Toiminimen vaikutus muihin tuloihin?

Vierailija

Olen päätyössä hoitoalalla ja teen sivutuloverokortilla atk-alan töitä. Nyt on suunnitteilla perustaa toiminimi satunnaisia käännöstöitä varten, mutta koska olen todellinen vasta-alkaja tällaisissa asioissa, moni asia on jäänyt vielä epäselväksi. Kuitenkin tahtoisi pitää ohjat omissa käsissä näissä asioissa alusta lähtien. Verotoimistoon olen menossa juttelemaan kun vain ehdin, mutta olisi mukava kuulla kokeneilta tietäjiltä miten nämä asiat käytännössä, ihan oikeasti menevät.

Eli miten toiminimellä saadut tulot vaikuttavat päivätyöni&sivutyöni veroprosentteihin? Tuleeko ennakkoverot maksettavaksi joka kuukausi ja lasketaanko ne siis koko vuoden arvioidusta tulosta? Jos toiminimi perustetaan 1.11. niin onko verotuskausi 1.11.-31.12.2005 vai 1.11.2005-1.11.2006? Vaikuttavatko tulot takautuvasti tämän vuoden tuloihini, eli onko odotettavissa mätkyjä tältä vuodelta jos tuloja toiminimelle on tälle vuodelle tulossa vielä n. 1500e? Vai kuittaantuuko nämä ennakkoveroina vielä tämän vuoden puolella? Alv-verolliseksi ei ilmeisesti kannata ilmoittautua, jollei toiminimen tulo ylitä 8500e?

Vastauksia näihin ja kaikki muukin info asiaa koskien olisi enemmän kuin tervetullutta, ja toiveissa myös että tietoa saisi mahdollisimman pian! Kiitos etukäteen!

Kommentit (5)

Vierailija

Vierailija:

[quote]

Olen päätyössä hoitoalalla ja teen sivutuloverokortilla atk-alan töitä. Nyt on suunnitteilla perustaa toiminimi satunnaisia käännöstöitä varten, mutta koska olen todellinen vasta-alkaja tällaisissa asioissa, moni asia on jäänyt vielä epäselväksi. Kuitenkin tahtoisi pitää ohjat omissa käsissä näissä asioissa alusta lähtien. Verotoimistoon olen menossa juttelemaan kun vain ehdin, mutta olisi mukava kuulla kokeneilta tietäjiltä miten nämä asiat käytännössä, ihan oikeasti menevät.

Eli miten toiminimellä saadut tulot vaikuttavat päivätyöni&sivutyöni veroprosentteihin?

*Yrityksestä saamasi tulo verotetaan ihan kuten ajattelitkin, eli maksat niistä ennakkoveroa ja lopullisessa verotuksessa sitten katsotaan, riittikö ennakot vai tuleeko jopa palautusta. Tietenkin verojen kokonaismäärään vaikuttaa progressioon, eli mitä enemmän tienaat toiminimellä, niin sitä suurempi veroprosenttisi on tavallisesta työtulosta. Eli yritystoimnta on tavallaan samanlaista " sivutuloa" kuin jos olet vieraalla päivätyösi lisäksi.

Tuleeko ennakkoverot maksettavaksi joka kuukausi ja lasketaanko ne siis koko vuoden arvioidusta tulosta?

*Ennakot tulee maksuun yleensä kerran kuussa, mutta riippuu arvioidusta tulosta. Jos on kovin pieni summa arvioitu koko vuoden tuloksi, niin ennakot voi tulla maksuun vaikka vain kerran vuodessa/2 kertaa vuodessa. Eli riippuu ihan arviodusta yritystulosta.

Jos toiminimi perustetaan 1.11. niin onko verotuskausi 1.11.-31.12.2005 vai 1.11.2005-1.11.2006?

*Tätä en nyt muista, että miten nuo tilikaudet menee tarkasti toiminimillä, joten parempi etten sano mitään...

Vaikuttavatko tulot takautuvasti tämän vuoden tuloihini, eli onko odotettavissa mätkyjä tältä vuodelta jos tuloja toiminimelle on tälle vuodelle tulossa vielä n. 1500e? Vai kuittaantuuko nämä ennakkoveroina vielä tämän vuoden puolella?

*Tämä riippunee tuosta edellisestä kysymyksestä ja tilikausi-jutusta.... Mutta siis jos nyt ihan maalaisjärjellä (ja verottajan järjellä ;)) ajattelen, niin olettaisin että tulot vaikuttaa vasta sen vuoden progressioon, jolloin tilikausi päättyy. Eli jos tilikautesi päättyy vasta 2006 niin nämä loppuvuonna 2005 tulot vaikuttaa vasta 2006 vuoden progressioon. Mutta tämä vain tällaista mutu-tietoa!

Alv-verolliseksi ei ilmeisesti kannata ilmoittautua, jollei toiminimen tulo ylitä 8500e?

*Ei, ellei sinun liiketoimintasi kannalta muuten ole tärkeää olla alv-rekisterissä.

Vierailija

Verotoimistossa lasketaan sopiva veroprosentti yrittäjätuloillesi arvioimiesi tulojen mukaan. Maksat sitten ennakkoveroina tarpeelliset verot, ellet halua niitä mätkyjä. Kuukausittain tai voit maksaa myös vapaaehtoisina veroina tulojen mukaan. Alv:sta on kamalasti töitä, ei kannata ellei ole pakko. Riippuu vähän siitäkin kenelle myyt töitäsi. Jos on semmonen taho joka voisi vähentää alv:t (mm kunta), toivovat tietty alv-velvollista kauppakumppania. Verotuskausi (tilikausi) on kalenterivuosi vaikka aloittaisit keskenkin.

Vierailija

Elinkeinonharjoittaja saa itse valita tilikauden ja eka tilikausi voi olla poikeava (max.18kk). Eli ap:n eka tilikausi voisi loppua vasta 31.12.2006 ja seuraava tilikausi olla sitten normaali kalenterivuosi.

t.verottaja

Vierailija:

Lainaus:

Verotuskausi (tilikausi) on kalenterivuosi vaikka aloittaisit keskenkin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat