!!!TAMMIMAMMOJEN TIISTAI!!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

olen itse 160 cm ja painoa ennen raskautta 62kg, ehkä se pituuteni sitten vaikuttaa vauvan pieneen kokoon. Ultrassa viikolla 20 sikiön koko ei vastannut la:ta vaan oli silloin jo 5 pv pienempi, kuitenkin olin viikolla 6+6 ultrassa kovien kipujen takia ja silloin vastasi täysin viikkoja ja myös viikon 12 ultrassa oli `" 2 pv isompi" kuin ois pitäny. No, kahen viikon päästä selviää enemmän.

Voikohan siitä olla jotain haittaa, kun olen todella huono juomaan vettä, ihan miehenikin välillä pakottaa juomaan vesilasillisen vieressä vahtien kun ei millään meinaa mennä vesi alas.

Maariska 28+6

Vierailija

Mustakin on ollu kiva lueskella näitä meidän kasvavia pinoja.Masut kasvaa yhtämatkaa meidän pinojen kans..:)

Jotenkin itestäkin tuntuu et taas on piristyny vähän ja jaksaa taas kirjoitella.

Aamun lääkäri on onnellisesti ohi. Ei supparit ole mun alapäähän tehny mitään " vahinkoa" .

Paikat kiinni ja kanavaa jälkellä 3cm.Kuitenkaan lupaa raskaille töille ei irronu ku miehelle;)Eli samoin jatketaan,mies tekee raskaat kotityöt ja nostot yms..Rauhallisesti jatketaan,välillä sitä vain innostuu ylittämään rajat ja sitten se kostautuu:(

Sf-mitta nousee tasaseen ja nyt se oli 25cm eli edelleen yläkäyrän tuntumassa mennään.

Verenpaineet hyvät 110/60 ja näyttää vähän nousseen paremmille luvuille alun jälkeen. Painoa tullu kaikenkaikkiaan vajaa 6kg,eli aika kohtuullinen määrä.

Tästä lähtien käynkin neuvolassa sitten kahdenviikon välein,seuraava aika rv 28.

Äitipolille kontrolli rv 30 ja sielläkin aletaan käymään sen jälkeen kahden viikon välein.

Klexanea piiketellään ja maha sinisen kirjava;)

Muuta uutta ei tänne kuulukkaan,vähän pihajuttuja pitäis laitella.Lyhtyjä seinään yms..tunnelmallista.saa sytytellä sitten kynttilöitä pitkin pihaa,ihanaa!

Jos kipasis hetkeks sängylle maate,sippas tuo neitikin taas.

Aurinkoista päivän jatkoa!

Terveisin:

Tammikuisten yksi peränpitäjä Vell@ rv 26+0

(aika monella pyörähtäny tänään uusi viikko käyntiin ja kolmekymppiä ekoilla rikki,ihanaa!)

Vierailija

Olipas ihana käydä solkussa fiilistelemässä Thaikkumatkaa!!Olisipa enemmän kuin ihanaa lötkötellä siellä lämpimässä ja auringossa. Voi voi!

Hesassa ei lunta ole, kylmää kyllä!!!HHHHHRRRR!!!Ja vielä kylmemmäksi menee!!Mekin lähdemme mieheni kanssa ensi viikolla pohjoiseen Lappiin, niin mua ei nähtävästi mökistä ulos saa kirvelläkään!!Takan ääressä viihdyn kyllä!

Eilen siivosin oikein tunteella, paikat kipeenä vieläkin!!Käveleminen on alkanut sattumaan myös pakaraan, issiasta tai jotain?Ilkeetä. Pakko silti liikkuskella vaikka se lie aika hankalan näköistä toisten silmään onkin :) Mieskin matki tänään mua ja heilui puolelta toiselle vienosti ;) Sai heti rukkasesta :D

Mieli tekisi lukea joku hyvä kirja tai kattoo filmi. Taidan hakee jonkun dvd:n ja viettää aikaani sen parissa siihen asti, että rakas miekkoseni saapuu kotiin mua viihdyttää ;)

Lämpöisiä tiistai fiiliksiä!

Meeris 27+3

Vierailija

Olin äsken neuvolalääkärillä. Kaikki muuten ihan hyvin mutta sf-mittani oli 23 cm ja viikkoja jo 28+6, joten nyt vähän huolettaa. Kahen viikon päästä uudelleen katotaan ja jos ei nouse mitat niin sitten lisätutkimuksia... Harmittaa vähän kun oli joku sijaislääkäri eikä oikein osannut vastata mihinkään. Mitatessa epäili ettei saanut mitattua oikein ja pyysi neuvolatädin mittaamaan, mutta sekin sai saman mitan masusta. Kaipa se vaavi siellä sitten omaa tahtia kasvaa, ainakin kovin liikkuu ja sykkeet joka kerta olleet hyvät ja vahvat.

Maariska 28+6

Vierailija

Mua vähän huolestuttaa kun vauva on liikkunut kovin laiskasti eilen ja tänään. Kyllä, se aina mahaa silittäessä pökkäsee, mutta muuten ei liiku. NO, ajattelin tarkkailla vielä tovin ennen kun soitan neuvolaan.

Vierailija

Niinhän siinä kävi, että eilen nlalääkärissä käteen työnnettiin saikkulappu loppuajalle. OOn asiasta kyllä TOSI ilonen, ku oon jo viimeset 4 viikkoa maannu saikulla väsymyksen takia, joka ei vaan hellitä. Nyt ei sit enää tarvi stressata töihin paluuta ja saan ihan rauhassa odotella nyyttiä syntyväksi =) Muuten kaikki oli hyvin, pissa puhdas, hb 138 (en syö edes rautaa!), sf 28cm; painoa oli tullu hieman liikaa, joten nyt loppu kaikki makean syönti! Pyhä lupaus =) Masussa on melskattu ihan kiitettävään tahtiin sen pe-la öisen synnärikeikan jälkeen, jonne siis mentiin, kun asukki ei juuri liikkunut pariin päivään. Kaikki oli kuitenkin hyvin.

Väsymyksen lisäksi täällä ei muita " huolia" ja kiva, kun aurinko paistaa vaikka tuolla pirun kylmä onkin. Pitänee varmaan kohta lähteä hieman ulkoilemaan. Muutenkin on fyysisesti ollut parempi olo viime aikoina, ku oon saanu raahattua itteni joka toinen päivä punttitreeniin ja väh. 5 kertaa viikossa lenkille. Kummasti piristää ja auttaa lonkkakipuihin! Liitoskivut nyt tietysti sitten vaivaa sitäkin enemmän, mutta kyllähän ne sit varmaan loppuu viim. synnytykseen =) Positiivista ajattelua, eikö?

Hauskaa tiistaita tammiksille!

Nekku 30+2

Vierailija

...kyllähän se niin on että päällimmäisenä kaiken valituksen jälkeen on kuitenkin ilo. On vain hyvä kun tulee näitä " ahdistuksia" saada purkaa ja lukea ettei sitä yksin ole vaivojensa kanssa ja huomata että samoin se on muillakin odottajilla.

Odotan toista lastani ja tämä odottaminen on kyllä aivan eri luokkaa kuin ensimmäisen kanssa. Sekin ero on että esikoinen syntyi kesällä ja tämän uuden tulokkaan aika olisi tammikuussa. Huomaan kuuntelevani itseäni ihan eri tavalla kuin ensimmäisen kanssa. Nyt osaa murehtia enemmän. Se kai se suurin ero on.

Odotan itse että tuo " ahkeruuus puuska" iskee minuunkin. Muistan että ensimmäistä odottaessani se pesänrakennusvietti tuli ja sitä siivosi joka ainoan kokon talosta ja se oli ihanaa. Toivottavasti sama energia tulee tämänkin odotuksen myötä. Nyt on helppoa kun on tarvikkeet valmiina ja hyvässä kunnossa ensimmäiseltä lapselta. ...niin moni asia on toisin...lähtien siitä toppatakista joka ei mahdu :)

Ilon pilkahduksia on kun saa tuntea niitä potukuja ja liikkeitä ja jännittää vielä mitä tuleman pitää.

Oikein hyvää päivän jatkoa kaikille. Taidanpa lähteä illemmalla lenkille sen makaamisen sijaan. SE tekisi todella terää...Pihalla on mahtava ilma. Lunta vähäsen ja pientä pakkasta. Aurinkokin näyttäytyi... t. untis

Vierailija

Kylläpä on kylmä taas, onneksi ei tarvinnu tänä aamuna lähteä ajelemaan töihin. Alkaa olokin tuntua paremmalta kun oli viikonlopun ja eilisen suht rauhassa kotosalla ja tänään vielä. Huomenna sit taas töihin riehumaan...

Kattelin illalla suihkun jälkeen sohvalla mahaa, ja se oikein heilui puolelta toiselle ja aaltoili - huvittavan näköstä :) Vauveli on melkeen koko ajan masussa poikittain niin että oikeen kunnolla tuntuu kaikki heilumiset.

Samoin kun täällä muut, huomaan kyllä että vaistomaisesti niitä liikkeitä koko ajan laskeskelee ja heti huolestuu jos ollaan laiskempia masussa. Ja mulla kun on kokemusta aiemmasta raskaudesta että liikkeitten vähentyessä kyllä kannattaakin huolestua (pieni tyttö menehtyi kohtuun rv 26 napanuoralaskimon tukoksen takia -en huomannut liikkeitten vähentymistä kun oli eka niin pitkälle edennyt raskaus kyseessä enkä oikeen tiennyt miten niitten vauvojen pitää liikkua). Että kyllä täälläkin heti panikoidaan laiskemman päivän takia. Onneksi tämä masuasukki on aika aktiivista sorttia ollut ja nyt on selvinnyt se syykin siihen koko juttuun,ja Klexane-pistosten pitäis vähentää tota tukosriskiä. Eli toiveikkaalla mielellä.

Töihin pitäs nyt löytää jotain motivaatiota vielä muutamaksi viikoksi, kyllä se äitiysloma jo maistuis - joulukuun alkuun vielä kun sinnittelen. Mieluiten sitä jo touhuis kaikennäköstä täällä kotona (pesänrakennus vai miten se oli),onneks on loma ens viikolla!

Aattelin jo kohta hommata muutaman imetyspaidan (ovat vaan ainakin nettikaupoissa melkosen kalliita) ja miettinyt kovasti sitä kesto- vai kertisvaippailua (esikoisella oli kertakäyttöiset, mutta kyllä sitä jätettä tuli - vielä kun ei asuta missään taloyhtiössä niin ite täytyy kaikki jätteensä huolehtia täällä maalla...). Nyt kun on kuivausrumpukin niin ei kai mitään mahdotonta olis kestovaippojenkaan kanssa? Mietintää...

Mistä tuli mieleen että nyt täytyy mennä laittamaan pyykit pyörimään koneeseen, pirteää talvista päivää - tammikuu on taas päivän lähempänä. :)

Rosa tänään rv tasan 29

Vierailija

Just kävin neulalalääkärillä ja arvakkaa mitä.. Minäki oon saikulla lomaan asti! Syystä että tämä mun työni (maalarina raksalla) on sen verta fyysistä ja riskialtista ja ku kerroin lääkärille ajoittaisista suppareista, varsinki rankkoina päivinä niitä tulee, niin se totes, että saikku kuulostaa olevan tarpeen. Se tarkisti myös kohdunsuun tilanteen ja se oli hiukka pehmenny, niin selvä tapaushan se sitte oli! Parin viikon päästä halus tarkistaa tilanteen vielä uudestaan. Ei kuulemma mitää hälyttävää, mutta minkäänlaisia riskejä ei oteta, sano hän. Sopii mulle.

Muuten oli kaikki ok, hemis oli jopa 123, ennätys tänä raskausaikana! Sf keskikäyrällä, 24 senttiä, paineet normaalit ja vauvelin syke hyvä, tällä kertaa siinä 150 tuntumas. Paino oli noussu aikalailla, yli kilon viikos viime punnituksesta, eikä mulla sen kummempia turvotuksia oo, joten täytyy varmaan laittaa joku aikalukko jääkaapin oveen!! ( Nytki uppoo rypäleitä ihan kiitettävää vauhtia)

Aamulla tuli meillä aika mukavasti lunta ja pakkasta on muutama aste vieläki, kivan näköstä pihalla. Isäntä vaihto, heti ku sängystä ylös pääsi, talvirenkaat mun autoon hirveellä hädällä, että saan sitte ajella turvallisesti lääkäriin ja kyllä sielä aika lipakkaa oliki! Tätä tää ny sitte on, toivottavasti tammikuus ei oo mitää kamalia paukkupakkasia, ettei sitte palelluta kukaa!!!

Mutta voikaahan naiset paksusti!

Hemppa tasan 27

Vierailija

Monilla tuntuu olevan univaikeuksia, itse olen niiltä toistaiseksi välttynyt. Toki herään aamulla yleensä jo ennen kuin puhelin piippaa, mutta muuten saan nukuttua suht hyvin eikä vessassakaan tarvitse yöllä yleensä käydä. Tätä tuskin jatkuu loppuun asti, joten täytyy olla tyytyväinen että tällä hetkellä yöt sujuu melko kivuttomasti.

Olen todennut, että jos töiden jälkeen lysähtää vaan sohvalle, tulee vaan entistä väsyneemmäksi ja sitten ei saa yhtään mitään aikaiseksi. Tosin 1,5-vuotias esikoinen pitää kyllä huolen, että äiskä ei liiemmin ehdi lepäillä =) Olen siis todennut, että töiden jälkeen on vaan parasta puuhailla kaikenlaisia kotihommia ja lysähtää siihen sohvalle sitten kun on saanut esikoisen nukkumaan. Muutenkin tuntuu että mulla on tällä hetkellä joku ihan ihmeen energinen kausi menossa, tuntuu että jaksan touhuta kaikkea paljon paremmin kuin vielä pari viikkoa sitten. Hyvä niin, säilyiskin vaan olotila tällasena loppuun saakka, mitä kyllä epäilen...

Masussa tuntuisi kaikki olevan hyvin, vauva potkiskelee kivasti päivän mittaan ja jonkinlainen unirytmikin taitaa olla jo havaittavissa. Äsken oli ainakin selkeästi meneillään aamupäiväjumppa =)

Mukavaa päivää & jaksamista kaikille!

Suffis rv 28 tasan

Vierailija

eli iltaa vaan kaikille pitkästä aikaa. olen kyllä yrittänyt pysyä ajan tasalla lukemalla pinoja viikottain, mutta yksinkertaisesti on niin kiire, että harvoin on kerinnyt kirjoittaa kuulumisia. nyt jouduin jäämään sairaslomalle (niinkuin jo moni muukin tamminen), niin jospa olisi vähän enempi aikaa.

samanlaisia tuntemuksia ja vointeja on täälläkin päin, pieniä supisteluja, selkäkipeää, yöllisiä vessareissuja ja liikkeiden laskemista. muuten raskaus mennyt ihan hyvin. painoa tullut kaikkiaan yht 8 kg. sf mitta 28 cm, verenpaineet hyvät, samoin hb (aikaisemmissa raskauksissa olen joutunut syömään rautaa, nyt en!). vauvan painoarvio on noin 1,5 kg ja sukupuolikin on nyt tiedossa... mutta sitä en vielä paljasta! ainoa asia mikä ei oo olikein hyvin on alaselkäkipu sekä hieman auenneet paikat (sormelle auki ja hieman pehmentynyt), joten nyt otetaan sitten rauhallisesti.

mutta palailen asiaan huomenissa tai ainakin tällä viikolla.

mimmu kera poikien (9 vee sekä 1v2kk) sekä masuasukki-nyytin rv 30+2

Vierailija

Tuleehan noita liikkeitä aika aktiivisesti seurattua. Mulla ei kyllä niistä ole huolta, istumatyössä kun olen niin aika kivasti joka päivä vauveli jumppaa työajan. Sitten rauhoittuu kun itse käyn kotona puuhailemaan kotihommia ja kun nukkumaanmenoaika tulee, niin ralli taas alkaa...

On se niin hassu, kun velloo tuolla...tuntuu tosiaan että niitä jalkoja ja käsiä on monta paria, tai sitten taitaa uida sammakkoa - kuten poika eilen sanoi ja vielä näyttikin päälle.... :-) kyllä mua nauratti kovasti..

mutta onhan se ihanaa...

Yöt on aika katkonaisia ja unet on TODELLA pimeitä suoraan sanottuna. Kaikki mitä on illalla puhuttu tai sanottu, tuntuu tulevan uniin jossain muodossa...jännää. Aina oon ollu kova uneksimaan, mutta nyt se kerrottuna 100. Sitten kun nukun niin kevyesti,että herään heti jos vähänkin rasahtaa tms. Viime yönä heräsin,kun poika jutteli omassa huoneessa unissaan. Istui sängyn laidalla ja kyseli että " missä mun puuvärit on?" . Menin rauhotteleen ja sanoin,että käy nukkumaan. Ei sit rauhottunu,joten sanoin että tule viereen. Mun loppuyö oli mennyttä....äh...mutta ei kyllä nyt nukutakaan yhtään.

Tänään meinasin haravoida loput lehdet,putsata kasvimaan sekä laittaa kanervat laatikoihin. Ilma on ihanan kirpeä ja aurinkoinen täällä Lappeenrannassa :-)

Mami 28+6, huomenna taas uusi viikko pyörähtää käyntiin

Vierailija

Hei.

Lueskelen päivittäin myös tätä pinoa vaikka kuulunkin helmimasuihin. Silmiin pisti MAARISKAN kirjoitus sf mitasta. Oletko itse pieni ? Mulla oli esikoiselta pieni masu 28+4 sf mitta sama kuin sulla 23 ja vaavissa ei mitään vikaa. Olin samaan aikaan painoarviossa ultrassa 29+1 ja koko oli 1100 kg. Eli masun koko ei kertonu vaavin todellista kokoa.

Voit varmaan olla vielä huoleti, paitsi jos masu ei kasva yhtään tästä eteenpäin. Tsemppiä sinulle odotukseen !!

minkki ja oskari 22+6

Vierailija

Meillä oli aamulla alhaalla olevan istukan kontrolliultra, eikä tuo vieläkään ilmeisesti tarpeeksi ole noussut... vaavi on perätilassa ja oli niin hankalassa asennossa, ettei kätilö tahtonut saada istukan tilanteesta tolkkua. Vkolla 32 menen asiasta vielä uudestaan tsekattavaksi lääkärille. Onko muilla vastaavia kontrolleja/tiloja päällä?

Vaavi liikkui vikkelään ja voi, miten siten olikaan ihana taas katsella: siinä lavetilla vois viettää vaikka kokonaisen päivän ja tuijottaa sitä ihmettä ruudulla! Vähän sukupuolestakin oltiin saavamme näköhavaintoa, mutta tiedä häntä...

Pitänee täsät lähteä vähän haravoimaan tuonne auringonpaisteeseen.

Martina29 ja rv tasan 28

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat