Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarjoaisin sokeritautiselle ystävälleni kahvin kera?

Vierailija

Hän on tulossa kylään, enkä tiedä yhtään mitä pitäisi tarjota. Kertokaa etten pahasti mokaa :)

Kommentit (14)

Vierailija

En käsitä mistä tämä käsitys edes tulee? Jos on 2.tyypin diabetes niin on hyvä VÄLTTÄÄ puhdasta sokeria ja rasvaa mutta ei se nyt sitä tarkoita että ei vieraillessa sais pullaa ottaa. Minua ainakin diabetikkona ärsyttäisi jos kaverini tarjoaisi minulle jotain voileipäkeksiä pullan sijaan koska minulla on sairaus johon ei tavallaan liity mitenkään se mitä voi syödä ja mitä ei!

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Ei se tarkoita sitä että kun on sokeritautu niin ei voi syödä sokeria. Rasva on pahin, ei sokeri! Kaverisi varmasti osaa välttää liikaa rasvaa ja sokeria, mut herranjumala kyllähän mekin karkkia ja muuta paskaa syödään!

Nämä asiat ja käsitteet ei kerta kaikkiaan ole kaikille tuttuja. Sinun kaltaisesi tyypit ei ainakaan edistä asioihin tutustumista tai asioista kyselyä, päin vastoin lamaannuttaa sen orastavankin innostuksen. Jos diabeetikkojen joukossa tuo asenne on kovinkin yleinen, voitte olla varmoja, että vielä 50 vuoden päästä teitä kutsutaan " sokeritautisiksi" ...

Vierailija

Ei se tarkoita sitä että kun on sokeritautu niin ei voi syödä sokeria. Rasva on pahin, ei sokeri! Kaverisi varmasti osaa välttää liikaa rasvaa ja sokeria, mut herranjumala kyllähän mekin karkkia ja muuta paskaa syödään!

Vierailija

Ainakin mun diabeetikko-mies syö myös kahvileipää. Ja pistää sitten sen mukaan insuliinia. Mutta voithan varmuuden vuoksi laittaa suolaistakin. Yhdellä kaverillani on vasta puhjennut diabetes, ja hän ei vielä saa syödä makeaa, vasta kun sokeriarvot tasoittuneet. Eli riippuu paljon siitä, kuinka pitkään sairastanut. =)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

En käsitä mistä tämä käsitys edes tulee? Jos on 2.tyypin diabetes niin on hyvä VÄLTTÄÄ puhdasta sokeria ja rasvaa mutta ei se nyt sitä tarkoita että ei vieraillessa sais pullaa ottaa. Minua ainakin diabetikkona ärsyttäisi jos kaverini tarjoaisi minulle jotain voileipäkeksiä pullan sijaan koska minulla on sairaus johon ei tavallaan liity mitenkään se mitä voi syödä ja mitä ei!

Aiemmin on niiiiiiin hehkutettu sitä, että ei sokeria ja se, että nykyään rasva on pahempi kuin sokeri ja että periaatteessa kaikki on sallittua, on oudompi juttu. Älkää nyt vetäkö hernettä nenään, jos joku nimenomaan noloja tai loukkaavia tilanteita välttääkseen tiedustelee asiaa...

Vierailija

Jos kyseessä on arkinen vierailu, niin laita tarjolle ruisleipää ja kasviksia ja (vähärasvaisia)leikkeleitä nätisti erikseen esille. Näin vieraasi voi itse kasata itselleen sopivan ja mieluisen leivän. Ja leivät toimivat suolaisena tarjottavana aina, vaikka tarjolla olisi muutakin. Eikä vaikuta siltä, että hänen erityisruokavalionsa takia on hösätty ja siitä tehnty " numeroa" .

Uusimmat

Suosituimmat