Kysymyksiä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tämmöisiä pohdin, enkä ihan heti keskusteluista ainakaan kaikkiin löytänyt vastauksia:

Joten jos osaat vastata edes johonin, se olisi mukavaa. Kiitos :)

1. Voiko Twinrix (eli A- ja B-hepatiittirokotteen) kolmannen tehosteen pistää alkuraskauden aikana?

2. Paljonko BMI pitää olla, että joutuu/pääsee sokerirasitustestiin?

3. Miten olette urheilleet raskauden aikana? Esim. aerobic ja ratsastus?

4. Mitä ruoka-aineita itse vältät raskauden aikana?

5. Onko Light-tuotteista, keinotekoisista makeutusaineista ja esim. hermesetaksesta haittaa versus sokerin käyttö esim. teessä ja kahvissa?

6. Kuinka paljon kahvia voi juoda turvallisesti / päivä?

Kommentit (9)

Vierailija

1. Ei hajuakaan =)

2. Joensuussa yli 25 pitää olla niin pääsee/joutuu

3. spinningiä, pumppia yms n. 4 krt viikossa rv 20 asti. Sitten jäi spinning pois kun ei tuntunu hyvältä ja sykkeet nousi liikaa.. pumppi jäi muutama vko sitten kun sain kiellon kun sokeriarvoni laskevat niin äkkiä että voin vaikka pyörtyä kesken pumpin :/

4. No en oikeestaan mitn.. en syö normaalistikkaan maksaa niin ei sitäkään sit tarvii vältellä

5. tuskinpa on mut varmaan viisaammat vastaa ;)

6. en juo kahvia niin en osaa vastata

Vierailija

1. Mulla ei ole mitään faktaa tästä, mutta en pistäisi mitään rokotteita ekan kolmanneksen aikana. Toisaalta, jos sun on pakko matkustaa maahan, jossa hepatiitti on yleinen niin sitten ehkä rokotus on turvallisempi vaihtoehto. Kannattaa kysyä lääkäriltä, ehkä kaksi rokotuskertaakin jo suojaisi tarpeeksi ainakin parin ekan kuukauden ajan?

2. Eikö siihen pääse virtsasta todetun sokerin pohjalta?

3. Kävelylenkkeilemällä (en ole juossut, kun ei ole tuntunut hyvältä) ja crosstrainerilla. En itse ratsastaisi, aerobic on varmaan ok jos sitä on muutenkin harrastanut ja menee omien tuntemusten mukaan, eikä pompi ja revi liikaa. Kätilö muuten sanoi, että vatsalihasliikkeiden tekeminen on EHDOTTOMASTI kielletty koko raskauden ajan, tää on ilmeisesti aika uusi juttu Suomessakin.

4. Raakaa kalaa, lihaa ja äyriäisiä, pastöroimattomia maitotuotteita, mitä hyvänsä ruokaa, joka myydään ulkona/arveluttavissa hyg. oloissa. Asun ns. etelänmaassa ja toksoplasmoosiriskin takia (minulla ei ole immuniteettia kuten suurimmalla osalla täkäläisistä) syön raakoja kasviksia ja hedelmiä vain kotona ja anoppilassa, jossa tiedän että ne on kunnolla pesty etikalla (suomalaistyylinen huljautus hanan alla ei tosiaan riitä).

5. Varmaan liika on liikaa tässäkin. Itse en käytä muutenkaan mitään keinotekoisia mak. aineita, vaikka jonkin verranhan niitä tulee kai jossain jäätelöissä yms. Entäs jos opettelisit olemaan ilman makeutusta? Makuun tottuu yllättävän nopeasti ja sitten esim. makea tee alkaa tuntumaan suorastan ällöltä. Riippuu varmaan sokeriarvoistasi ja juodun kahvin ja teen määrästä kumpi on ns. pienempi paha. Käsittääkseni hedelmäsokeri ja hunaja ovat tavallista valk. sokeria hitaampia imeytymään ja myös makeampia (voi käyttää vähemmän), joten voisit ehkä kokeilla niitä.

6. USAssahan kahvi on kokonaan kielletty raskaana olevilta, suomessa ei olla niin tiukkoja. En usko, että pari kolme kuppia vielä vaikuttaa mitenkään ja toisaalta monet ihan automaattisesti alkaa tuntea vastenmielisyyttä kahvia kohtaan varsinkin alkuraskauden aikana.

foteini

Vierailija

1. Tästä löytyy vastaus hepatiittirokotekysymykseesi:

http://www.glaxosmithkline.fi/tuotteet/selosteet/valmisteyhtvedot/Twinri...

2. Ei ole varmaankaan yksiselitteistä vastausta. Käytännöt eri terveydenhuollon yksiköissä voivat vaihdella. Pissaahan tarkkaillaan kuitenkin joka neuvolakäynnillä ja viimeistään jos siitä ' jää kiinni' joutunee sokerirasitukseen.

3. Itse harrastan vain koirien kanssa lenkkeilyä. Ratsastamaan en kyllä lähtisi (entinen sellainen olen) mutta olen kuullut että jotkut ovat jatkaneet sitä vaikka ei suositellakaan. Aerobic lienee ok kunhan oma syke ei nouse taivaisiin.

4. Neuvolasta saa listan vältettävistä ruoka-aineista. Itse en ole ollut ehdoton ja olen syönyt maksaa pari kertaa. Välttelen pästöroimattomista maitotuotteista valmistettuja tuorejuustoja (lähinnä ulkomaiset Briet yms.), tyhjiöpakattuja graaveja ja kylmäsavukaloja.

5. Hermetasta ei suositella, itse siirryin raskauduttua ihan rehelliseen sokeriin vaikka aiemmin käytin juuri Hermesetasta. A-alkuisilla makeutusaineilla (esim. aspartaami) makeutetut tuotteet on ok kohtuullisesti käytettynä. S-alkuisilla taas ei.

6. Kaksi kuppia päivässä lienee vielä ok. Meillähän on eri linja kuin monissa muissa maissa joissa kahvia ei suositella ollenkaan.

Vierailija

4. Vältän ainoastaan kokonaan maksatuotteita, ja raakaa kalaa (lohta ym. mikä on vakuumipakattu). Sinihomejuustoa käytän esim. pizzan päällä kypsennettynä, mutta en raakana.

5. Käytän myös light/makeutusaineita, hermesetas on turvallista.

6. Kahvin juonnistakaan ei oo minua varoitettu, olenkin aikamoinen " kahvijuoppo" , pannu päivässä menee...

Vierailija

Tässä asiassa tunttuu olevan kahta eri koulukuntaa. Toiset sanovat, että vatsalihasliikkeet ovat ehdottomasti kiellettyjä, toiset ammattilaiset (ammattiurheilijat, fysioterapeutit...) taas ovat sitä meiltä, että vain ns. istumaannousut ovat kiellettyjä. Tämä jälkimmäisen porukan mielestä, jos on aikaisemmin treenannut vatsaa ja itsestä tuntuu hyvältä, voit tehdä " vatsarutistuksia" selällä maaten, kunhan ei nouse liian ylös, vain niin että lihakset rutistuu, eli tekee kuitenkin työtä.

Itse olen tehnyt edellä kuvaamiani vatsalihasliikkeitä fysioterapeutin ohjauksella koko raskauden ajan. Ja ihan hyvältä on tuntunut, ja toivon että hyvä lihaskunto auttaa sekä synnytyksessä että palautumisessa.

Iloista odotusta kaikilla Eeviliina tasan 27

Vierailija

Mulle ei olisi pistetty Twinrixin kolmatta tehostetta jos olisin ollut raskaana. Hoitaja kysyi asiaa erikseen ennen pistosta. Tämä tapahtui vuoden 2004 alussa. Mutta mulla olikin tuo safarireissu silloin jo takanapäin, ja Suomessa en olisi enää hepatiittisuojaa tarvinnutkaan, eli sitten ois vaan jätetty pistämättä.

Lene rv 27+1

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat