Raskausajan diabetes

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olin eilen sokerirasitustestissä ja saan tänään kuulla verikokeiden tulokset. Oletettavasti arvot ovat ainakin pikkaisen koholla.

Kiinnostaisi kuulla miten olette pitäneet sokeriarvonne kurissa. Onko ruokavalio riittänyt vai oletteko tarvinneet insuliinia? Saako sitä kotiin mukaan laitteen, jolla voi mitata itse verensokeriaan (lähinnä pääkaupunkiseudulla)? Kiinnostaa enemmänkin pääkaupunkiseudun käytäntö: käydäänkö ultrassa useammin, kontrolloidaanko veriarvoja neuvolassa vai äitiyspolilla (ja kuinka usei joutuu käymään ym.)? Kaikki tieto on tervetullutta (mun neuvolantäti on sellainen, että hän toisinaan unohtaa kertoa joitain asioita...)

Tutullani oli verensokeri raskausaikana hieman koholla ja hän hoiti sitä ihan ruokavaliolla. Hän ei saanut kotiin laitetta, jolla olisi voinut mitata verensokeriaan. Mä en olisi tuossa tilanteessa varmaan uskaltanut syödä yhtään mitään, kun ei tiedä miten syöminen vaikuttaa verensokeriarvoihin...

Kommentit (9)

Vierailija

Niinhän siinä kävi, että kaikki kolme arvoa oli piirun verran koholla :(

Neuvolantäti kävi pikaisesti puhelimessa läpi ruokavalion. Entuudestaan jo kyllä tiesin, että mitä saa syödä ja mitä ei. Mutta... Neuvolantäti sanoi, että saatu energiamäärä päivässä ei saisi ylittää 1800 kcal. Netistä katsoin niin 170 cm pitkä, 50 kg painava, ei-raskaana-oleva-nainen, jolla on matala aktiivisuustaso (ei tee ruumiillista työtä ja liikkuu vähän) kuluttaa päivässä sen 1800 kcal. Mun mielestä tuo kuulostaa aika vähältä. Vai mitä mieltä olette?

Itselläni on jonkin verran ylipainoa ja liikuttuakin tulee kohtalaisesti: käyn uimassa 1-2 kertaa viikossa ja meillä on 2 koiraa, joiden kanssa tulee ulkoiltua tunnin verran päivässä (ulkoilun tempo riippuu taas ihan siitä, että onko liitoskipuja vai ei). Kovin paljon en ole kuitenkaan syönyt " yliämääräistä" raskauden aikana, koska kiloja on tässä vaiheessa (rv 26+1) tullut 3 kg.

Vierailija

Verensokereita nostaa juuri ne hiiilarit ja niissäkin on eroja. Leivän tulisi olla runsaskuituista, mieluiten ruisleipää, koska sen hiilarit liukenevat hitaasti.

Jos syö pelkkiä kasviksia, rasvaa ja proteiinia, sokerit pysyvät myös kurissa, mutta sitä ei pidetä terveellisenä ruokavaliona. Eli hiilareita pitäisi pystyä syömään se 200g päivässä (yhdessä ruisleipäviipaleessa noin 10 g).

Toivottavasti mittaat itse verensokereita? Muuten on nimittäin aika vaikea tietää tepsiikö dieetti... Niin ja syödä pitää usein... Parin tunnin välein.

Vierailija

Olen tiistaista saakka ollut ruokavaliolla. Keskiviikkona kävin neuvolassa lääkärillä ja sain vähän lisää ohjeita ruokavalion suhteen. Ensi viikolla menen Naistenklinikalla sokeriarvojen vuorokausikäyrää varten. Ja samalla saan ruokavaliosta ohjeet, jotka on sovitettu mulle.

Mulla on ollut tiistaista saakka koko ajan nälkä ja oon ollut aivan järkyttävän väsynyt ja itkuinen. Ilmeisesti syön liian vähän... En kyllä oikein tiedä, että mitä uskaltaisi syödä ja kuinka paljon. Unentarvekin on yht' äkkiä lisääntynyt monella tunnilla.

Tuleeko parannusta, kun saan ruokavalion kuntoon vai olenko tällainen zombie loppuraskauden ajan?!

Vierailija

En mittaa verensokereita (ainakaa vielä) itse. Neuvolasta kysyin asiaa silloin, kuin sain tietää, että verensokerit on koholla, mutta neuvolantäti sanoi, että ei niitä tarvitse mitata, kyllä ne alhaalla pysyvät, kun noudata ruokavaliota riittävän tiukasti. Sain myös sen käsityksen, että on todella harvinaista, että itse saa mitata verensokeria.

Ihmettelin silloin kyllä kovasti neuvolantädin asennetta, koska mulla on nyt sellainen tunne, että mitään ei oikein uskalla syödä, kun ei tiedä mitä se verensokerille tekee. Toivottavasti tilannet muuttuu Naistenklinikalla käynnin jälkeen.

Vierailija

eli edellisessä raskaudessa Taysissa sain aika suurpiirteiset ohjeet ruuan suhteen, mutta nyt täällä Oulussa sain tarkkaakin tarkemmat. Saatanj joutua sittä huolimatta insuliineille, mutta paremmin on arvot nyt pysyneet tällä ruokavaliolla. Eli saan syödä päivässä 200g hiilihydraatteja ja ne täytyy jakaa 5-6 aterialle. Eli max 2 leipää kerralla (ruista), 1-2 perunaa tai 1-2dl riisiä tai makaroonia aterialla. Ei karkkeja ja suklaata ollenkaan, mutta jos tekee mieli herkutella välillä niin mieluummin jäätelöä 1dl=10g hiilaria tai tavallista pullaa 1 vpl=10g H.

Jaksamista dieettiin. Aika paljon joutuu tekeen ylimäärästä työtä, mutta, kun tietää miksi ja loppujen lopuksi lyhyen ajan niin sen jaksaa.

Surttis rv 33+1

Vierailija

Unohda se 1800 kilokalorin dieetti. Laihduttaahan ei saa raskausaikana, mutta jos on ennestään ylipainoa, paino saa pysyä samana. Eli tärkeintä on kontrolloida noiden hiilareiden määrää ja niitä PITÄÄ saada päivässä sen 200 g. Eli jos sokerit ei pysy tällä määrällä kurissa niin sitten on vuorossa insuliinihoito (kuten mulla kävi). Mulla kävi niin, etten aamulla pystynyt yhtä ruisleivänpalaa syömään kun jo sokerit pomppas liian ylös.

Minunkin neuvolatätini kuvittelee, että kun vain noudattaa tarpeeksi tiukkaa " dieettiä" niin sokerit pysyvät kurissa... Tosiasiassa raskaana olevan naisen insuliinintarve kaksin- tai kolminkertaistuu raskausaikana ja kaikilla ei vain haiman " tehot" riitä ja tarvitaan apuja.

Tsemppiä.

t. illuusio rv 35+0

Vierailija

Nyt tässä raskaudessa olen insuliinilla, edellinen meni ruokavaliolla. En joutunut ruokavaliolla ollessani ylimääräisiin kontrolleihin äitipolille, mutta nyt käyn sillä n. 4 viikon välein (ainakin tällä hetkellä) ja soitan kerran viikossa verensokeriarvot äitipolin diabeteshoitajalle.

Sain nyt jo alkuraskaudessa verensokerimittarin neuvolasta, en kyllä asu pääkaupunkiseudulla.

Kun olin ruokavaliolla mittasin verensokereita 2-3 päivänä viikossa 3 kertaa/päivä. Nyt mittailen joka päivä 5 kertaa, insuliinia aloitettaessa mittasin 10 kertaa päivässä.

Onhan tämä aika rankkaa, mutta ei nyt enää ole kauhean monta viikkoa jäljellä, kun ajattelee, että miten moni joutuu pistelee itseään loppuelämän ja joka päivä.

Vierailija

Näin mua ohjeistettiin, koska se myös haittaa verensokereita. 2 leipäviipaletta aamupalalla ja ite laitan 5%juustoa ja ohuen ohut broilerileikkeleitä ja paljon kasviksia. 2 tunnin välein kannattaa syödä jos on nälkä, aterioiden välillä max 3t. Eka päivinä on kyllä vähän nälkä, mutta vatsalaukku pienenee nopeasti ja esim. musta tuntuu nyt, että kuinka dieetti voi toimia. kun saa syödä niin paljon. Eli muutosta odotettavissa:) Ja dieetti on vissiin toiminut, koska vauva ei ollut painoarvion mukaan älyttömän iso. Eli kannattaa kärvistellä. Yritä syödä aterialla paljon sellasia tuotteita, missä vähän tai ei yhtään hiilareita.

surttis 33+4

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat