Maitoallergia

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tytöllämme on ikää 3 kk ja kolme viikkoa sitten todettiin maitoallergia (prick-ihotestillä). Oireena on atooppinen ihottuma ja poskista vuotaa aika ajoin visvaa. Tyttö on täysimetyksellä vielä, itse jätin ruokavaliosta pois kaiken maitoa sisältävän. Iho ei kuitenkaan ole parantunut maidottomalla ruokavaliolla, eli ilmeisesti jokin muukin syömäni ruoka-aine aiheuttaa allergiaa, kun vain tietäisi mikä. Testeissä ei näkynyt vehnä eikä kananmuna-allergiaa. Lääkäri kirjoitti Nutri-Junior -reseptin mutta en ole vielä antanut, kun en malttaisi millään lopettaa imettämistä kun lapsi on vasta 3 kk. Onko muilla ollut sama tilanne? Oletteko joutuneet lopettaa imettämisen?

Kommentit (7)

Vierailija

vielä, että oletko kokeillut antaa maitoa Aventin tuttipullolla? Ne sopivat meidän allergikolle parhaiten. Kuulemma ovat ikäänkuin oikean rinnanmuotoiset ja sopivat näinollen ivaikkapa vain metyksen lomaan. Niitä suositellaan myös koliikkivauvalle.

Vierailija

Minäkin olen tällä hetkellä rankalla imetysdieetillä, ohjelmassa on kalkkuna, possu, maissi ja riisi, sekä muutama marja, päärynä, salaatinlehti, kurkku ja oliiviöljy. Itse huomasin, että ilmeisesti kana oli yksi niistä aineista, joka aiheutti oireita, joten vaihdoin sen kalkkunaan ja possuun, minkä seurauksena tilanne parani. Kananmuna- ja kana-allergia kun liittyvät usein toisiinsa.

Vierailija

Minulla kolme allergista lasta. Jokaisella todettu maitoallergia parin kuukauden iässä. Minustakin imetys on ollut tärkeää. Ekan kanssa jaksoin puoli vuotta maidottomalla sekä välttämällä ns.yleisimpiä allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita. Tokan ja kolmannen kanssa oma jaksaminen oli sen verran kortilla, että tuntui että väsyi siihen miettimiseen, että mitä voi syödä ja aina oli nälkä. Toista imetin vajaa kolme kk ja kolmatta reilut neljä kk. Minusta oli myös helpompi aloittaa kiinteiden kokeilu, kun ei tarvinnut miettiä mahdollisten oireiden alkuperää. Jokainen vauvani on alkanut voimaan myös paremmin kun imetys loppui. Aina niillä pientä masuvaivaa tuntui olevan, vaikka en ollut syönyt mitään yleensä allergiaa aiheuttavaa. Voi sanoa, että heistä tuli tyytyväisempiä vauvoja imetyksen loputtua, muutos oli aivan selkeä. En tiedä, kuinka paljon merkitystä oli sillä, että äiti muuttui iloisemmaksi ja vähemmän hermostuneeksi. Aina sitä joka vaivasta syytti itseään ja omia syömisiään. Mutta kuten edelläkin jo sanottu, jokainen ratkaisee nämä asiat itse. Toinen ei voi sanoa mikä oikein mikä väärin. Mutta missään nimessä huonoa omaatuntoa ei pidä tuntea, jos imetystä ei allergioiden takia kovin pitkään jatka. Tsemppiä!

Vierailija

Olin samanlaisessa tilanteessa kuin sinä nyt toissakesänä. Vauvani oli silloin 4 kk. Ilmeisesti lapseni oli silloin niin herkä allergikko, että allergeenit siirtyivät äidinmaidon kautta lapseen. Ja niitä oli paljon. Prick-testissä ei näkynyt moniakaan ruoka-aineita, joille lapseni oli kuitenkin allerginen. Esimerkiksi maito ei näkynyt prickissä, vain verikokeessa.

Itse söin lopuksi riisiä,maissia, porsasta, kurkkua, salaattia, mustikoita, kauraa. Mausteita en voinut jättää pois ruokavaliostani. Pari kuukautta jaksoin aina vain lisää ruokia pois pudottaen. Sitten tuli minun jaksamiselleni piste, ja Nutri-Junior aloitettiin, mutta sairaalaan meidät otettiin sisään, että saatiin hänet juomaan tuota maitoa pullosta. Samalla tehtiin kokonaistilanten arviointia, aloitettiin uudet voiteet ym.

Iho parani joksikin aikaa täysin, kun NJ aloitettiin. Sitten onkin ollut taiteilua syömisten kanssa, ja tulee olemaan varmaan vielä pitkään.

YAHOO:ssa on allergialista, jossa on monia, jotka imettävät ja diettaavat aivan hyvällä menestyksellä. Joku varmaan linkittää sinut sinne, minä en osaa. Sieltä saa paljon tietoa ainakin!

Jaksamista allergoihin!

Vierailija

Meidän tytöllä oli myös 3 kk iässä paha ihottuma poskissa. Verikoe ei näyttänyt mitään, mutta kokeilemalla selvisi paljon. Kokeilun vuoksi jätin aluksi kaiken mahdollisen omasta ja vauvan ruokavaliosta pois. Söin vain maustamatonta kanaa, riisiä, maissia ja persikkaa. Kahta jälkimmäistä vauva söi myös soseina siis sitten nelikuisena. Peruna aiheutti ihottumaa myös. Tällä tiukalla dieetillä sain ihon parissa viikossa kuntoon ja sitten vain yksi ruoka-aine viikossa lisää. Banaani sopi, parsakaalista tuli ihottumaa. Näin jatkettiin, jatketaan edelleen. Täysimetin 3-4 kk ja kokonaan lopetin tytön täyttäessä vuoden. Sittemmin on todettu sekä prick-testillä, että verikokeessa maito-, muna-, koivu- ja kissa-allergia. Nykyisin ruokavaliossa alkaa olla jo kolmisenkymmentä ruoka-ainetta, jotka sopivat. Tällä hetkellä testataan naudanlihaa ja seuraavaksi tomaattia. Kukaan lääkäri ei pakottanut meitä tuolle kovalle välttämisdieetille, mutta en kestänyt tilannetta, että iho oli kokoajan rikki. Välttämisdieetti on helpompi tehdä nyt kun vielä täysimetät. Aloita ruokapäiväkirjan pitäminen. Jokainen suupala kirjataan. Päiväkirjasta on kätevä katsoa viikko taaksepäin, että mitä on tullut suuhun pantua, jos vauvan iho reagoi. Yksi ruoka-aine viikossa on sopiva tahti kokeilla uutta.

Neuvolan täti muuten sanoi, että kannattaa lopettaa imetys. Väitti, että äiti ei voi jaksaa tuolla tavalla, mutta allergialääkäri kannusti jatkamaan imetystä vuoden ikään, jos vain suinkin jaksan. Uskoin lääkäriä. Ja kyllä kannatti. Bonuksena raskauskilot hävisivät taivaan tuuliin.

Toistan vielä, että joidenkin mielestä on älytöntä tehdä tuollainen rankka imetysdieetti, mutta jokainen äiti tekee niin kuin uskoo lapselleen olevan parasta. Voimia sinulle.

Vierailija

Olen kokeillut nyt antaa Nutri-junioria tuttipullosta, mutta vauveli ei suostu juomaan sitä! Monta kertaa ja monena päivänä yritin, mutta ei suostunut. Kokeilen nyt sitten olla rankalla " kanaajariisiä" -dieetillä jos iho paranisi sillä. Lääkäri ei suositellut ollenkaan maidottomaa dieettiä rankempaa, mutta haluan kokeilla, koska tuttipullosta syöminen ei onnistunut. Toivottavasti tämä tehoaa ja saan jatkaa imetystä. =)

Vierailija

Pojallani todettiin maitoallergia 4 kk ikäisenä ja hän oireili myöskin ihollaan. Ensin diettasin kovasti, joka ei kuitenkaan puhdistanut hänen ihoaan. Sitten edelleen diettasin ja sekoitin äm:a ja erikoiskorviketta, ja vieläkin vain iho oireili. Heti kun siirryttiin kokonaan erikoiskorvikkeeseen iho vihdoin puhdistautui pojan ollessa vajaa 5 kk. Tämä riitti päätökseeni lopettaa imetys kokonaan.

Poika on pian 10 kk, enkä ole katunut imettämisen lopettamista. Hän ei ole vielä kertaakaan ollut kipeä, yhden nuhan tosin sairasti ensimmäisten hampaiden puhjetessa, mutta muuten on ollut täysin terve (kop kop, pitää koputtaa puuta..)

Tietysti teet itse päätöksesi imettämisen suhteen, mutta itselläni ei imetyksen lopettaminen ollut vaikeaa, kun huomasin pojan voivan paremmin korvikkeella kuin äidinmaidolla.

Hyvää syksyä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat