Pumppaus ei onnistu!?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Osaisiko joku auttaa tässä lypsämis ongelmassa? Meillä on 3 viikkoinen tyttö joka syö noin vajaan kahden tunnin välein ja aina puoli tuntia kerrallaan, tyttö syntyi viisi viikkoa etuajassa ja tuntuu ettei oikein jaksa imeä kunnolla. En haluaisi antaa tuttelia kun maitoa tulee ihan hyvin, mutta sitä tulee vain käsin lypsämällä ei ainun pumpulla. Aikaa ei olisi enään tuohon käsin lypsämiseen kun jaloissa pyörii kolme muuta tenavaa. Mikähän voisi olla vialla kun aina ennen on maito herunnut tuolla ainun pumpulla, mutta nyt ei heru ennenkuin rinnat ovat aivan täynnä.Vai pitäisikö ehkä kokeilla jotain muuta pumppua?

Kommentit (12)

Vierailija

tosin käytössä Aventin Isis pumppu, käsikäyttöinen. Ensin ei meinannut tulla mitään vaikka kuinka lypsi, mutta aika nopeasti sitten kuitenkin opin ilmeisesti oikean tekniikan. Ensin tosiaan luulin että tää ei mulla toimi. Aattelin jo et pitää viedä pumppu takas kauppaan... mut kyllä se sitten alkoi onnistua. Yritäppä vaan sitkeästi, koita rentoutua ja nojaa vähän eteenpäin.

Mulla ei ole kokemuksia muista kuin tosta Aventin pumpusta. Onko ketään jolla olisi kokemuksia sekä Ainun että Aventin pumpuista ? Onko mahdollista että Aventin pumppu olisi parempi.... moni vaan on kehunut sitä.

Yritää vielä vaan - toivotaan että onnistuu, niin kuin minullakin lopulta.

Vierailija

Minulla on Ainun käsikäyttöinen pumppu ja olen saanut sillä maidon herumaan vaihtelemalla siitä säätimestä imutehoa pumppauksen alussa. Ensin vähän aikaa ihan kevyellä " vastuksella" , sitten pikku hetki " täydellä teholla" ja sitten takaisin kevyempään. Minulla auttaa myös vauvan ajattelu: usein imettäessäkin ajattelen, miltä vauva näytti, kun ensimmäisen kerran näin sen tai kun imetin ensimmäisen kerran. Tämä saa ainakin minulla herumisen käyntiin. Ja toimii muuten ilman rinnalla odottelevaa vauvaakin: on pari kertaa pyörähtänyt tuotanto käyntiin, kun olen kavereiden kanssa kertaillut vauvan syntymää ja ensimmäisiä päiviä :)

Vierailija

joista Avent selvästi parempi. Minulla toimii parhaiten tällainen tekniikka: ensin toisesta niin kauan kuin tulee, sitten toisesta ja jälleen siirtyminen toiseen. Ihmeekseni olen huomannut että joskus tuolla Aventin pumpulla maito alkaa herua hetken pumppaamisen jälkeen, vaikka ensin näyttäisi, ettei tule mitään. Myös vauvan itku tai lämmin suihku edesauttaa herumista minulla. Ja muistathan juoda paljon!

Vierailija

Mulla sama ongelma. Vaavi söi usein ja pitkään tuonne 2 kk ikään asti ja pumpatessa en tuolloin saanut kuin muutaman tipan herumaan.

Pumppaus alkoi onnistua joten kuten vasta, kun 2 ikäkuukauden jälkeen syöttävälit hiukan pitenivät ja silloinkin sain pumpattua toisesta rinnasta jonkun kymmenen millilitraa vain pidemmän " imetystauon" esim. 4 tunnin imemättön ajanjakson jälkeen.

Vaavin ollessa noin 3 kk sain aamuisin pumpattua kunnon satsit, kun rinnat olivat aivan megapinkeänä (ukkeli alkoi nukkumaan noin 7 tuntia öisin putkeen). Nyt rinnat ovat pikkuhiljaa tottuneet tuohon pidempään yösyttöväliin ja pumppaaminen on taas hiipumassa.

Minulla siis pumppaaaminen on onnistunut vain TODELLA täysistä rinnoista. Tiedän tapauksia, jotka eivät ole saaneet missään vaiheessa imetystä pumpattua pisaraakaan ja silti vaavi on täysimetyksellä saanut masunsa täyteen.

Olen myös huomannut, että herumisrefleksi on mulla ns. tosi tiukassa. Ilman vauvan läsnäoloa en saa rinnosta oikeastaan mitään pumpattua, vaikka rinnat olisivat kuinka pinkeät tahansa...

Juu ja mulla on ollut käytössä Aventin käsikäyttöinen pumppu, jota kyllä suosittelen. Sillä on helppo pumpata vaikka yhdellä kädellä, kun on vaavi ollut syömässä toisella rinnalla :D

Vierailija

Kannattaa kokeilla Ainun sähkökäyttöistä. Sillä minä olen ainakin saanut maidon irtoamaan (nyt menossa kohta neljäs kuukausi pumppausta!). Myös edellisissä viesteissä mainittu Avent Isis (käsikäyttöinen) on kuulemma hyvä, mutta siitä minulla ei itsellä ole kokemusta.

Vierailija

kannattaa tosiaan opetella herumisen käynnistäminen itse sormipelillä. Itse siirryin lypsämään päivisin kaikki maidot vauvalle kun ei suostunut rinnalle, ja alussa herumisen alkuunsaaminen oli tosi tuskastuttavaa touhua - ilman herumisrefleksiä maitoa ei tosiaan tule juuri lainkaan. Kun muutaman päivän opettelin heruttamista, se alkoi luonnistua tosi hyvin, meni vain minuutti " näpeltelyn" ja pyörittelyn aloittamisesta kun maitoa alkoi suihkuta.

Helpoimmin heruminen alkaa kun näplää nännejä ja on rentona ja ajattelee jotain ihan muuta kuin lypsämistä tai herumista. Sen oppii nopeasti, uskokaa tai älkää.

Tsemppiä!

Vierailija

Pumppaa samanaikaisesti toista rintaa, kun vauva syö toista (sähköpumpulla onnistuu) tai pumppaa sen jälkeen kun vauva on syönyt (jos imee tissiä edes vähän aikaa?). Vauvan itku ainakin mulla käynnistää herumisen. Tietysti myös katselu. Mullakin aamuisin tulee paljon paremmin (levännyt olo?)

Vierailija

niin kauan kunnes alkaa tuntumaan että maito alkaa herua.

Ja ainun pumppu on paljon huonompi ainakin mulla oli kuin aventin. vaihdoin hyvin äkkiä siis aventiin.

Vierailija

Mun oli ainakin pakko katsella vauvaamme kun lypsin ja olla rauhassa tietäen ettei kukaan tule häritsemään (ja ettei perunat kiehu hellalla yli :), muuten ei tullut mitään. Aina parempi jos vauva nukkui " livenä" silmieni edessä ja vielä jos poika äänteli jotain unissaan niin johan alkoi suihkuamaan, mutta jos oli esim. ulkon nukkumassa niin katselin valokuvaa. Ja lämmintä melkein kuumaa pyyhettä pidin rntojen päällä ennen lypsämistä. Ainun käsipumpulla mentiin, en ole itsekään siihen ihan tyytyväinen.

Vierailija

Minulla on Aventin Isis-pumppu. Minäkin luulin, että pumppu on todella huono koska en saanut sillä kunnon " imua" aikaiseksi. Kannattaa kastella se tissiä vasten tuleva osa vedellä ja laittaa se kosteana tissiä vasten. Näin se tissiä vasten tuleva silikoninen osa " liimaantuu" rintaa vasten. Näin saa paljon paremman imutehon aikaiseksi.

T: Ona

Vierailija

heti sen jälkeen, kun vauva on syönyt. Silloin heruminen on runsaampaa. Mulla on kanssa tuo Ainun pumppu ja se ei ole imuteholtaan paras mahdollinen, mutta ajaa asian jos ei ihan jatkuvasti tarvitse pumpata.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat