Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Irtoaako mielipiteitä rakentamisesta/remontoinnista?

Kommentit (10)

Vierailija

Remontoitiin vanha ok-talo, mutta ei nyt ihan noin perusteellisesti. Kyllä se silti työstä kävi pienten lasten kanssa. Pääasiassa pintaremontilla pärjättiin paria isompaa juttua lukuunottamatta. Tuttu mulle kerran tuskaili ok-taloa rakennuttaessaan miten kovaa hommaa on valita kaakeleita ja tapetteja samanaikaisesti koko taloon.. Just joo! Aika pieniä on mun mielestä monen rakentajan ongelmat, jos ne tuota tasoa on..

Vierailija

Työn raskaus on niin suhteellinen käsite. Toiset kestää sitä paremmin kuin toiset. Sama se tekeekö vain pintaremontin vai perusteellisemman ja rakentaako talonsa itse vai ottaako talopaketin.

Mutta mikä ihme tekee rakentajien taloista niin paljon parempia kuin ' vain' remontoijien taloista? Ainakin heidän omasta mielestään. Eikö kukaan rakentaja uskalla vastata tähän?

Vierailija

täysremontoitava rintamamiestalo, ja 1 ja 2v lapset, olen käytännössä yh, ja mies tekee 14-15h päivää talon ja työn kimpussa. Kovempi urakka se on vanhaa korjata, sen sanoo jo isäni joka on ollut kirvesmies viimeiset 35v..

Vierailija

ja täytyy myöntää, että välillä on mieleen livahtanut ajatus, että MIKSI HELVETISSÄ PITI OSTAA TÄLLAINEN ROMU???

Siis ei talossa ole mitään sen pahempaa remontoitavaa kuin luulimmekaan mutta kyllä työmäärä on ollut aikamoinen (ja remppa perusteellinen). On aika eri asia ajatella, että tuosta noin ja näin ja sitten toteuttaa se. Töitä on riittänyt ja silti tuntuu, ettei talosta tule ikinä uudenveroista.

Tai monessa mielessä tulee, muttei kuitenkaan. Esimerkiksi lämmöneristys ei ole samaa luokkaa kuin uusissa (matalaenergia)taloissa eikä sitä pysty sellaiseksi tekemäänkään. Muutenkin on asioita, joita ei korjaamalla saa samanlaisiksi kuin uudessa.

Itsekin nimenomaa HALUSIN vanhan talon: on tunnelmaa, valmis, iso piha, rakennettu ympäristö ja muuta sellaista. En ikinä edes harkinnut uuden rakentamista, eikä miehenkään.

Nyt ollaan juteltu, että samalla työllä olisi rakentanut uuden ja saanut aika hyvän, ehkä se olisi ollut järkevämpi ratkaisu (noin kokonaistaloudellisesti). Tosin täällä pk-seudulla tontit ovat kalliita - niin tietty talotkin- ja mieluista tonttia on vaikea löytää.

Toki edelleen pidän talosta, siinä todella on jotain sellaista, mitä en olisi uuteen taloon saanut.

Kukaan ei ole meille vähätellyt remontin suuruutta, päin vastoin. Ja itseänikin nauratti sisäisesti, kun yksi kaveri valitti hirveää sotkua ja vaivaa, kun he tekivät yhden pienen kuukauden mittaisen rakennusprojektin... hoh hoijaa

Vierailija

painovoimaista ilmanvaihtoa jne, rakentaessa vaan laittaa mitä käsketään, eikä tartte edes purkaa vanhoja pois ja löytää viottuneita rakenteita jne.

Ei sillä, uskon että rankkaa on niin rakentajilla kuin remontoijilla.

T:2

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

täysremontoitava rintamamiestalo, ja 1 ja 2v lapset, olen käytännössä yh, ja mies tekee 14-15h päivää talon ja työn kimpussa. Kovempi urakka se on vanhaa korjata, sen sanoo jo isäni joka on ollut kirvesmies viimeiset 35v..

Ikävä kyllä rakentajat eivät tunnu ymmärtävän. Vanhemmat ihmiset arvostavat remontointia jopa enemmän kuin rakentamista, koska tietävät sen raskauden. Kunpa joku rakentaja mollaaja uskaltaisi vastata.

Vierailija

Halusimme itse alun alkaen vanhan talon, jonka henki on aivan toista kuin aivan uuden. Remontti on toteutettu resurssien mukaan vanhaa kunnioittaen. Pienet lapset pyörii jaloissa ja välillä on ollut pinna kireänä. Tänä kesänä saatiin talo kuitenkin ulkoa valmiiksi. Ja olo on mahtava. Sisällä puuttuu vielä jotain pientä. Ja kaikki on siis laitettu uusiksi. 140 nelilötä ja jokaisesta olen ylpeä! Varmasti olisi saatu uusi helpommalla...

Vierailija

toiset remontoi keittiön ja todellisuudessa vain kaapit uusitaan. Sitten kauhistellaan, kun joutuu viikon pari verran olemaan sekaisessa keittiössä. Tai, kun ystäväni remontoi kaksionsa (pintaremontti), niin joutuivat piiitkän piiitkän kuukauden olemaan sekaisessa asunnossa remontin keskellä. No, pidin suuni kiinni.

Meillä on kokemusta täysremontista vanhaan taloon sekä uuden laajennusosan tekemisestä. Remontointia ja rakentamista on nyt tehty viiden vuoden ajan, pieniä taukoja pitäen. Ja se vanhan remontointi on paljon rankempaa, kun eka saa purkaa ja oikoa ja sitten vasta pääsee " varsinaisiin hommiin" . Mutta ei se uuden rakentaminenkaan ihan helppoa ja vaivatonta ole, jos itse tekee alusta loppuun töiden jälkeen ja viikonloppuisin. Kyllä sekin raskasta on.

Mutta ne, jotka eivät ole tehneet pintaremonttia kummempaa, eivät todella tiedä mitä kaikkea pinnan alle kätkeytyy. Pinnalle ei näy esim. lvi-töitä, jotka ovat tuhottoman kalliita ja näkymättömiä. Lämmitystä ja toimivaa hanaa vain pidetään selvyytenä, joiden vaatimaa työtä ei kyseenalaisteta. Mekin ollaan kuultu vähättelyjä, jotka pääasiassa johtuvat mielestämme siitä, että a) ihmiset eivät tiedä mitä remontointi vaatii (ei ole tietoa/kokemusta) ja b) osa ihmisistä on vain kateellisia. Toiset on peukalo keskellä kämmentä tai niin laiskoja, etteivät itse saisi mitään vastaavaa aikaan.

Uusimmat

Suosituimmat