ulkomailla asuvat ja omavastuu/kelakorvaus

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen palstalta huomannut, että täällä liikkuu aika paljon ulkomailla asuvia. Asumme mieheni kanssa ulkomailla ja olemme aloittaneet täällä lapsettomuushoidot yksityisellä. Olemme kuitenkin molemmat edelleen suomalaisen sosiaaliturvan piirissä. Osaako kukaan sanoa, onko ulkomailla asuvilla suomalaisilla mitään mahdollisuuksia saada jonkinlaista avustusta lapsettomuushoitoihin? Käsittääkseni Suomessa yksityisellä hoidossa olevat maksavat tietyn rajan yli menevät kustannukset itse. Tietääkö kukaan toimiiko samanlainen omavastuu-systeemi myös ulkomailla asuville?

Kommentit (3)

Vierailija

Itse en ole KELAn piirissä - kantsii ottaa selville myös asuinmaasta, että miten siellä tuetaan lapsettomuushoitoja - voi olla jopa edullisempaa kuin Suomessa tai sitten jumalattoman paljon kalliimpaa...

Eemeli

(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla loppuvuodesta olevaan hoitoon: Menopur / Menogon, Pregnyl, Orgalutran... mailaile:

eemelikaksi@hotmail.com)

Vierailija

Ihan tuollaisesta teidän tilanteestanne minulla ei ole tietoa mutta jotain kuitenkin.

1. Lääkekorvauksia kela ei korvaa jos ostokset tekee ulkomailla vaikka olisi kuinka Suomen sosiaaliturvan piirissä. Sen sijaan jos saatte jonkun suomalaisen lääkärin kirjoittamaan teille reseptit tarvittavia lääkkeitä varten (ja niitä löytyy Suomesta) voitte hyvin ostaa/ostattaa lääkkeet täältä Suomesta. Siihenhän tarvitaan sitten vaan kela-korttinne ostajalle jos ette ole itse Suomessa lääkkeitä ostamassa.

2. Suomessa asuva, Suomen sairasvakuutuksen piirissä oleva SAA nykyisin hakeutua omaehtoisesti toiseen EU-maahan saamaan hoitoa mikäli hoidontarve on Suomessa todettu. Eli jos suomalainen lääkäri on todennut että joku tarvitsee lapsettomuushoitoja (lienee suht. helppo saada yksityiseltä) niin sitä saa lähteä hakemaan niitä hoitoja mistä tahansa EU-maasta. Jotta hoitokustannuksista saa kela-korvauksen tulee kelaan toimittaa jälkikäteen: vapaamuotoinen hakemus teiltä, kuitit ja laskut, todistus lääkäriltä/klinikalta siitä mitä on tehty. Nyt vaan sitten se hankalampi pointti...tämä edellä mainittu koski siis Suomessa ASUVIA ja en tiedä koskeeko se myös teitä kun olette kuitenkin sairasvakuutuksen piirissä vaikka asutte ulkomailla.

Kaiken kaikkiaan kela " tädit ja sedät" tietävät toooodella huonosti tästä nro 2:ssa mainitsemastani oikeudesta. Itse kysyin asiaa kelasta nyt syksyllä ja vastaus oli tyly EI. Äitini oli (onneksi!) lukenut tästä oikeudesta Kelan-sanomista (ilmestyy täällä Suomessa muutama kerta vuodessa ja se jaetaan kaikkiin kotitalouksiin) ja osasin sitten vaan inttää ja inttää. No...kela-täti ohjasi puheluni jollekin henkilölle " joka vastaa meidän toimistossa näistä ulkomaan asioista" . Ja kas kun puhuin hänen kanssaan niin asia olikin ihan selkeä. :-)

Jos teillä sitten on myös oikeus tuohon hoitomaksujen korvaukseen niin kannattaa vielä muistaa sellainen asia jo etukäteen että monella ulkomaan klinikalla ei ole tapana (ainakin kokemukseni mukaan) eritellä samalla tavalla hoitokustannuksia kuin täällä Suomessa. Eli laskussa saattaa olla vain esim. IVF-hoito 3000e sis. ultrat, punktio, punktiolääkitys, viljely, siirto jne jne. Tällainen ei kuitenkaan kelpaa kelalle sillä heillä on määritelty jokaiselle em. hoidon osa-alueelle oma taksa jonka mukaan korvaus määritellään ja näinpä ollen tarvitsette myös ulkomaan klinikalta tarkan erittelyn eri kustannuksista.

Vierailija

Kiitokset todella kattavasta vastauksesta, tästä on suuri apu. Taidan myös yrittää ottaa yhteyttä KELAn kv-toimistoon saadakseni lisää tietoa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat