infantiilispasmi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Haluaisin tietoa teiltä,jotka olette nähneet infantiilispasmikohtauksen?Voiko se olla vaan yksittäisiä nytkähdyksiä vai onko muita oireita?Olen alkanut epäilemään 7kk ikäisen tyttöni säpsähdyksiä nukahtaessa,ovatko normaaleja vai epilepsiaa.Säpsähdyksiä ei tule muulloin ja niitä ollut jo muutaman kk:n ajan.Saattaa mennä viikkokin,ettei niitä tule. Lastenlääkärillä käyty ja aivojen uä tehty,normaali.Lääkärin mielestä voidaan nyt vain seurailla ,koska tyttö ihan normaalisti kehittynyt,SGA-lapsi tosin.Mutta jotenkin itseäni asia vaan vaivaa..

Kommentit (5)

Vierailija

Olen itse nähnyt infantiilispasmi kohtauksia yhdellä lapsella ja ne tulivat sarjoina kestäen jopa 10-15 minuuttiakin jolloin niitä jo oli lääkittykin.

Vierailija

Mutta ne ei ollut säpsyjä vaan sellainen käsien ja pään rytminen ojentelu ja silmät meni samalla rytmisesti ylös. Jalat tuli kuviohin sitten vähän myöhemmin.

Meillä alkoi aluks ihan vaan 2 spasmilla ja eka päivä tuli kaks kertaa, juuri ennen unia, kun poika oli väsynyt. Mä tiesin heti et ne oli infantiili spasmin " nytkähdyksiä" olen nähnyt niitä ennenkin töissä lasten neurolla. Ne nytkyt sitten lisääntyivät ja vikana päivänä niitä tuli jo 15-20 sarjana. ja kesto oli max 5min

No, me ei saatu poikaa heti lääkärille koska oli joulupäivä kun eka kohtaus tuli, mutta jo viidennen kohtaus päivän aamuna aloitettiin lääkitys ja lääkityksen alun jälkeen ei tullut kuin pari kohtausta. nyt poika jo 3.5v ja on kehittynyt ihan normaalisti, kun hohtaukset alkoi hän oli 7kk.

Joillakin lapsilla ei saada kohtauksia loppumaan helpolla ja silloin on kokeilta useita lääkkeitä ja käytettävä useampaa lääkettä uhtä aikaa. Meillä onneks löydettiin sopiva lääkitys heti. Nyt ei enää syödä mitään.

Meille tehtiin kontrolli eeg kun lääkitys oli saatu purettua ja siihen saatiin rekisteröityä säpsyjä (koko kroppa nytkähti) jopa aika voimakkaitakin, mutta neurologi oli sitä mieltä että ne ei oo epileptisiä vaan lihas nytkähdyksiä jotka on ihan vaarattomia. Meidän kuopuksella on ollut niitä samoja koko ajan, nyt 1.5v ja kehitys hänellä normaali.

Yleensähän pitkä kestoinen hoitamaton spasmi hidastaa kehitystä ja sen sä varmaan huomaisit. Meillä oli onnea matkassa ja ei löytynyt taustalla mitään vakavaa joka olis vammauttanut pojan.

Jaksamisia.

Vierailija

Voiko se olla vaan yksittäisiä nytkähdyksiä vai onko muita oireita?

Joskus tosin harvoin ne saattoivat jäädä muutamaan nytkähdykseen mutta usein ne tulivat sarjoina eli lähinnä ylävartalo jännittyi, kädet meni vähän nyrkkiin ja nytkähtivät ylös. Jaloissa ei niinkään koristelua. Kuolaa saattoi valua ja lapsi puri nytkähdyksen aikana hampaita kovasti yhteen. Tajunta ei mennyt ja sarjoja tuli ihan hereillä ollessa.

Vierailija

Kiitos vastauksista!

Meillä nyt tuntuis ainakin tällähetkellä,että ei säpsähdyksiä ole ihmeemmin ollut.Toivon mukaan ovat normaaleja nukahtamiseen liittyviä ja pienellä tosiaan hermoston kypsymättömyydestä johtuvia.Mutta edelleen tietenkin seurailen..

Vierailija

Voiko se olla vaan yksittäisiä nytkähdyksiä vai onko muita oireita?

Joskus tosin harvoin ne saattoivat jäädä muutamaan nytkähdykseen mutta usein ne tulivat sarjoina eli lähinnä ylävartalo jännittyi, kädet meni vähän nyrkkiin ja nytkähtivät ylös. Jaloissa ei niinkään koristelua. Kuolaa saattoi valua ja lapsi puri nytkähdyksen aikana hampaita kovasti yhteen. Tajunta ei mennyt ja sarjoja tuli ihan hereillä ollessa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat