Pojan esinahkaa ei saa vedetyksi taakse! Miksiköhän ei???

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poika on 3 v enkä ole vetänyt pestessä esinahkaa taaksepäin, joskus yritin, mutta silloinkin tuntui ettei se oikein liiku niin olen antanut olla.

Mutta nyt pissatessa sattuu pippeliin ja sen pää punottaa vähän. Terv.keskuksesta sanottiin että ensin täytyy yrittää pestä hyvin esinahan alta, että syy voikin olla lika siellä (eikä virtstatietulehdus niinkuin itse ajattelin, kun istui eilen älyttömän kauan kylmässä keinussa). Mutta mutta, kun yritän vetää niin esinahka ihan pippelin päästä ei suostu inahtamaankaan taaksepäin, mutta poika kyllä huutaa että sattuu. Ollaan lioteltu kylvyssäkin mutta ei sittenkään onnistu.

Voiko esinahka olla vain niin tiukka jostakin kohtaa?? vai voikohan siellä olla jotain kiinnikkeitä tms. joissakin tapauksissa. Onko kellään vastaavasta kokemusta??

Kommentit (8)

Vierailija

Esinahka voi olla liian tiukka, mutta yleensä korjaantuu itsestään kouluikään mennessä. Joskus leikkaus voi olla tarpeen mutta lääkäri arvioi onko syytä lähettää kirurgin arvioon.

tanikka:

Lainaus:

Poika on 3 v enkä ole vetänyt pestessä esinahkaa taaksepäin, joskus yritin, mutta silloinkin tuntui ettei se oikein liiku niin olen antanut olla.

Mutta nyt pissatessa sattuu pippeliin ja sen pää punottaa vähän. Terv.keskuksesta sanottiin että ensin täytyy yrittää pestä hyvin esinahan alta, että syy voikin olla lika siellä (eikä virtstatietulehdus niinkuin itse ajattelin, kun istui eilen älyttömän kauan kylmässä keinussa). Mutta mutta, kun yritän vetää niin esinahka ihan pippelin päästä ei suostu inahtamaankaan taaksepäin, mutta poika kyllä huutaa että sattuu. Ollaan lioteltu kylvyssäkin mutta ei sittenkään onnistu.

Voiko esinahka olla vain niin tiukka jostakin kohtaa?? vai voikohan siellä olla jotain kiinnikkeitä tms. joissakin tapauksissa. Onko kellään vastaavasta kokemusta??

Vierailija

nyt toinen balaniitti 1/2 vuoden sisällä. Märkää tulee ja valittaa aina silloin tällöin, että pippeliin sattuu. Esinahka tiukka, mutta pissaamisvaivoja ei ole ollut.

Käytiin kesällä kir.pkl:lla, mutta jäätiin seurantalinjalle. Nyt sitten soitin sinne, kun tuli tämä uusi tulehdus ja saatiin aika sinne muutaman vko:n päähän. Käytiin tosin tk:ssakin ja saatiin niitä antibioottitippoja.

Itse olen toisaalta operaation kannalla (nykyäänhän esinahkaan tehdään pieniä viiltoja, joten nahka löystyy sen seurauksena), jos kerran tulehdukset johtuvat siitä, että tiukan esinahan alle jää likaa. Ja jos leikkaus pitäisi joskus tehdä, olisi se lapselle toisaalta nyt parempi kuin murrosiässä, kun pippeli-asiat ovat vielä 5-vuotiaalle luontevia juttuja. Olen nimittäin kuullut niitäkin tarinoita, kuinka murrosiässä tehty operaatio on vielä täysi-ikäisenäkin todella vaikea asia. Toisaalta leikkauksen jälkeinen aika, kun nahkaa sitten pitää venytellä, ettei viillot ompeudu entiselleen, on todella kivuliasta. Kuka nyt lapselleen tahtoisi tuskaa.

Näitä asioita nyt mietiskellyt.Eli pitäisikö operaatiota nyt vaatia. Ja mitä jos sitä ei nyt tehdä ja tulehdukset vain jatkuvat ja ikää tulee koko ajan lisää... Miehenikin kertoi, että murrosiässä esinahka kyllä itsestäänkin halkeilee, mutta mikä meidän pojan kohdalla olisi nyt järkevintä...??!!

Vierailija

eli esinahan alainen tulehdus on aika yleinen pikkupojilla - varsinkin jos on ahdas esinahka. Esinahkaa ei saa väkisin vetää taakse, varovasti voi toki yrittää. Meillä on pojalla nyt kolmas balanitis kolmen kuukauden sisällä ja lääkitys päällä. Ensin lääkäri ei olisi antanut mitään lääkettä, käski vain suihkutella 3-4 kertaa päivässä. Kun kuuli, että pippelistä tulee märkää, määräsi sitten antibioottivoidetta. Nyt on kolmas päivä menossa ja märkää tulee edelleen. Pitänee soittaa tk:een ja pyytää lääke tippoina, kun voide ei tunnu tehoavan. Pojalla kun yrittää vetää esinahkaa taakse, ulos rullautuu vain limakalvoa. Siihen olen aikaisemmissa hoidoissa tiputellut tippoja ja hyvin on parantunut. Antibioottivoide tai -tipat ovat samoja, joita määrätään silmätulehduksen hoitoon.

Vierailija

Jos oikein muistan pienen pojan esinahkaa ei saa yritellä vetää taakse ollenkaan. En muista miksi, mutta saattaa aiheuttaa jonkinsortin vaurioita. Itsellenikin on 3v. poika, ja pelkkä tavallinen pesu on riittänyt pitämään pippelin terveenä.

Jos tosiaan on kipeä ja punainen, ei minun mielestä lika ole syy siihen. Virtsatietulehdukselta kuulostaa. Eikä olisi eka kerta kun terveyskeskus on väärässä. Vie poika lääkäriin. Siellä ne osaa katsoa onko pippelissä jotain vikaa, ilman että lisävaurioita syntyy.

Toisaalta voi olla myös kireä esinahka, mutta sekään ei venyttelemällä parane. Vaatii pienen rutiinileikkauksen.

tanikka:

Lainaus:

Vierailija

Käytä poikaa lääkärissä ja älä venyttele väkisin esinahkaa, saattaa aiheuttaa vaurioita ja ennen kaikkea kipua. Kuulostaa esinahan alaiselta tulehdukselta. Meillä on varuksi noita silmätippoja valmiina, joskus on myös tarvittu antibioottikuuri. Alapesut normaalisti lämpimällä vedellä joka päivä.

Harjaneilikka:

Lainaus:

eli esinahan alainen tulehdus on aika yleinen pikkupojilla - varsinkin jos on ahdas esinahka. Esinahkaa ei saa väkisin vetää taakse, varovasti voi toki yrittää. Meillä on pojalla nyt kolmas balanitis kolmen kuukauden sisällä ja lääkitys päällä. Ensin lääkäri ei olisi antanut mitään lääkettä, käski vain suihkutella 3-4 kertaa päivässä. Kun kuuli, että pippelistä tulee märkää, määräsi sitten antibioottivoidetta. Nyt on kolmas päivä menossa ja märkää tulee edelleen. Pitänee soittaa tk:een ja pyytää lääke tippoina, kun voide ei tunnu tehoavan. Pojalla kun yrittää vetää esinahkaa taakse, ulos rullautuu vain limakalvoa. Siihen olen aikaisemmissa hoidoissa tiputellut tippoja ja hyvin on parantunut. Antibioottivoide tai -tipat ovat samoja, joita määrätään silmätulehduksen hoitoon.

Vierailija

Kuten jo aiemmin mainittiin kyseessä on balaniitti,jonka hoito on kylvettelyt ja antibioottitipat (silmätipat yleensä). Esinahka ei saa pienillä pojilla vetää taakse, jos ei mene eikä muuten tarvitse. Lähes aina ahdas esinahka (fimoosi) paranee murrosiän alkuun mennessä itsekseen.

Antibioottitipat ovat reseptilääkkeitä, joten niitä varten tarvitsee käydä lääkärissä, jos punoitus ja eritys ei kylvettelyin helpota. Muuta hoitoa ei tarvitse. Virtsatietulehduksessa on sitten ihan eri oireet.

Fimoosia ei nykykäsitysten mukaan pidä leikata kuin vasta murrosiän alkuvaiheessa, jos se ei ole itsekseen parantunut. Aiemmin ne leikattiin ennen kouluikää, mutta se on yleensä tarpeeton toimenpide, koska yleensä se siis parantuu itsekseen. Paraneminen tapahtuu luontaisesti, siihen ei voi eikä pidä vaikuttaa mitenkään. Esinahan merkityshän on suojata herkkää terskaa ja sen taakse vetäminen on fysiologisesti tarpeen vain yhdynnässä. Joten siksi ei kannata olla turhan huolissaan vaikka pikkupojan esinahkaa ei saakaan taakse vedettyä. Joskus harvoin se kuitenkin arpeutuu kiinni terskaan ja silloin fimoosi ei parane ilman ympärileikkausta.

Vierailija

Kun poika istuu ammeessa, peseytyvät kaikki paikat luonnostaan.

Meillä ei ainakaan ole ollut pojilla tulehduksia tms.

Esinahka voi ihan hyvin olla vielä 3 v:lla sen verran tiukka,

että se ei helposti liiku. Tilanne voi korjautua itsekseen

ajan myötä lapsen kasvaessa. Jos ei, niin sitten tehdään

myös leikkauksia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat