Onko joku käynyt YTHS:llä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko jollakin kokemusta YTHS:n lääkäreistä (Helsingissä) raskausaikana? Ainakaan nettisivulta ei löydy tietoa asiasta. Olen opiskelija ja kotipaikkakunta on kaukana. Olisi niin näppärää (ja yksityistä halvempaakin) käydä ytsillä!

Kommentit (5)

Vierailija

Hei!

Taitaa olla aika kirjavaa tuo YTHS:n käytäntö.

Minäkin pääsin alkuraskauden ultraan Helsingissä, mutta se oli oikeastaan sattuma, sillä olin varannut jo aikaa sitten muista syistä ajan samalle lääkärille, jolla Mia79 kävi. Kun tulinkin raskaaksi, soitin, ajanvaraukseen ja kysyin, voidaanko YTHS:llä tehdä ultra, kun aikakin on jo varattuna. Se onnistui ja sain varmistuksen hyvin alkaneesta raskaudesta, ystävällistä neuvontaa ja pari kuvaa pikkuruisesta sikiöstä.

kukka rv 7+2

Vierailija

Kävin Helsingin YTHS:llä alkuraskauden ultrassa, kun olin sieltä saanut myös clomit ovuloimattomuuden vuoksi. (Christian Malm) Eli alkuraskaudessa voi kaiketi vielä päästä, mutta en usko heidän kyllä tekevän koko raskauden aikaista seurantaa..

Mia79 ja masumöyrijät rv 32+2

Vierailija

Seuraava teksti YTHS:n kotisivuilta kysymys- ja vastausosiolta:

Pahoittelen, mutta ihan oikeasti meillä ei ole " normaalin" raskauden hoitoon ja seurantaan tarkoitettuja palveluita mahdollista tarjota. Alkuraskauteen liittyy aina - valitettavasti - riskejä siitä, että kaikki ei olisikaan " ihan kohdallaan" , mutta varmuuden vuoksi meillä ei ole resursseja tarjota tehostettuja selvittelyjä alkuraskaustilanteeseen. Toimimme yhteistyössä kunnallisen neuvolajärjestelmän kanssa ja ohjaamme raskaana olevat sinne. Jos raskauden alkuun / kulkuun liittyy äkillisiä epätyypilllisiä oireita niin toki YTHS:n kautta voi silloin saada lähetteen lisätutkimuksiin tai äitiyspoliklinikalle. Varhaisraskauden " itse halutut" tutkimukset tai " varmistukset" ovat asioita, joissa oikeastaan vain yksityisektori tarjoaa laajempia palveluita ja tarkastuksia.

yst. terv. Johanna Castren

YTHS, yleislääkäri

Vierailija

Soitin oman kunnan äippäneuvolaan ja he lupasivat minulle maksusitoumuksen opiskelupaikkakunnan neuvolaan ja lääkäriin. Onneksi asia selvisi ihan helposti.

Sitten pitää pyytää sitoumukset myös rakenneultria ja synnytystä varten. Ellen sitten päätä supistusten alettua ajella kolmen sadan kilometrin päähän omaan keskussairaalaan :) Vaikka pohjoisessa tuollaiset synnytysmatkathan eivät ole mitään uutta ja ihmeellistä vaan arkipäivää!

Vierailija

Pakko kyllä taas ihmetellä, miten erilaista YTHS:n toiminta on eri paikkakunnilla. Turussa kyllä pääsee gynekologille (Harri Polvi), joka myös ultraa. Itse olin alkuraskauden ultrassa YTHS:llä ja gyne oli aivan mahtava ja selitti kaikki aivan juurta jaksain. Sainpa vielä muutaman kuvankin muistoksi. Muistaakseni joku täällä kertoi käyneensä useammankin kerran tuolla samaisella herralla ultrassa.

Minun mielestäni YTHS:n palvelut pitäisivät olla samanlaiset kaikille riippumatta siitä, missä päin Suomea asuu. Ikävä juttu, jos Helsingissä ei sitten tosiaankaan ole mitään mahdollisuutta päästä gynekologille, joka samalla ultraisi. Voisihan sitä vielä kokeilla?

Turvallista ja onnellista odotusaikaa sinulle! :)

-Pilkku & Ramses 34+6-

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat