Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

JESSUS! 17% nuorista elää toimeentulotuella!

Vierailija

Ja pitää sitä vielä hyväksyttävänä! Mitä tälle loisilmiölle olisi tehtävä? Aion alkaa pommittaa kansanedustajia ja ministereitä asiasta tosissaan, tehkää muutkin veroja maksavat näin!

On väärin, että kotoa asti opetetaan, että yhteiskunnan kuuluu elättää. Tulee ikävät oltavat näille nuorille, kun joiden vuosien kuluessa menemme pakostakin enemmän eurooppalaiseen suuntaan... eli toimentulotuet tulevat takuulla vähenemään!

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

JOs vanhemmat eivät auta opiskelu aikana ja töitä ei löydy koulun sivussa niin pakko se on toimeentulotukeen turvautua. Kaikille niitä työpaikkoja ei riitä koulun lomassa. Nuorilla paljon mielenterveys ongelmia nykyään ja se on osa syyllinen tähän. Et sä kuule paniikkihäiriöisenä ja masennuksesta kärsivänä ole koulu tai työ kykyinen! Itse olin nuorena 3vuotta sairaslomalla masennuksen takia, ei silloin kyennyt itseään elättämään.

Vierailija

Toimeentulotukia ovat:

Äitiyspäiväraha

Kotihoidontuki

Asumistuki

Opintotuki

Lapsilisä

sosiaalitoimiston myöntämä toimeentulotuki.

saavat siis opintotukea, kotihoidontukea, toimeentulotukea ja lapsilisää.

Opintolaina on myös pakollinen

Vierailija

ai miksei tee töitä opiskelun ohella? ja samalla valitetaan, että opiskelut kestää liian kauan - koska opiskelijat ovat töissä. Itsensä elättäminen esim. yliopisto-opiskelijana ei ole kovin helppoa opintotuella. Jos meinaa valmistua ajoissa, niin ei läheskään kailta riitä rahkeet vielä käydä päälle päätteeksi töissä. Hyvin on myös tiedossa korkeakouluopiskelijoiden mielenterveysongelmat.

Mun mielestä syrjäytyminen on vakava ongelma eikä mikään luuserius. Syrjäytyminen on vakava riski yhteiskunnan toimivuudelle - rikollisuuden uhkan myötä mm. Sitä tulisi kaikin keinoin ehkäistä!

Vierailija

Siinä lehtijutussa sanottiin, ettei sossun tuet ole nykyajan nuorille häpeä, mutta kyllä ne mulle ois. Mulla oli aika tiukka kasvatus, ja pienestä pitäen olen vieraan töissä ollut.. Uskon tähän työttömyyteen vasta sitten kuin näen; tähän asti on aina töitä löytynyt tekevälle kun on etsinyt (eikä ole liian nipo).

Vierailija

Minä en ikinä kyllä kehtaisi sitä hakea, oli mikä oli. Olen pitkään elänyt esim. 800 markan kuukausituloilla, silloin sinkkuna. Esim. iltatöitä kyllä tekevälle löytyy jos vain viitsii etsiä eikä ole nirso ja siitä on sitten hyötyä kun on opiskellut ja etsii töitä, että on jotain sentään tehnyt.

Olen kyllä nytkin kotiäiti/työtön enkä koulutusta vastaavaan työtä ole löytynyt vuoden etsimisen jälkeen, mutta menenkin tästä tällä viikolla sitten siivoomaan.... ja opiskelen taas kunhan lapset ovat vähän isompia. Tavallaan 7 vuoden ammattiin liittyvät opinnot menevät hukkaan, mutta aina ei vaan jokainen voi sitä työtä saada mihin on opiskellut ja silloin täytyy tyytyä johonkin muuhun ja vaihtaa alaa vaikka viisi kertaa elämän aikana.

Vierailija

Sen tietenkin ymmärrän että mielenterveyspotilaat jne. ovat oma lukunsa, mutta tavalliset terveet nuoret jotka pokkana elävät yhteiskunnan varoilla...eivät juuri ymmärrystä minultakaan saa.

Vierailija

Meinaatko sinä, että kaikki makaa vaan kotona, eikä halua, jaksa tai viitsi mennä töihin?

Toki joukossa on heitäkin, mutta vain pieni määrä työttömistä.

Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että kaikille ei vain ole töitä!

Vierailija

Oikeasti nuoria riistetään ihan törkeällä tavalla työelämässä. Ensinnäkin koko ajan toitotetaan, ettei töitä ole. Toisekseen laitetaan nuoria jo ihan oman alansa osaajia tekemään ilmaista työtä työharjoitteluihin. Ja niissä harjoittelupaikoissa kierrätetään nuoria, eli vaikka olisit ollut kuinka hyvä työntekijä, niin jatkoa ei seuraa, koska työnantajalle tulee halvemmaksi ottaa seuraava ilmaista työtä tekevä.

lisäksi media on tehnyt tehtävänsä siinä, että joka toinen nuori kuvittele että ois tosi " mageeta" olla missi, salarakas tai tv-työtkin olisi kivoja. Sitten nuoret kouluttautuu just jokskin hiton media-esiintyjiksi (kyllä, yhessä AMK:ssa oli tuollainen linja) vailla ollenkaan ajatusta siitä, mitä ihmeen töitä kuvittelee tulevaisuudessa sillä koulutuksella tekevänsä.

On ihan käsittämätöntä, että monet koulut pitävät yllä sellaisia koulutuslinjoja, joista valmistuvilla ei ole mitään työllistymismahdollisuuksia. Ja valtio vielä sallii tämän.

Nuorten työttömyys on iso ongelma, ja johtuu pitkälti siitä , ettei nuoria arvosteta. Kuten joku sanoi, ennen niitä töitä sai helpommin, ja se paikka oli vakituinen. Nyt joutuu oikeasti kulkemaan todella pitkän tien ennen kuin saa mitään tolkullista hommaa.

Vierailija

Olen kyllä sen verran toivoni jo menettänyt, että uskon lopunikääni työskenteleväni työmarkkinatuen ja kulukorvauksen turvin. En elättele turhia toiveita, että mielenterveysongelmainen perheenäiti joka on pelkkä ylioppilas saisi ikinä töitä. Toivottavasti pääsen sentään johonkin koulutukseen jossa ei vaadita psyykkistä terveyttä ja pärjää hieman huonon fyysisen kunnonkin kanssa.

Vierailija

ja ilmaiseksi ei kenenkään tarvitse mennä. Suomi on siinä pisteessä et toimeentulotuki asiakkaita tulee kokoajan lisää. Katsokaa uutisia hyvät ihmiset mitä tapahtuu kokoajan. Se on niin vaikee tajuta työssäolevien katkeroituneiden ihmisien näköjään tää asia. Maailman typerin sanonta tällä hetkellä on: Kyllä töitä tekevälle riittää. Työkkärin ihmisetkin on jo niin neuvottomia kun asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista ja niitä sit pitäis sijoittaa töihin joita ei ole.

Vierailija

Asenne on menossa vaaralliseen suuntaan. Kuvitellaan että " Kyllä yhteiskunta elättää, ei mun itse tarvi tehdä mitään, olla öllötän vaan kotosalla!"

Ennenvanhaan on asiat olleet paljon paremmin siinä mielessä että koko perhe on osallistunut kotitöihin, sadonkorjuuseen yms. Jokainen on osaltaan ollut tuomassa leipää pöytään.

Nykyään on paljon ihmisiä jotka kuvittelevat että se on ihan ok, että he vaan makaavat ja muut maksaa. Minusta tosi törkeätä!

Mun mielestä toimeentulotuki pitäis poistaa ja muuttaa järjestelmä sellaiseksi että työtön ja varaton saisi yhteiskunnalta jotain pientä työtä jota vastaan maksettaisiin toimeentulotuen suuruinen avustus/palkka. Se ohjaisi nuorisoa paljon parempaan suuntaan! Laitettais nämä ihmiset sitten esim. siivoamaan teiden varsia, pakkaamaan ruokakasseja marketteihin, auttamaan äitejä siivoustöissä, pihatöissä tms. pienissä hommissa jos ei muuta keksitä!

Vierailija

Töitä saa jos hakee ja on valmis vastaanottamaan! Ja ne jotka eivät töitä saa, ovat joko täysin sairaita tai syrjäytyneitä tai sitten laiskoja pummeja.

On menty todella pitkälle siinä, että näin valtava määrä nuoria opettelee sossuelämän ja vieläpä pitää sitä oikeana. Tästä oli tänään lehdissäkin juttua.

Toivon todella, että valtio tekisi jotain. Menkää vaikka metsään syksyllä marjoja poimimaan valtion kassan hyväksi ja talvella hoitamaan vanhuksia tai puistoja siivoamaan elättirahanne hyväksi.

Ymmärrystä ei minulta heru muille kuin OIKEASTI työkyvyttömille sairauden vuoksi.

Vierailija

ensin luvataan että olet puoli vuotta työmarkkinatuella mutta sen puolen vuoden jälkeen kun pitäisi saada palkkaa niin otetaankin uusi harjoittelija tilalle. Työpaikoilla ihan oikeasti työntekijöistä puute mutta se täytetään noilla orjana työskentelevillä harjoittelijoilla.

Vierailija

kehtaan hakea toimeentulotukea varsinkin kun monet sairaudet estää ja haittaa työnsaantia. Iltasiivous ei ole ainakaan meikäläisen pelastus toimeentulotuen hakematta jättämisessä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat