Kuinka paljon muiden puolivuotiaat syövät kiinteää ruokaa ja juovat maitoa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on 6,5 kk ikäinen poika ja minua mietittyttää, että saako poika tarpeeksi maitoa. Poika oli täysimetyksellä 5,5 kk ja on siis nyt 4 viikkoa syönyt kiinteitä. Aamu- ja iltapalan lisäksi annan 2 lämmintä ateriaa ja välipalan. Lämmintä sosetta meillä syödään n. desin verran, jokskus maistuu enempi, joskus vähempi. Maitoa poika ei enää huolisi imeä ja jos imee, niin ihan vaan muutaman minuutin ja sitten saattaa pulauttaa.

Siis: Annanko liikaa sosetta? Pitäisikö antaa vähemmän, jotta maitoa mahtuisi pojan mahaan enenmmän

vai pitääkö minun vaan luottaa, että pojalla on nälkä, jos suu aukeaa?

Entäs ssitten se maidon juominen, kun rintamaitoa ei enää tule kovin paljoakaan, jos koitan pumpata, niin 30-50ml tulee, mutta menee aika kauan aikaa, eli voinko vaan luottaa siihen, että vaikka poika imisi vain hetken että hän saa tarpeeksi (varmaan imien saa 50-100ml, en oikein tiiä)

vai kannattaisi siirtyä antamaan korviketta, kun minusta pojan pitäisi juoda enemmään maitoa. Tuota maidon määrää on niin kauhean vaikea tietää, kun imettää. Olisi helpompaa, jos maitoa olisi pullossa, mutta siis kun lypsäminen on työlästä, kun minusta maitoa tulee aika niukasti. Ja minua siis huolettaa, että juoko poika tarpeeksi/ tuleeko minulta tarpeeksi maitoa!

Miten siis teillä muilla, mitä suosittelisitte? Kun olen vähän kysymysmerkkinä asian suhteen, kun poika on meidän esikoinen...

Hipsu

Kommentit (2)

Vierailija

Tuon ikäisellä on poskilihaksetkin jo niin vahvat, että saa imettyä siinä ajassa enemmän maitoa kuin pienempänä. Itsestäkin tuntui kun soseita alkoi mennä enemmän, että ei saa tarpeeksi maitoa, mutta eihän sitä maitoa voi enää jaksaa niin paljon kuin ennen kun soseet vievät kuitenkin jo nälän melko pitkäksi aikaa. Itselläni oli suurin totuttelu juuri tuossa kun ei tarvitsekaan olla jatkuvasti imettämässä niin kuin ennen! Kyllä se suu aukeaa sovinnolla lusikalle kun nälkä on ja vauva imee silloin kun haluaa maitoa. Pakottaa ei kannata, siitä ei tule kuin poru, ainakin meillä. Joskus tyttö syö enemmän, joskus vähemmän, koitan itse olla ottamatta stressiä.

Kaisu

Vierailija

Juu, luota vain itseesi, varmasti vauva saa tarpeeksi maitoa.

Meidän kuopus on hiukan yli 6kk, ja soseita ollaan syöty parisen kuukautta. (Aamu- ja iltapuuro, 2xkasvissose, 1x hedelmä, soseita n.1.5dl/x, puuroa 2dl/x)

Usein imetän ennen soseen antamista, lähinnä siksi että pojalla on jo karmiva nälkä, eikä välttämättä jaksa keskittyä soseen syömiseen ennenkuin pahin nälkä on talttunut.

Nuo ohjeet mistä kuulee puhuttavan, ts. paljonko maitoa tarvitsee tietyssä iässä, on varmaankin tarkoitettu osviitaksi niille jotka antavat korviketta. Uskon että imetetty vauva kyllä osaa juoda tarpeeksi äm:a, ja kuten edellinenkin sanoi, tuon ikäiset imaisevat vauhdilla sen maitonsa, meidänkin poika pulauttelee entistä useammin, varmaankin kun maito menee alas niin reipasta tahtia.

Ja tuo määrä mitä pumpattua saa ei ole verrannollinen siihen mitä vauva juo, tai siis tarkoitan että itse esim. en heru pumpulle ollenkaan, saan tosi mitättömiä määriä pumpattua, käsin lypsäen jonkun verran enemmän.

Sinuna kyllä unohtaisin sen korvikkeen, hyvin sujuva imetys on hieno juttu, ja siitä on helppo sitten siirtyä tavallisiin maitotuotteisiin.

Esikoisen aikana tuntui että mulla tyhjeni rinnat siinä tytön ollessa 7kk, mutta kummasti sitä maitoa kuitenkin aina tuli.

Kyllä luonto hoitaa..

Hyvää alkavaa talvea,

Veikkis ja kikarat 12/03 ja 04/05

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat