Äitiyspäiväraha ja määräaikainen työsuhde...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

...kertokaas viisaammat, jos on työsopimusta jäljellä tammikuun puoleenväliin, ja aloittaa äitiysloman joulukuun puolivälissä, pitääkö hakemus lähettää erikseen KELA:an, jotta saa tammikuun puolenvälin jälkeen rahaa KELA:sta, vai hoituuko papereiden lähettäminen työpaikan toimesta eteenpäin?

Kommentit (8)

Vierailija

Olisikohan sellainen mahdollista, että pyytäisi työnantajalta vuoden 2005 tulotiedot, kun äitiysrahakausi alkaisi toukok.2006? 2004 tulot huonommat, tod.näk. myös viim.puolen vuoden jos toukok.2006 lasketaan. Onko teidän mielestänne reilua tehdä vuoden määräaikainen sopimus työnantajan kanssa, jos on raskaana, mutta ei ole takeita, että raskaus sujuu onnistuneesti loppuun asti (aiempien keskenmenojen takia tuntuu turhalta liikaa kuulutella raskaudestaan)!?

Vierailija

työnantajan pitäis ne sinne toimittaa, mutta parasta kai kuitenkin varmistaa, ettei sitten sen takia jää äippärahat saamatta =) Kun työnantaja maksaa sen kuukauden palkan, ni sun äippäraha tuolta ajaltahan maksetaan työnantajalle. Ja sit tammikuun puolenvälin jälkeen saat äippärahan normaalisti Kelalta. Mulla päätöksessä luki se aika, jolta raha menee työnantajalle ja sit erikseen summat ja maksupäivät, milloin rahat tulee mulle Kelalta...

Otathan sitten huomioon, et Kela pidättää tuosta äippärahasta sun veroprosentin + 2%, joten luultavasti sitten tammikuun aikana kannattaa hankkia verotoimistolta muutosverokortti äippärahaa varten.

Nekku

Vierailija

muistaakseni joihinkin kelan etuuksiin lasketaan mahd. viimesen vuoden/kahden vuoden tulot, vai muistanko ihan puuta heinää? On jo aikaa kun viimeksi on tarvinnut tulotietojaan toimitella...

Vierailija

...aivan, sitä siis juuri tarkoitin, että kun työnantaja maksaa palkan ekalta kuukaudelta, ja olen laput jättänyt työpaikalle, että lähettävätkö he ne sieltä suoraan eteenpäin KELA:an, vai pitääkö itse toimittaa sinne uudet laput...no kysymällä se selviää...

Vierailija

Kannattaa tosiaan laskettaa parempien tulojen mukaan. En näe mitään estettä miksi tuo ei onnistuisi, koska se mahdollisuus on suotu, että jos edellisen puol vuotta on tienannut paremmin kuin edellis verotusvuonna niin sen tuoreemman tiedon voi " käyttää hyväksi" .

Vierailija

Eli, maksaako työnantaja sulle palkkaa tuolta viimeiseltä kuukaudelta, jonka olet äitiyslomalla? Haetko äippärahaa viimeisen valmistuneen verotuksen vai 6 kk:n tulojen perusteella?

Itselläni loppuu määräaikainen työsopimus myös tammikuun puolessa välissä ja hain äippärahaa 6 kk:n tulojen perusteella. Täytin Kelan laput itse ja toimitin palkanlaskijalle, joka sitten toimitti ne Kelaan sen tulotodistuksen kanssa. En siis itse asioinut Kelassa lainkaan, vaan työpaikka lähetti kaikki paperit eteenpäin ja päätös Kelasta tuli suhteellisen nopeasti.. ja oli vielä ihan oikein laskettukin =)

Nekku 30+2

Vierailija

Äitiyspäivärahat lasketaan joko viimeisen valmistuneen verotuksen mukaan, eli koska jäisit ensi vuonna äitiyslomalla niin vuoden 2004. Tai sitten äitiyslomaa edeltäneiden 6kk mukaan. Eli mitään edellisten 2 vuoden tuloja ei katsota. Eikä sun kannata miettiä työnantajan kannalta mitään vaan ihan omalta kannalta, eiköhän määräaikainentyö ole parempi kuin työttömänä :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat