Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita hoitoja aloittelevia?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olemme yrittäneet nyt vuoden lasta ja lapsettomuustutkimusia tehdään parhaillaan. Ongelmia on jo löytynyt ihan tarpeeksi: simpat on tosi hitaita ja oma kiertoni pitkä/epäsäännöllinen. Lääkäri taas parin viikon päästä ja hoitoihin jonotus alkaa.

Olisi mukava vaihtaa ajatuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa!!!

Olen itse ollut koko vuoden tosi reipas,mutta nyt kun hoitoihin meneminen on väistämätöntä ottaa yllättävän koville. Tulosten jälkeenhän näyttää siltä, että luomu vauva olisi ihme. Pelottaa se, että hoitoihin jonotellessa menee hirmuisen kauan. Myös se mietityttää, että millaisista hoidoista aloitetaan.

Muita siis huhuilen!!!

Kommentit (13)

Vierailija

Oho! Olipa monella samanlainen tilanne!

Meillä on takana yritystä vuosi ja lapsettomuustutkimuksia on jo tehty ja syytkin alkavat kaiketi selvitä. Siittiöistä normaaleja on vain 2% eivätkä ne ui nopeasti ja suoraan, vaan ihan omia reittejään kaartelevat. Munanjohtimien aukiolo on tutkittu ja seuraavaan kiertoon sain clomi-reseptin ja siihen kiertoon tehdään inseminaatio...siis inssi. Lyhenteet ovat vielä hukassa...

Jotenkin hoitojen aloittaminen tuntuu tosi helpottavalta, enää ei tarvitse omassa päässä murehtiä ja miettiä " mitä jos" . Toisaalta taas tuntui tosi oudolta istua lääkärin puheilla ja kuulla, että seuraavassa kierrossa tehdään inseminaatio ja jollei parin yrityksen jälkeen onnista, sitten tehdään sitä ja sitä. Hoitojen etenmistä olen kovasti toivonutkin, mutta nyt kun se alkaa olla totisinta totta, tuntuu mahan pohjassa kummalta. Mitenkäs muut?

Vierailija

Moi Lilli!

Ollaan tuttuja tuolta pitkisten pinosta, vaikka kesän jälkeen olenkin enimmäkseen pyörinyt jo tällä lapsettomien puolella. Mullahan siis pitkien ja epäsäännöllisten kiertojen syyksi paljastui pco. Päästiin kuitenkin jo kesäkuussa ensi käynnille lapsettomuuspolille ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että tutkimukset on tehty ja ensi viikon alussa pitäisi päästä tekemään eka inseminaatio.

Meillä ei siis muuta vikaa ole löytynyt kuin tuo heikko ovulointi vaikka tässä pari kuukautta sitten ovuloinkin jopa ihan luomuna. Nyt kuitenkin ole hyvin toiveikas sen suhteen, että meillekin voisi se vauva tulla pitkän odotuksen jälkeen. Olihan se yhdessä vaiheessa ahdistavaa ajatella hoitoja ja varsinkin rankempien hoitojen ajatteleminenkin kauhistutti minua. Nyt sitä on kuitenkin sopeutunut ajatukseen siitä, että meille nyt vaan tarvitaan tähän vauvan alkuun saattamiseen ulkopuolista apua. Tänään varsinkin on ollut todella helpottunut ja toiveikas olo, kun näyttäisi siltä, että ensimmäiseen inssiin on hyvät lähtökohdat ja ollaan taas vähän lähempänä sitä omaa nyyttiä.

Tsemppiä siis sinulle ja kaikille muillekin, jotka olette hoitoja aloittelemassa! Positiivistahan on se, että meistä jotka tänne lapsettomuuspuolelle joutuu kuitenkin n.90% tulee olemaan tulevaisuudessa äitejä :)

Vierailija

Niin, teillähän olikin miliko tosi samassa vaiheessa noi hoidot kun meillä! Vaikka nopeesti ne sitten etenee, kun käyntiin pääsee, joten häntä pystyyn burde ja Lilli!

Mullekin siis ens kierrosta lähtien clomit avuksi ja saman tien inssi. Vaihdetaanhan sitten kuulumisia, että miten on mennyt!

Olen kyllä itse pinoutunut jo myös tuonne syksyn vasta-alkajiin, kiitos muuten kutsusta! Mutta kuten monta kertaa jo todettu, ihanaa, kun tähän pinoon tuntui löytyvän ihan samassa tilanteessa olevia, joten eiköhän pidetä tätäkin vielä pystyssä toverit?

-Q-

Vierailija

Jep!

Vaihdetaan ihmeessä kuulumisia siitä, miten hommat etenevät. Nyt toistaiseksi odottavan aika on pitkä, sillä kp on muistaakseni 20. Tässä kierrossa lääkäri ennusti ovulaation toissapäiväksi ja kovasti yritettiin saada siittiöt liikkeelle munasolua metsästämään... Olen kyllä pessimistinen, että miten ne siittiöt pääsevät perille nyt, kun eivät aiemminkaan...tuossa pöydällä polttelee clomi-resepti. Katsotaan tarvitaanko sitä vai ei.

Taidanpa minäkin tutkailla tuota syksyn vasta-alkajalistaa, josko rohkenisin sinne ilmoittautua.

Vierailija

Me olemme kanssa vasta alussa. Simpat myöskin testattu: hitaita ja epämuodostuneita olivat. Omista ongelmista en tiedä, mutta eiköhän nekin selviä jahka alkuun päästään kunnolla. Kiertoni on kyllä päivälleen 28vrk ja aamulämpöjä olen mitannu ja normaalilta se käyrä ainakin näyttää.

Ensi viikon perjantaina menemme ensikäynnille keskussairaalaan. Yritystä on takana nyt melkein 2 vuotta. Sinä aikana olemme muuttaneet yms. on tapahtunut ja siksi aika on venynyt noin pitkäksi.

Samassa veneessä siis ollaan.

Vierailija

Myös minä olen samassa tilanteessa teidän kanssanne ja kirjoittelin tänne syksyn alussa. Sainkin monia vastauksia pohdintoihini kaltaisiltani ja sen seurauksena on perustettu oma pino Vasta-alkajille. Tervetuloa mukaan, meitä on siellä monta!

-Tuittu-

Vierailija

Eli oltiin tänään tutkimuksissa ja kävi niin hyvä tuuri, että saatiin tehtyy kaikki tarpeelliset heti kerralla alta pois.

Eli mulle tehtiin gynekologinen tutkimus + ultra ja heti perään SSG -> kaikki ok, munajohtimet auki jne. MUTTA todettiin PCO. Eli saan siihen ens kierrosta alkaen clomit. Sit otettiin vielä 1 labrakoe (prolaktiini arvo).

Mies sai käydä antaa purkillisen simppoja... joista ekat tulokset saa soittaa huomenna. Loput sitten viikon päästä.

Ihan on toisaalta helpottunu olo... ei tullu mitään kamalaa tuomioo (ainakaan vielä), mutta jotain sentään löyty... etten ny mitenkään liian hätänen ole ollu. Eli hyvä että mentiin, kun syytäkin oli mennä.

Väestöliiton klinikka saa multa kyllä Kiitosta. Oli niin hyvä palvelu ja mukavat ihmiset!

Tsemppiä muille tutkimuksiin! Hyvin ne menee... eikä SSG ollu yhtään niin paha, kun täällä (lapsettomuus palstalla) on annettu ymmärtää. =)

Vierailija

Eli siis me ollaan vasta menossa ens tiistaina ekalle käynnille väestöliittoon. Eli ei oo vielä tietoo mistään... omasta tai miehen tilasta.

Vasta-alkajissa olen, mutta sen viesti-litaniat tuntuu venyvän niin pitkiks, että... jää usein lukematta... ja tuntuu, että siellä moni vasta-alkaja on NIIIIIIIIN paljon pidemmällä kun itse on. Kiva, että tuli tällänenkin avaus!

Vierailija

Olipa helpottavaa kuulla, että emme ole yksin. En ole itse vielä tällä puolella juurikaan surffannut, mutta jos kirjoitellaan nyt tähän pinoon hetki. Voihan sitä siirtyä sinne toiseenkin aloittelevien pinoon, mutta me kaikki ollaan niin samassa tilanteessa, että tämä keskustelu varmasti hyödyttää meitä kaikkia.

Meillä on siis lääkäri vasta kahden viikon päästä.Jännittää hirmusti,mutta en oikein usko, että ensimmäisellä kerralla saadaan mitään selkoa. Ihmettelen edelleen sitä, että mitä hyötyä siitä inseminaatiosta on jos ne simpat on huonoja vai tehdäänkö niille joku lajittelu?

Te ketkä olette jo olleet lääkärissä niin, miten nopeasti hoitoja aloitellaan? Olen sellainen hätähousu, että haluaisin asioiden etenevän nopeasti. Kotikonsteinhan tästä nyt ei tiettävästi tule lasta eikä...

Vielä kerran sanon, että ihanaa kuulla teistä!!!

Vierailija

Heips,

olisin itse voinut tehdä ihan vastaavan aloituksen!

Meillä 10kk yritystä takana ja lääkäriin menin nimenomaan pitkien ja aivan tolkuttoman epäsäännöllisten kiertojen takia. Ovistikut näyttää plussaa kaksi kertaa kierron aikana parin viikon välein, mutta ainakaan ensimmäisen plussan jälkeen en viime kierrossa ovuloinut. Vieläkin 2. labratutkimuksen jälkeen jäi epäselväksi ovuloinko ollenkaan, kun siitä alle 2 vuorokauden päästä alkoi menkat ja lääkärin mukaan hormonitaso oli saattanut jo laskea, niin että vaikka tulos oli

Lainaus:

ei ovulaatiota

, se saattoi kuulemma silti tapahtua.

Joka tapauksessa lääkäri oli sitä mieltä, että mun kierrot on pakko tasata ja saada lyhyemmäksi lääkkeillä. Vastuullisena tyyppinä lääkäri määräsi kuitenkin miehen simppatestiin ennen kuin alan popsia lääkkeitä...

Ja tuloksena oli täydellinen pommi: vain 6% normaalinmuotoisia siittiöitä ja vain 1% liikkuu suoraan ja 40% hitaasti kaarrellen... ja niin sitten jouduttiin lapsettomuushoitoihin. Torstaina mennään Väestöliittoon ensimmäisen kerran, jännittää niin pirusti!

Enpä olisi uskonut...tai siis että miten voi näin huono tuuri kohdata meitä, ja miksi juuri meitä...? Tällaisia pohdintoja, mutta lohduttavaa huomata, että muillekin vastaavassa tilanteessa olleille on syntynyt ihan terveitä lapsia. Tuetaan siis toisiamme ja vaihdetaan kuulumisia!

-Q-

Vierailija

Tervehdys muut hoitoja aloittelevat, Lilli ja burde ja muut, joiden nimet jo katosivat onnenhuumassa muististani!

(kopioin tähän tuonne kuumeilupalstan Ensikko-pinoon kirjoittamani viestin)

Voi, ette arvaakaan, miten hyvin kaikki meni tänään Väestöliitossa! Lääkäri oli todella ystävällinen ja empaattinen, eikä vastaanotolla mukana olleet opiskelijatkaan meitä häirinnyt, olivat tosi mukavia. Vähän oli sellainen koekaniiniolo, mutta yritin vaan ajatella, että nehän on kohta jo lääkäreitä... Ja meiltä oli siis kysytty etukäteen, että saako opiskelijat tulla mukaan, joten sitä ei tartte pelätä burde ens tiistaina, kun meette Väestöliittoon ekan kerran (siis jos teiltä ei oo siitä kysytty).

Mutta sitten siihen tärkeimpään: lääkäri sanoi, että [color=magenta]meillä on ihan hyvät mahdollisuudet saada lapsi, jopa

ihan luomukeinoin! :D :D :D ♥[/color]

Lääkärin mielestä miehen spermatestin tulosta oli arvosteltu hieman liian jyrkin sanoin. Ei se ihan priimaa ollut, mutta hedelmöityskykyä voisi kohtuudella sanoa vain hieman alentuneeksi, eikä " nämä seikat alentavat huomattavasti hedelmöityskykyä" , niinkun labran tuloksissa luki.

Kuulemma eri labroissa käytetään eri viitearvoja, esim. Felicitaksessa katsotaan, että on normaalia jos 15% siittiöistä on normaalinmuotoisia, Väestöliitossa 10% ja jossain muualla vaan 4%. Ja kauneus on tässäkin tapauksessa katsojan silmässä, nimittäin se, kuinka suuri osa siittiöistä liikkuu milläkin tavalla, katsotaan kuulemma ihan silmämääräisesti. Eli jos yksi ihminen on saanut meillä tulokseksi 41%, joku toinen voisi hyvinkin arvioida saman näytteen ja antaa tulokseksi 50%, joka on se normaalin raja-arvo. Eli aikasta häilyväistä tuntuu olevan, ja kun sperman laatukin vaihtelee hyvin paljon eri päivinä kuulemma...

Kaikenkaikkiaan lääkäri oli siis sitä mieltä, että miesressukkani jätetään toistaiseksi rauhaan, ja keskitytään siihen, että mulla kierrot on tosiaan aivan päin p:tä! Lääkäri totesi suoraan, että ei tämmösessä kierrossa oikein kannata edes noilla ovistesteillä testata, kun voi näyttää plussaa vähän milloin sattuu, en nyt muista mitä kaikkia syitä siihen oli. Multa otetaan kyllä taas vaikka mitä verikokeita ja arvoja ens kierron alussa, joten kai se siihen liittyy.

Ultrassa näkyi yksi isohko follikkeli ja limakalvo oli " oikein hyvä keskikierron limakalvo" . Maanantaina meen uudestaan ultraan, jotta nähdään, onko se follikkeli lähtenyt kasvamaan ja voidaan arvioida, ovuloinko mahdollisesti ollenkaan. Eli kyllä noi mun muutaman päivän takaiset ovistestiplussa ja suhteellisen runsas valkovuoto ja hormoonijumputukset oli taas huijausta. Mutta onneksi lääkäri totesi, että ihan voi olla vaikka mitä jumputuksia ja oireita, kun näin hullusti menee kierrot, joten siitäs kuuli nyt mieskin, joka on varmaan epäillyt mua jo hurahtaneeksi!

Ensi kierrosta lähtien sitten olen dopaaja, kun mulle määrättiin Clomit avuksi ovulointia varten. Hihkaisin onnesta, kun lääkäri sanoi, että jos yritettäsi vaikka saada se kierto n. 4 viikon pituiseksi, ettei aina tarttis kahta kuukautta odottaa! :D Ja ens kierrossa myös samalla seurataan ultralla sitä ovulaatiota ja kokeillaan inseminaatiota. Samalla saadaan mieheltä siis toinen spermanäyte, ja voidaan vertailla eri päivien tuloksia, että millaista tavaraa se oikein onkaan. Luomustikin kuitenkin siis voisi meillä onnistua ehkä, jos saadaan munasolu ensin irtoamaan.

Lääkäri oli mun mielestä kovinkin positiivinen meidän vauvahaaveiden suhteen, tietysti tietyin varauksin, että jos nyt sitten sattuukin niin, että tutkimusten edetessä tulee uusia asioita ja että tästä tuleekin usean vuoden keikka... Mutta meiltä ainakin iso kivi vierähti sydämeltä! Käytiin Cafe Picnicissä varhaisella lounaalla ja tuntuu, että elämä taas hymyilee!

Onnesta soikeana -Q-

Vierailija

Lillille: inseminaatiossa tosiaankin pestään sperma eli lajitellaan vain parhaat mukaan. Ja saavatpa joka tapauksessa paremman alun, kun ainakin ensimmäisen esteen eli kohdunsuun yli tuupataan ;-) Jos inseminaatiota ehdotetaan, sperma ei ole huonointa lajia...

Onnea toivotulle tulokselle!

" inssiveteraani" heli

Uusimmat

Suosituimmat