Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viihtyvätkö kaikkien lapset todellakin ulkona?

Vierailija

Minulla kaksoset 4v, joista toinen on AINA vastustellut ulkona olemista! Kyseessä tyttö. Yleensä vastustaa uloslähtöä tai sitten alkaa hetken päästä ulkona vinkua että haluaa sisälle... Sisällä siis viihtyy paremmin kuin hyvin, mutta ulkona ei ikäänkuin keksi tekemistä, vaikka meillä on keinut, hiekkalaatikko, liukumäki, leikkimökki, metsää ja maata jolla liikkua! Velipoikakin on leikkikaverina joten ei luulisi että tylsää olisi.

Onko kellään ollut vastavaa ongelmaa? Pakostakin olen vähentänyt ulkonaolemista kun tuntuu, etten jaksa aina tytön marinaa. En kyllä itse tiedä muita tämänoloisia lapsia, toinen lapsistani siis viihtyy tosi hyvin ulkona ja itsekin viihdyin yksikseni jopa tuntikausia pienenä.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Jäin lasten kanssa ulos sen jälkeen kun tulivat hoidosta. Heti autossa tyttö protestoi kun kerroin, että jäämme ulos. Sanoin päättäväisesti että nyt jäämme eikä mitään vastaväitteitä.

No kotona ei kauaa mennyt kun tyttö aloitti valituksensa " sisälle sisälle" . Mä en yhtään ymmärrä miten hän voi olla noin ulkonaviihtymätön???!! Velipoika pyöräili ja leikki innostuneena, tyttö apaattisena istuskeli maassa ja halusi sisälle:(((. Siis apua mitä mä teen? Vai voiko joku lapsi oikeasti olla " sisäkissa" ?

Ap

Vierailija

Koko ajan olisi ovelle menossa ja näyttää sormella ovea. Ulkona olisi säällä kuin säällä ja kun ollaan sisään menossa, niin kamala huuto! Ihan kiva olla ulkonakin, mutta ei sielläkään koko aikaa viitsisi olla..

Vierailija

Ehtivät vain olla ulkona n. ½ h ennen kuin haemma lapset hoidosta! Pph:n ohjelmaan ei vain sovi... Lisäksi olen itse sisätiloissa päivät pitkät ja siksi haluan itsekin vähän olla ulkosalla enkä viettää koko iltaa sisätiloissa!

Mutta tätä ongelmaahan on siis ollut KOKO ajan, myös silloin kun lapset olivat kotihoidossa! Jos lasta olisin kuunnellut niin emme olisi olleet hetkeäkään ulkona:(.

Muutenkin olemme nykyään mielestäni aivan liian vähän aikaa ulkona, ihan juuri siitä syystä koska tytär ei siellä viihdy. Viihtyy kyllä jos lähdemme johonkin leikkipuistoon tms. mutta ei meillä aina siihenkään ole mahdollisuutta! Sitä paitsi minusta tämän ikäisen pitäisi jo osata vähän viihdyttää itse itseään, ei kai ole tarkoitus etät minä olen ulkosalla jatkuvasti vieressä toimintaa keksimässä?!

Vierailija

Joskus kyllä, kun oli enemmän leikkiseuraa. Kesällä leikittiin kotista ulkona. Minusta se on ihan lapsesta kiinni, missä tykkää leikkiä. Vielä nyt vanhempanakin viihdyn paremmin sisällä ja inhoan mm. pimeää ja kylmää.

Vierailija

Minä pistäisin kyllä " kovan kovaa" vastaan, ja ihan kädestä pitäen näyttäisin mitä voi tehdä ulkona, ja ulkoilisin joka tapauksessa niin kauan kun parhaaksi katsoisin. Ei päiväkodissa tai koulussakaan jätetä menemättä ulos siks että siellä on " tylsää"

Vierailija

Hän ei halua lähteä ulos ja jos lähtee vaikka isosiskon kanssa niin on viiden minuutin päästä ovella ja haluaa sisälle. Sama juttu, kun ollaan koko perheen kesken..

Kaikki ei vain ulkona viihdy ?

Vierailija

Olin pienenä tosi huono leikkimään pihalla. Ainakin talvisin en viihtyny pihalla. Aina kun mulle sai vaatteet päälle ja joskus ehkä hyvällä säkällä pihalle asti, niin mulla oli muka pissa- tai kakkahätä. Ja sit vaan vaatteet pois ja usein sain sit jäädä sisälle leikkiin barbeilla :) Enkä pakota omia lapsiakaan oleen pihalla (sitten kun ne on niin isoja)

Vierailija

Tiedän monen monta lasta jotka viihtyvät vallan mainiosti omassa kotipihassaan, erityisesti kun sitä pihaa on hehtaarin verran, on metsää ja mäkiä missä temmeltää...

Eli mikä on pointtisi?

Vierailija

Hoitaa nukkeja, työntää niitä vaunuissa tai jotain? Voihan ulkonakin leikkiä kotia, tehdä leikkiruokaa jne. Itse muistan pienenä, että keksin ulkoa aina jotain jännittäviä paikkoja, joihin perustin sitten kotileikkini (kiviä, mättäitä, talon kulmia). Leikin mm. sillan alla, mikä näin jälkeenpäin kyllä hiukan kauhistuttaa..

Kesällähän ulos voi raahata kaikki sisäkamppeet, legot, pelit ja barbit johonkin viltille. Ehkä teillä ulkona on nyt enemmän poikien juttuja, kun puhuit mäenlaskusta ja fillaroinnista?

Vierailija

Mulla on kolme poikaa, jotka olisivat kaiket päivät pihalla. Tiedän perheitä, joissa tyttöjä ei saa pihalle. Olen jutellut muiden äitien kanssa, niin olemme tulleet siihen tulokseen, et tytöt on enemmän sisällä viihtyviä kuin pojat. Johtuisko siitä, kun pojat" vaatii" tilaa riehumiselleen, kun taas tytöt tykkää näpertää. Eihän tietty voi yleistää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat