutta en kyllä usko että tässä nyt vielä moneen viikkoon kuitenkaan synnyttämään pääsee/joutuu.. Kun reilun kahden viikon päästä olis jo kuitenkin viikkoja ihan reilusti, että sit vaikka jo syntyiskin;). Mutta nyt tietty kun tahtomattaan aattelee, että 2-3vko, ni sit syntyy, ni kuitenkin menee sit 2 vko yli LA:n eli sit siihen menis vielä 6vko!!! No, mutta eipä sekään ihan hurja aika ole!

Onneksi meillä on tän viikkoa miehen sisko täällä auttamassa pojan hoidossa, ni jos sitä onnistus itse lepäilemään välillä... Eilen mies sai vihdoinkin laitettua noi kylpyhuonekalusteet paikoilleen, ni meinasin kyllä tänään laittaa sinne sit tavarat järjestykseen, ja vois vaikka pestä nyt sit noita vauvan vaatteitakin ,kun saatiin tuotua sehoitopöytäkin kotiin;). Mutta kai sitä jossain vaiheessa ehtii makailemaankin!

T:H-H rv 34+1

Juup, nyt en muista (taaskaan) mitä kommentoitavaa muille oli

Vierailija

Muistaakseni laitetaan onko lapsia, jos niin iät ja sukupuolet, sitten jos on raskaana jo niin LA.. muuta ei tainukkaan tulla ?

Miulle se madam mamma ennusti edellisen aikaan tytön syntyvän 16.5.04 no syntyi sitten poika 10.05.04 eli meni sentään kuukausi ja vuosi oikein mut kirjotinkin silloin jo kun odotin ;)) jotain muutakin se sit kirjotti et olisko vielä 3 lasta tuloillaan mut mukavahan tonne on kirjottaa ja kattoa meneekö edes lähelle =)

Liinuksi: Olen kans koukussa ja samaa odotan et alkais jo.. vois alkaa vaikka ysiltä jo. Jos se sarja ei muuta ole niin hyvää unilääkettä ;)

Taitaa Minny olla saikulla..... :o

Vierailija

Mulle sanoivat sillo sairaalassa, että jos alkaa tulla punertavaa vuotoa, ni sairaalaan tarkistukseen vaan, voi olla just lapsivettä tai limatulppaa. Mutta sähän ootkin jo nähtävästi lähtenyt, toivotaan että kaikki hyvin!!! Onneksi meillä alkaa olla jo viikkoja kaikilla ihan kivasti, en kyllä muista oliko sulla LA kuun lopussa vai alussa:/. Mutta toivottavasti vielä mahassa pysyy!

sanoivat myös, että sen takia vielä sais 2-3 vkoa pysyä mahassa vauveli, että keuhkot ehtisivät kypsyä tarpeeksi.. Mutta onneksi tosiaan on jo yli 30 rv meillä monilla, ni ei enää niin suurta huolta ole... Ainakin itelläni jotenkin on ollut takaraivossa toi viikkoraja, että sen yli kun pääsee, ni alkaa olla jo suht. turvallista. Tietty ainahan voi mitä vaan käydä, muuta ei nyt pidä käydä pahinta ajattelamaan...

H-H rv 34+1

Vierailija

Oletpas sinä H-H aikaisessa;) Ja aikamoinen viikonloppu!! Mut sullahan on kyl jo niin hyvin viikkoja et varmasti vauvakin jo pärjäis masun ulkopuolella jos nyt jo päättäis ulos tulla;)

Oltiin eilen tytön kans ulkona 2 tuntia, oli kyllä aivan ihana ilma,ittee vaan alkoi paleltamaan kun en viel ottanu toppatakkia käyttöön, mut tänää kyl haen toppatakin varastosta! Toivottavasti viel mahtuu;)

Yö meni taas ihan mukavasti, vain yksi vessareissu yön aikana ja sit kun miehen puhelin herätti niin kävin toisen kerran, muuten nukuin kuin tukki:D

Mulla on kyl nykyään tosi hauskaa seurata noita tyttöjen touhuja tuol masussa:DD näkyy niin selvästi jo tuohon päälle päin ja tuntuu käteen niin terävinä pienet nyrkit!:) Hauska tunnustella miten siellä oikein ollaan ja sit jos vähän painelee niin heti saa " juttu" seuraa:))

No nyt ei oikeen oo mitään höpistävää, tuun uudemman kerran jos tulee jotain kommentoitavaa:)

Mukavaa tiistaita kaikille!

Rölli-peikko ja tylpykät 30+3

Vierailija

On se Hilarius ehtinyt viikonloppuna.. :) Onneksi ei nyt kuitenkaan vielä syntynyt. Alkaa kauheesti jännittämään kuka meistä synnyttää ensimmäisenä ja miten lähellä sekin hetki jo on.. :oS *ihteä on alkanut synnytys pelottaa aika reilusti, vatsanpohjasta kouraisee aina kun sitä ajattelen*

Ja annoralle onnittelut ettei ollut arvoissa ongelmia! :) Toivottavasti saat sen kutinankin aisoihin rasvauksella ja niillä kylvyillä. bd

Mies vietti koko eilisen illan lepytellen mua ja kyllähän sitä oli sitten pakko leppyä jo. :) Oli vaihtanut autoon talvirenkaat mutta sitten valitettavasti auto jääty paikalleen...kun siinä on ollut ongelmia jähyttimen kans jo pitemmän aikaa ja aina ku on lähtenyt pitemmälle ajoreissulle on pitäny lisätä vettä jähyttimeen. Nyt sitten se sen vuoksi vähän niinku jääty kun tuli pakkasta ja kylmää ilmaa.. :o/ Kiva kiva. Autot on kivoja. Kauhee ikävä koiria, viimeksi lauantaina käyny niiden kanssa lenkillä ja nyt on jo ihan hirmuinen ikävä.. :' ( Saa nähdä pitääkö sitä tälle iltaa mennä sinne yöksi että pääsee lenkittään ja paijaan koiria taas yllin kyllin vai mitäköhän sitä tekis. Voishan sen koiran ottaa kyllä tännekin kaveriksi. :) *pistänpäs mietintään taas*

Mutta nyt kahville ja leipää nutustaan. :) On jo kaamee nälkä, nukuin tänään tosi tosi pitkään. Mies lähti aamu kuudelta ja silloin kävin veskissä ja päätin nukkua ja maata sängyssä niin pitkään kun vain jaksan. :) klo12 asti mä tuolla sängyssä sitten lojuin ja torkuin. *mitään parempaakaan tekemistä tälle päivää ole, ja vaihtelua siihen että normaalisti 8 jälkeen ei enää uni maistu täällä*

Quarra ja tirriäinen rv33+6

Vierailija

Kylläpäs on sattunut ja tapahtunut. H-H:lle ja muille supisteille tsemppiä ja koittakaahan pitäkää ne joulupaketit siellä masussa vielä vähän aikaa..! Jookos? :) Helpommin kyllä sanottu kuin tehty tuossa tilanteessa... Ja Annoralle onnea negatiivisista tuloksista!

Kärylle-kö piti vastata, että mullakin masu on tosi alhaalla. Sf-mittakin on vain 25 kun vauva on niin tukevasti jemmassa rt:ssä tuolla lonkkaluiden uumenissa. Eli mäkin oon sellainen alamaha painotteinen pallomaha... Ylhäällä on vielä tilaa, mikä helpottaa hengittämistä.

Meillä on nyt kans hikkailtu kovasti! Että se on hassua..! :) Eilenkin mulla oli hikkaseuraa aamupalalla, samoin kesken työpäivän oli masukaverilla hikka. Samoin kaks kertaa illalla. Tänään se kans juuri hikkasi. Voi pientä... Hauskaa on myös masun kanssa " seurustelu" . tavallaan iltaisinkaan ei kotona oo yksinäinen olo, kun tuntee masuasukkaan potkut ja touhut masussa. Ja kun ja jos tökkii mahaa tai silittelee, sen saa joko villiintyyn tai rauhoittumaan. Aikas otus. :) Ompa ihanaa, että joulukuu tulee pian!

Tikrulta mun piti kysymäni ihan vauva-asioista seinään(eikös se Tikru ollut joka oli Nightwishin keikalla viime perjantaina vaiko lauantainako se oli..??), että mites sä suhtaudut Tanja Turusen erottamiseen yhtyeestä? Tuli mieleen, kun olen tässä lueskellut lehtiä ja kaikki lehdet (Satakunnan Kansa, Aamulehti, Hesari...) ovat olleet täynnä juttuja siitä... ;) Ootko Turus fani vai enemmän koko yhtyeen fani? Mä en ole ns. fani, mutta pidän bändin musiikista. Jos siis tulee radiosta, en käännä kanavaa vaan voin kääntää volumea kovemmalle.

Joku kysäs kans siitä Vauva-lehden hoitolaukusta. Mä tilasin kans lehden ko. tarjouksella. Vielä ei ole hoitolaukkua näkynyt... Ei ole kyllä mitään muutakaan kylkiäistä. Hm? Ja juuri eilen illalla ko. lehteä lueskelin, niin näin sitten koko yön unta siitä että meidänkin masuasukas oli syntynyt ja mä puin sitä mummun tekemään villahaalariin ja mun ostamaan toppahaalarin koko yön... Arvaatte varmaan mitä juttua illalla silmäilin!! Ja vauva oli ihan oman itsesä näköinen, ei muituttanut ko. lehtijutun vauvaa lainkaan. Ja unesta jäi sellainen fiilis, että olisi ollut tyttö tuo meidän masuasukki..!

t. haisuli ja masuasukki rv 32+4

Vierailija

Hammaskipu herätteli taas aika ajoin yöllä.

H-H:Huh mikä viikonloppu siula on ollut. Onneksi kuitenkin pieni on vielä masussa. Vaikka toisaalta kyllähän siula on jo viikkojakin mukavasti jos pienokainen päättää yksiöstään jo pois tulla. Jaksuja kovasti paljon noiden suppareiden kanssa.

ANNORRA:Heti alkuun onnittelut puhtaista tuloksista! Onneksi ei ollut sitä hepatoosia! Silloin kun miula oli jalat turvoksissa niin tuntui,että niihin olis välillä uponnut ihan miten paljon rasvaa tahansa kun nahkaa niin kovasti kiristeli.

HIPPOMAMA:Miule ainakin tuota esikoista odottaessa sonottiin,että viikolta37 lääkärit ei enää ala estelemään jos pieni on syntymässä. Esikoinen supisteli nimittäin 32viikolta eteenpäin ihan urakalla ja epäiltiinkin että syntyy kyllä keskosena,mutta niinpäs sitten tositoimissa oltiin 6päivää la:n jälkeen...

KIKERO:Onnea jo etukäteen tulevaan ultraan!

Oma masu on eilisten suppareiden jälkeen nyt rauhoittunut. Kuten kirjoittelin eilen en päässyt varttiin sohvalta ylös kun niin kovasti supisti. Onneksi rauhoittuivat ja onneksi to olis neuvola. Lääkäei on tiedossa vasta ens kuun 9päivä. Olis kyllä mukavaa saada tietää jo aikaisemminkin tuon kohdunsuun tilanne yms. kun kuitenkin on supisteluja, kipeitäkin päivittäin.

Minny ja masu 34+5

Vierailija

Niin, kohta kai me jouluisetkin aletaan pikkuhiljaa jakaantumaan. Ainakin Hilarius-Hiiren viikonloppu vaikutti enteilevän sellaista - eli vieläkö tuossakin vaiheessa olivat sitä mieltä, että synnytys ei saisi käynnistyä (kun kerran annettiin supistuksia estävää lääkitystä)? Taidan olla vähän pöllö, kun jotenkin kuvittelen, että vauvat alkaisivat olla jo aika valmiita, mutta taitaa olla niin, että keuhkojen kehittymisen takia saisivat vielä joitakin viikkoja köllötellä kohdussa.

Itsellä on vaan ollut niin raskas olo, että odottelen jo kovasti synnytystä. Ja olinkin lähes tyytyväinen, kun lääkäri sanoi eilen, että kohdunkaula on pehmentynyt ja lyhentynyt (mutta on sitä vielä 2 cm jäljellä). Aattelin kuitenkin, että jotain ne supistukset sentään tekevätkin. Mutta juu, mullakin on huomenna vasta se 33 rv täynnä ja siitäkin saisi vielä 1-3 viikkoa minimissään tulla lisää - sitten alan olla toiveikas. Mulle on luvattu, että yli ei odoteta aiemman synnytyksen takia eli max. 7 viikkoa. Siispä yritän löytää kärsivällisyyttä jostain.

Join äsken kahvia ja hillitön täpinä alkoi käydä vatsassa. Eilen olin ollut ennen neuvolaa 12 h syömättä ja juomatta ja kylläpä olikin surkea olo vielä pitkän aikaa sen jälkeenkin kun vähän tankkailin; paleli ja sydän löi miljoonaa. Sokerin paastoarvo oli kuin olikin ihan ok (4,9). Kiloja on tullut 8 kg. Verenpaine 68/108 eli aikas alhainen ja hemppa noussut 125:een - se ei ole aiemmin yli 120 käynytkään koko raskauden aikana. Sydänäänet 145 eli kaikki vaikuttaisi olevan hyvin.

Sain kuitenkin lähetteen äitipolille, koska mun suonikohjut on niin kaameen näköiset (sellaisia mustelmaisia). Eikä istumista töissä pidetty yhtään järkevänä. Koska terkalla ei ole oikeutta sairaslomaa kovin paljon kirjoittaa, piti käydä eilen myös työterveyslääkärillä, joka teki myös sisätutkimuksen. Onneksi sattui kiva naislääkäri, joka oli tottunut gynekologisiin tutkimuksiin. Tältä siis tieto kohdunkaulan pehmenemisestä ja lyhentymisestä - hiiva lääkitys jälleen kerran - ja toteamus että ihanaiset suonikohjut ovat lisääntymään päin myös alaosastolla, joten ei istumaan töihin, vaan jalat ylös ja makuulle, kevyttä liikuntaa. Myös selkä on ollut syynä sairaslomaan.

Olin itse asennoitunut kärvistelemään vielä tämän viikon töissä, mutta nyt asia on siis selvä eli käyn vaan tyhjentämässä huonettani ja viemässä kakkuja, mutta ennen äitiyslomaa en enää työskentele. Oikeastaa aika helpottavaa-

Taisipa tulla taas oikein omanapainen kirjoitus ja kilometrin mittainen! Joku muuten eilen kirjoitteli menevänsä Porvoon sairaalaan synnyttämään - samoin minä; ja kirjoitteli myös omaavansa eskari-ikäisen lapsen - kuten myös! Saanko kysyä missäpäin asutte?

Ai juu, onkos muuten teistä muista kukaan tilannut Vauva-lehteä? Oletteko saaneet sitä hoitolaukkua? Mulle ei ole näkynyt ja tuolla yleisellä palstalla oli kokemuksia, että oli tullut joku reseptikirja tilalle - ei nyt oikeen vastaa mun mielestä...

Hippomama 32+6

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat