ELOKUISET pakkastiistaina

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (13)

Vierailija

Kukka 75: hae ehdottomasti apteekista nenä friidu. Todella mahtava vekotin. Maksoi kympin verran. Löytyy myös prismasta muistaakseni.

Eli meillä on siis oltu flunssassa. Ensin minä, sitten vauva ja nyt mies. Ensin mulla oli se ainun pikkuniistäjä, mutta Arttu ei siitä oikein tykännyt. Muuten niin hiljainen poika mutta niin vaan huusi täyttä huutoa sunnuntai iltana kaksi tuntia kun äiti koitti nenää puhdistaa. Ja mikään ei auttanut. Isin sylissä sai rauhoittumaan ja aina kun laittoi sänkyyn niin taas aloitettiin. Tästä oppineena hain apteekista tuon nenäfriidun kun viime yö nukuttiin pätkissä tukkoisen nenän takia. Todella tehokas vekotin. Suosittelen todella. Vanhalla heitin vesilintua...

Nyt ollaan rauhoituttu ja päivät menee samalla rutiinilla.

Mä kans kokeilin äitiyspakkauksen pukua ja voi kauhistus.. jalat loppui haaruskohtaan eli oli kans hieman iso. Siitä paikasta soitin äidilleni ja pyysin hakemaan lastenvaateliikkeestä siellä katsomaani talvipukua kun oli alessa.Kauppa kun on ihan eri paikkakunnalla ja äitini on siellä töissä. Ja kävi vielä niin sopivasti ettei tarvinnut loppujen lopuksi edes itse maksaa :))

Nyt pojalla on hieno vaaleansininen haalari missä on makeet pupunkorvat.

Pukeminen näillä ilmoilla on kans ihmeellistä. Laitoin vauvalle sisävaatteiden päälle kevytvanupuvun ja sitten makuupusiin ja vaunuihin. Päästiin puol kilometriä kun jo huusi kuumuuttaan. Toisella kertaa laitoin vain kevyen peiton ja niin nukkui tyytyväisenä. Mein poika on kyllä aika kuumaverinen, mut silti aina ajattelee ettei vaan palellu pienokainen...

Mutta eiköhän tässä tärkeimmät.

Ens viikolla 3kk neuvola ja kans ensimmäinen rokotus... Auts, kumpaakohan sattuu enemmän, mua vai poikaa ;))

Papaija ja Arttu huomenna 12vko

Vierailija

Mies katsoi aamulla puoli seitsemän aikaan mittaria, -10 astetta...hrrrr... noh, onneksi tuo lämpö on noussut, että uskallan laittaa tytön kunnon päiväunille ulos, jos vaikka tänään sellaiset Sofia saisi nukuttua. Eilen tyttö ei nukkunut yhtään kunnollista pätkää ja yökin oli pitkästä aika rikkonainen ja meni kahdella syötöllä. Kahdelta tyttö heräsi ensimmäisen kerran syömään ja jatkoi tunnin, yleensä yöllä hän syö 10-20 min. Noh, hereillä ollaan kuitenkin ja uutta päivää aloitellaan.

Kukas se eilen niistä ähinöistä ja puhinoista kyseli... Meilläkin on käytössä Disflatyl ja on helpottanut, tosin mun pitää myös välttää kovin mausteisia ruokia. Sen huomaa heti, jos on vaikka jotain tulisesti maustettua pizzaa syönyt, niin kyllä tytön mahaa vääntää seuraavana yönä :( Noh, tuleepahan syötyä terveellisesti ja jätettyä mausteiset herkut väliin. Mistä päästäänkin mun tämän aamun ilonaiheeseeni, mä mahdun farkkuihin, joita on ole kohta vuoteen käyttänyt! JEE!

Jaahas, jospa menisin syöttämään neitokaista, kun taitaa alkaa tuo sitterissä viihtymisaika tulla jo täyteen. Kaunista päivää kaikille!

Vierailija

meillä on sellainen apteekista ostettu letkuimuri. Kaksi ohutta letkua ja säiliö välissä jonne lima imetään...oikeinkäytettynä todella tehokas, saa nielua myöten kaiken liman pois, tosin meillä ei lapset pidä siitä yhtään! Vempain maksaa muutaman euron.

sen lisäksi on ainun sellainen pikkuniistäjä, pikkuinen pullonmuotoinen pumppu ja nokka työnnetään nenuun ja pullon imulla imetään räkäpalleroita pois...ei musta ole mitenkään kauheen tehokas mutta sillä saa niistettyä pahimmat köntit pois...

Vierailija

meillä on apteekista ostettu nenäfrida-imusysteemi. Meillä toiminut hyvin. Keittosuolatippoja kannattaa myös koittaa mutta teillä se räkä taitaa tulla itsekseen ulos...? Ja itse ostin vielä natusanin breath easy nimistä kylpyvaahtoa. Poikaa en siellä uittanut mutta laitoin kylppäriin lavuaariin sitä ainetta ja kuumaa vettä päälle. Siellä sitten istuimme " höyryissä" hengittelemässä. Ja kyllä pysy nokka auki. Voimia sinne!

Vierailija

Vielä näyttää olevan 2astetta pakkasta. Pitkästä aikaa taas kirjoitan vaikka muutaman kerran viikossa käynkin lukemassa kuulumiset. Jotenkin sitä aina jompi kumpi lapsista vaatii jotain kun olis just mahdollisuus kirjoittaa.

Emilia on nyt kaks ja puoli kuukautta ja sai eka flunssan isoveljeltään.

Meillä on kans KUKKA käytössä se nenäfriida ja toimii ainaki näin kun ei oo mikään superhyperflunssa.. Ja tietty keittosuolatipat käytössä myös. Muuten tyttö on ollu kyllä melko pirteä ja herää yöllä samat pari kertaa syömään kuin yleensäkin.

Talvitamineet on tosiaan saanu kaivaa esiin. Se äitiyspakkauksen puku on tosiaan vielä iso mut Emilialla on käytössä nyt isoveljen vanha ihana nallepuku. Muutenkin taitaa olla että käytän tytöllä veljen vuoden 2003 pukua joka on mielestäni hyvin tytölle sopiva lila.

Mut nyt taas tyttö kutsuu.

Luna ja Emppu

Vierailija

Pakkaspäivää kailille. En ole tänne ehtiny pitkään aikaan, jotenkin tässä päivät ja viikot menee vaan ohi kun aina tuntuu et on jotain ja sit jos ei ole niin omistan päivän kokonaan tytölle ja mulle. No nyt kun tuo pienoinen on nukkumassa pihalla ehtii jonkun sanasen kirjoittamaankin. Täällä muuten alko just sataan vettä/räntää...

Maisalle piti sanoa et se disflatyl tosiaan vaikuttaa vasta kun sitä syö kuurina et ainakin sellanen 3 päivää menee, mut kokemuksella voin suositella et aloitatte pienimmällä annostuksella sillä meille kävi niin et se suurin enemmänki lisäsi vatsaongelmia kun paransi, mutta nyt on löytynyt sellanen sopiva annostus kun annamme kahdesti päivässä 10 tippaa sitä ja illalla reladropseja kaksi-kolem tippaa lisäksi niin enää ei vatsaa kovati väännä, paukututtaa kyllä paljon, mutta se ei yleensä satu eikä itketä eli meillä on nyt tuollainen iloinen pierupussi kotona 8)

Tossa kun lueskelin muiden vaatetuksista niin rupesi askarruttamaan että mitä sitä oikeasti pitää pikkuiselle tällä ilmalla päälle laittaa. Meillä nyt ollut se ÄP:n väli puku päällä ja sit makuupussi ja toinen meillä on fleecepuku ja makuupussi. Mutta joko tosiaan päikkäreille sen ihan talvipuvun puen, mitäs sitten kovilla pakkasilla. Huomaa varmaan et eka lapsi, hiukan mietityttää en ehkä vielä kuitenkaan toppapukuun sirry et jos tuo rupeaa kylmältä tuntumaan tuo tyttö niin ehkä ensin lisään alle vaikka lisäkerroksen vaatteita! Saas nähä, mutta ois kiva keskutella ja saada vinkkejä tästä aiheesta.

Nyt lähen kurrkimaan tyttöä ja leipomaan omenapiirakkaa kun huomenna mennään käymään äidin työpaikalla.

Vierailija

Me käytiin 8 viikon neuvolassa mittauksella (kait sit niinku 2kk neuvola, vaikka 2kk tulee täyteen vasta 30.päivä)... no mitat oli 5595g (synt. 3540g) ja 56,2cm (s. 50cm), pääppö tais olla 38 (synt. 35).

Tänään tuli puhelinsoitto taas TAYS:ista lastenpolilta, aika on 2.11. ja aamulla klo 8, jippii se on sitten hiukka aikainen herätys täällä! Täytyy lähteä 7:ltä matkaan viimeistään ja itse kun tykkään juoda rauhassa aamukahvetta ja vain olla aamulla, että herään, niin itsellä siis herätys viimeistään 5.30.... *haukotus jo etukäteen* Se onkin tosi kiva aika, kun Miro on viime ajat valvottanut meitä tuonne puolille öin ja huudon kera yleensä vielä ;-)

Meilläkin on muuten se semmoinen niistäjä, että säiliö, josta lähtee 2 letkua. Se on tosi hyvä! Mirolla en ole sitä tarvinnut vielä, mutta Leevilläkin kun oli se tosi paha rs-virus puolivuotiaana, niin aivan ehdoton! Sillä sain estettyä sen, että oltais jouduttu sairaalalle imutukselle. Eli ehdottomasti hyvä ostos vauvaperheeseen! Ja toki tippoja myös!

Laihtumisesta: mä olen joutunut ostamaan itelleni uusia vaatteita, koska olen nyt tällä hetkellä 12 kg LAIHEMPI kuin ennen odotusta. Enkä enää edes imetä, mutta laihtuminen vaan silti on näköjään jatkunut, vaikka en todellakaan laihduttamalla laihduta! Herkuteltu on, mutta mieskin on laihtunut tässä yhtäkkiä 8 kg! Mitä lie teemmekään - jatkakaamme samaan malliin ;-) (eli siis sipsejä ja suklaata saapi syödä ja silti laihtuu, heh). Itselläni ymmärrän jokapäiväisten pitkien vaunulenkkejen tekevän vaikutusta, mutta mitä tuo mies muka on tehnyt?!?!?! Jos nyt pari kertaa viikossa saan raahattua koko perheen iltakävelylle, niin se tuskin miestä on laihduttanut.

Juu-u. Mirollakin on nyt sitten ihan virallinen nimi: Miro Matias. Lauantaina oli juhlat ja mukavaa oli =) Miro nukkui koko toimituksen ajan ja pappi oli aivan ihmeissään, että poika oli varsinainen tilastoihme! =) Hihhiii!

- Unna ja Miro tasan 8 viikkoa -

Vierailija

Täälläkin pakkasta on asteen verran...Mutta pakkasta kuitenkin!

Oltiin poikasen kanssa nyt vihdoin ja viimein siellä neuvolalääkärissä kun ikää on 3kk ja viikko. Saatiin eka rokotus,josta meidän poika nosti hirveän metelin! ei tykännyt muutenkaan kun riisuttiin ja puettiin ja taas vaippa pois...

Pieneksi mieheksi lääkäri poikaa sanoi mutta kasvaa omalla käyrällään aika tasaisesti joten ei sen asian suhteen tehdä mitään. Sen verran korvikemäärästä sanoi että enemmänkin voisi mennä kun kerroin että poika syö 1,3dl per kerta ja niitä kertoja on viisi. Mutta mitään vinkkiä en siihen sitten saanut että miten minä sitä maitomäärää lisään...

Maitoallergia-asiasta käydään yksityisellä puolella lastenlääkärin vastaanotolla.

Muuten ei erikoista. Samat touhut jatkuu paitsi jos laittaa pojan mahalleen lattialle niin aika nopeasti kääntyy selälleen...

Vierailija

Päivän kylmyydestä ei ole tietoa, kun köllimme sisällä hieman lämpöisen pojun kanssa. Esikoisen ollessa kyseessä, taidan tietämättömyyttäni olla hieman hysteerinen: mittaan tuota lämpöä muutaman tunnin välein, vaikka se ole missään vaiheessa yli 37:n noussut.

Samat riemunaiheet täälläkin: viimeviikolla mahduin vanhoihin farkkuihin. Mahaa on kyllä vielä, jotenkin tuntuu kilot lähtevän helpommin muualta kuin masusta..? Kilojen karistamisessa auttaa kyllä koliikin sanelema ruokavalio: ei maitoa, ei ruisleipää, ei mausteisia juttuja, ei papuja, kaalia, sipuleita... Meillä on tuo valkosipuli selvästi pahin oireiden aiheuttaja. Ja sitä olemme ennen laittaneet lähes joka ruokaan. Disflatyl tuntui aiheuttavan ummetusta ja se on jätetty pois. Poika kyllä piti siitä, lipitti sitä lusikasta mielellään. Ilmeisesti se on makeaa tai sitten pojulla on erikoinen maku...

Aurinkoista pakkaspäivänjatkoa!

Taimi-Lempi ja poika 2 kk

Vierailija

Meillä on nyt nollassa, aamulla oli 6 astetta pakkasta ja talvivaatteet koululaisille päälle. Ekaluokkalainen on vielä niin laiheliinikin, että palelee tosi helposti =( Itse inhoan talvea, tai oikeastaan sitä palelemista. Joulua odotan innolla.

Taimi-Lempi: (toivottavasti kirjoitin nikin oikein) Vauvan normaalilämpö on aika korkea. 38 on vielä ihan ok. En muista mitä pidetään kuumeen rajana. Meillä tänään päinvastainen ongelma. Enni tuntuu aika viileältä. Nukkuu nyt vaunuissa sisällä ja laitoin makuupussia vähän kiinni, että pysyis lämpimänä.

Ennillä kova yskä ja räkä valuu solkenaan =( Meillä ei paljon nukuttu viime yönä. Herätykset oli 19:00 nukkumaan menon jälkeen klo: 22:00, 01:00, 02:30, 03:30, 04:30, 05:00 ja sit kähisi vieressä, puoliseitsemän aikoihin nukahti ja hivuttauduin varoen pois ja aamupalan tekoon. En ole nukkunu yhden jälkeen, eli pari tuntia unta *haukottelee leuat natisten*

Kahvit on luonnollisesti juotu. Tänään ei nyt sitten lähdetä mihinkään. Meillä ei ole mitään räkä-ryystäjää ja mietinkin, että kannattaiskohan ostaa. Mitä te olette käyttäneet, onko kokemusta?

Vaatevarastoa pitäis laittaa kuntoon kun kerran on talvi tulossa, pistää pienet pois ja katsoa kuka tarvii ja mitä. Jokavuotinen homma. Me ollaan kyllä saatu aina ihanan paljon käytettyjä, mutta hyväkuntoisia tutuilta/sukulaisilta. Säästö on tosi iso. En uskalla edes laskea, mitä maksais jos pitäis kaikille viidelle hommata... no meneehän ne isommalta pienemmälle, mutta silti.

Nyt taustalle, jos sais jotain aikaankin...

Kukka ja Räkä-Rinsessa Enni

Vierailija

Kävin juuri kaivelemassa kaapista Aleksille toppavaatteita, taitaa olla se äippäpakkauksen haalari aika large-kokoa vaan, vaikka Aleksikin on aikamoinen jässikkä jo. Pipoa jo kokeilinkin ja siitä ainakin vain korvat vilkkuu, joten tie taitaa viedä ostoksille...

Minähän se eilen niistä puhinoista ja ähinöistä valittelin. Mies kävi sitten eilen illalla hommaamassa Disflatylia (on muuten ainakin täällä PK-seudulla vaikea löytää sitä tai Cuplatonia..!). Eilen illalla annettiin ekan kerran, mutta eipä ainakaan vielä auttanut, en tosin tiedä, mikä on vaikutusaika, joten jatketaan ja toivotaan... Eli viime yö meni ihan reisille taas, poika heräili miljoona (siltä ainakin tuntui...) kertaa. Sitten kun klo 9 maissa heräsi uuteen päivään, väläytti heti leveän hymyn ja aloitti iloiset jutut, vaikka heräämistäkin oli edeltänyt 30 min ähinät, hermostuneet käsien vispaamiset ja kovat itkeskelyt. Mä olen jo ihan pihalla tämän kanssa.....

Vierailija

Täällä vietetään myös kotipäivää, ei huvita pätkääkään mennä tonne ulos kylmään...Janina on kyllä ulkona päikkäreillä, nukkua posottaa siellä ihan tyytyväisenä! =) Yleensä nukkuukin ulkona 4tunnin unet. Joskus herää välillä syömään mutta sitten jatkaa uniaan. Uskoisin että kun nukkuu hyvin ulkona päivisin, nukkuu myös yönkin sitten paremmin...yhdellä tai kahdella yösyötöllä mennään edelleen.

Taimi-Lempi: VAuvan normaali ruumiin lämpö tosiaan voi hyvinkin olla 37, kuten edellä mainittiinkin, joten älä sitä murehdi, jos lämpö ei nyt siitä lähde kovasti nousemaan..kuumelääkettä annetaan kun kuume on 38,5 !

meille on lääkäri sanonut että vauvan voi hyvin laittaa jopa ulos nukkumaan vaikka oliskin hieman lämpöä (paitsi sillon jos kova kuume)...ja niin olen tehnyt, varsinkin jos on hieman nuhainen vauva, nukkuu paremmin ulkona kun nenukka aukeaa...=)

Isommat tytöt tuossa kiskoo hihasta ja vaatii äitiä leikkimään, joten täytyypi mennä taas...mukavan kirpeetä syystalven päivää kaikille!

Elokuunvauva ja tytöt

Vierailija

Ja sen kyllä huomaa täällä sisällä, pakko soittaa taas tuhannen kerran huoltomiehille että ei ole normaalia jos sisälämpötila laskee näin alas heti kun pakkasta tulee, lastenhuoneessa oli äsken 19 lämmintä?!?!?!?

Tätä on kuulemma tapahtunut joka vuosi mutta miksi tälle ei tehdä mitään???

Yö meni taas ihan kivasti kerran Iina käväsi tissillä klo 05.15 ja vieläkin vetelee uniaan tuossa minun paikalla, olin yöllä sen verran laiska muka että en jaksanut nostaa omaan sänkyynsä vaan jätin viereen nukkumaan jo senkin takia että jos lämpötila laskee niin ei palellu vauva ainakaan:)

Annales kirjoitti että mahtuu farkkuihin, niin täälläkin pidetään jo omia vaatteita tai itseasiassa ne meni jo synnytyksen jälkeen päälle, hieman kyllä puristaen mutta nyt ei ole enään puristustakaan, imetys tehnyt tehtävänsä. Vaikkakin olisi tarkoitus kyllä vielä hieman laihduttaa jos sitten ensi kesänä menisi päälle ne vaatteett jotka on varastossa laatikossa " ehkä joskus" -päälle:)

Mutta nyt pakkas- aamun kunniaksi petivaateett pihalle päiväksi..

Marraspallo ja Iina

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat