Miten teette laatikko ruokia, muna-maito allergiselle?

Vierailija

vai ettekö tee ollenkaan? mulla tulee hoitoon lapsi jolla muna-maito allergia, ni mietin täsä miten toimia, kun ois kiva tehdä välillä ruuaksi vaikka makaronilaatikkoa, mut ku toi allergia estää munamaidon käyttämisen...

Onko jotain vinkkejä??

Kommentit (14)

Vierailija

mutta ovat hyvä kalsiumin lähde. Laktoosi-intolerantikolle voivat sopia myös HYLA- ja INTO-tuotteet, mutta ne eivät sitten sovi maitoallergikolle. Maitoallergikolle saattaa sopia riisi-, soija- tai kauramaito, ellei joku muu allergia estä näiden tuotteiden käyttöä. Maitoallergikko saattaa tarvita kalsiumlisää.

Itse en veisi lapsiani hoitoon kouluttamattomalle hoitajalle. Itse olen tutkinnon suorittanut pph ja olen mm. joutunut suorittamaan näitä allergisten lasten ruokalistan suunnittelua, sekä valmistusta. Kotini on myös allergiasaneerattu jne.

Vierailija

ja tuli ihan erinomaista! Jopa paremman makuista kuin tavallinen. Makaronin, jauhelihan ja mausteiden lisäksi laitoin n. 5dl vettä ja 2dl soija-ruokakermaa. Tuosta soijakermasta tuli piristävän kermainen ja pehmeä maku, suosittelen kokeilemaan!

Eihän se samalla tavalla hyydy tai pysy kasassa kuin kananmunalla tehty, mutta mikä pakko on pysyäkään, maku on tärkein. Niin, ja lihaliemen sijasta voi käyttää myös soija-, kaura- tai riisimaitoa, ihan hyvää tulee niinkin. Pyydä hoitolapsen äidiltä reseptejä ja vinkkejä.

Vierailija

Ap siis tässä. Mielestäni perhepäivähoitajana , mulla riittää se että olen ammatiltani lapsiin suuntautunut lähihoitaja, itselläni 2 lasta.

Tosta allergia asiasta mulla on tuolla iso iso pinkka tietoa allergisista lapsista, jotka aion nyt lukea tarkkaan läpi. Mielestäni mun ei tarvitse nyt ruveta käymään mitä pph kursseja enää läpi.

Yhdistykseltä sain ison pinon ohjeita ja sieltä kyllä saa opastusta.

Vierailija

Suosittelen ap:lle ja kaikille muillekin allergialasten kanssa tekemisissä oleville Katja-Anneli Wathénin kirjaa Allergisen lapsiperheen keittokirja.

Siitä löytyy perustietoa korvaavista elintarvikkeista ja helppoja perusreseptejä. Makaronilaatikkoa sieltä ei muistaakseni löydy, mutta paljon muuta kivaa kuitenkin. Kirjaa saa tietääkseni vielä kirjakaupoista.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

vai ettekö tee ollenkaan? mulla tulee hoitoon lapsi jolla muna-maito allergia, ni mietin täsä miten toimia, kun ois kiva tehdä välillä ruuaksi vaikka makaronilaatikkoa, mut ku toi allergia estää munamaidon käyttämisen...

Onko jotain vinkkejä??

Vierailija

kiitti neuvosta, tota oon aatellukki mut siis miten toi lihaliemi juttu käytännössä toimii? kiehutatte vettä ja lihaliemi joukkoon? ja sit se kaadetaan laatikon joukkoon?

Sori tyhmyyteni.

Ja muuten en käynyt pph tutkimusta, siksi koska olen kumminkin ammatiltani lapsiin suuntautunut lähihoitaja.

Vierailija

ainakin tarkasti opiskella... maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on kaksi tyystin eri asiaa... maitoallergikko ei voi sietää laktoositontakaan maitotuotetta jne...

Joo siis sekoitat lihaliemen veteen ja sitten kaadat päälle. Sähkön säästämiseksi en kiehauttaisi liedellä, vedenkeittimellä vaan.

Vierailija

Jos hoitolapsesi on alle 2v on hänellä varmaan käytössä joku erityiskorvike. Erityiskorvikkeiden mukana tulee ruokaohjekirjanen, ainakin ravitsemusterapeutilta tämän kirjasen saa. Meidän korvikkeen ohjekirjasessa oli makaronilaatikon ohje.

Teen siis makaronilaatikon niin että keitän tattarimakaronit, paistan jauhelihan ja panen vuokaan ja päälle muutama desi tätä erityiskorviketta.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Onko jotain vinkkejä??

Vierailija

ei se nyt ihan ihmeisiin pysty, mutta ihan hyvä sillä tulee, just noin kun sanoit että kiehautat..

älä keitä makaroneja juuri lainkaan, ku turpoaa uunissa sellaisen pikkurillin kokoiseksi " kouluruoka-mömmöksi" muuten.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat