Neuvo kaivataan kuinka kasvattaa ujoa ja arkaa 2-vuotiasta, jolta muut lapset vievat lelut, tonivat ja lyovat ja joka ei osaa puolustaa its...

Vierailija

Hän vain jää katsomaan, jos joku vie lelun kädestä ja tietysti itkee, jos joku tönäisee kumoon. Äidin sydäntä raastaa katsoa vierestä, ja nyt kun hän on oppinut puhumaan, olen yrittänyt opettaa häntä sanomaan että " ei saa ottaa lelua" tai " ei saa töniä" . Se ei kuitenkaan tunnu auttavan, vaan poika häkeltyy kun lelu viedään tai sitten jos hän sanoo, niin lelun vienyt ei tietysti ole kuulevinaan....:(

Pahinta on tilanteet, jossa toinen äiti ei reagoi lainkaan lapsensa käytökseen tai kaiken huippuna tilanne hiekkalaatikolla, jossa toinen äiti yritti hyvittää lastani toisella lelulla, kun hänen lapsi vei lelun kädestä.....Eräs ystäväni neuvoi, että lapselle pitäisi sanoa, että pidä puolesi ja tönäise takaisin/ota lelu takaisin, mutta ei tämäkään nyt tunnu ihan oikealta.... kertokaa kokemuksianne, kiitos.

Kommentit (14)

Vierailija

Tyttö osaa jo hiukan puolustaa itseään. Tosin myös minä puutun tilanteeseen, jos näyttää siltä, että joku lapsi toimii väärin ja hänen oma äitinsä ei asiaan puutu. Olen työssäni lasten kanssa tottunut " ojentamaan" myös muiden lapsia : ) eipä ole ainakaan vielä kukaan äiti tullut minulle siitä sanomaan. Toki myös opetan käytöstapoja omallekin. Minä en anna oman lapseni muita töniä, niin ei töni kyllä muutkaan minun lastani ja vielä aikuisten silmien edessä, kyllä suututti välillä!!!

Vierailija

rohkeita lapsia (eli usein myös piittaamattomia ja röyhkeitä). Eräskin äiti joskus vihjaili minulle kun hänelle puhuin pojan ujoudesta ja arkuudesta, että täytyy opettaa puolustautumaan, ettei tule koulukiusattua :(

Erittäin hyvä myös tuo pointti, että useinhan kasvatusta tarvitsisi ennemminkin näiden tönijöiden/varkaiden vanhemmat....

Olen ehkä itsekin ollut liian arka tai " kohtelias" puuttumaan noihin tilanteisiin, koska olen odottanut muiden äitien kasvattavan ja ojentavan omia lapsiaan. Koska tämä ei näköjään aina toimi, tulen jatkossa ehdottomasti asiaan puuttumaan ja erotuomarina toimimaan, eli täältä pesee....;)

AP

Vierailija

Ja olen kyllä tosi kiitollinen niille äideille, jotka puuttuvat asiaan ja auttavat minua vekarani kasvatuksessa. Vieraan sana tehoaa usein huomattavasti paremmin kuin oman äidin torut :)

Vierailija

Vielä 1,5-vuotiaana tyttö jäi vain katsomaan kun lelut vietiin. Nyt 2,5-vuotiaana hän käy tyynesti itse viemässä niitä muilta :( No mutta ainakin osaa pitää puolensa jos joku tulee ottamaan kädestä. En tehnyt mitään sen kummempaa kuin pidin tytön puolia niin kauan kuin ei itse kyennyt, en tiedä, rohkaisiko se, vai kypsyikö hän vain muuten.

Nykyään ongelmana on, että pihan muut lapset eivät leiki hänen kanssaan. Tytön ainoa tapa saada huomiota muilta on mennä heidän leikkiensä tielle tai viedä leluja :( :(

Vierailija

Olen miettinyt aivan samaa 2-vuotiaan poikani kohdalla. Tuntuu, että aina ne kovaäänisimmät ja tonivät lapset saavat esim kerhossa kaiken huomion. Mutta miksi näin on? Ymmärrän, että lapseni pitäisi puolustautua, jos häneltä esim. otetaan lelu tai tönitään, mutta mistä lähtien kiltteys on ollut pahe. Tuntuu, että nyky-yhteiskunnassa kaikkien pitäisi olla röyhkeitä ja kyynärpäitään käyttäviä. Sitten jos joku onkin kiltti ja sopeutuvainen luonteeltaan, niin häntäkö pitäisi siis kasvattaa tylymmäksi? Miksi lapsi ei saisi olla kiltti? Eikö tönijöitä ja " minulle kaikki heti" -lelunottajia pitäisi ennemminkin kasvattaa enemmän toiset huomioon ottaviksi??

Vierailija

Jos joku vie lelun, äiti tulee hätiin ja palauttaa lelun ja ojentaa tarvittaessa leluvarasta.

Ei kaksivuotiaan tarvitse osata itse selviytyä elämän " koettelemuksista" .

Vierailija

mutta ei poika koskaan puolustanut itseään. Onneksi meidän tuttavapiirissä muiden äidit ovat hanakoita ojentamaan lapsiaan, joten minun ei tarvinnut kovin usein olla poliisina.

Selitin pojalle monta kertaa, että sinun ei tarvitse antaa lelua, jonka toinen tulee ottamaan. Selitin myös, että " kaveri on pieni eikä ole vielä oppinut, ettei toisen kädestä saa ottaa. Voit sanoa kaverille, että älä ota." alkuun poika ei tuntunut hiffaavan tätä lainkaan, mutta nyt osaa jo sanoa kaverille " älä ota, sinä olet tuhma" . Usein sillä on yllättävää tehoakin :) Eikä myöskään itku tule niin herkästi näissä tilanteissa. Toisten kädestä meidän poika ei kyllä edelleenkään osaa leluja viedä (onneksi).

Vierailija

Lapsesi voisi sitten opetella leikkejä tämän kanssa turvallisesti ja saada itsetuntoa sosiaalisiin tilanteisiin, mikä voisi heijastua sitten muihinkin tilanteisiin.

Vierailija

Yhdyn neloseen. Jos näet, että joku vie lapsesi kädestä lelun, mene rohkeasti ottamaan lelu pois toisen kädestä ja sano, että ei saa ottaa ja sitten annat sen lapsellesi. Näin lapsi oppii vähitellen pelin säännöt. Jos vanhemmat ei kasvata lapsiaan hyviin tapoihin ja sosiaalisiin tapoihin, näytä sinä mallia. Puolusta lastasi!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat