Älykkäitä ja viisaita suomalaisia? Vähintään 3kpl.

Vierailija

Ihmisiä, jotka näkevät ja ymmärtävät, ovat paitsi visionäärejä alallaan, älykkäitä sekä omaavat elämänviisautta, ja osaavat jakaa sitä muille tarvittaessa:

1. Matti Wuori

2.Claes Anderson

3.Pentti Linkola

Sinun listasi?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

1. Martti Linqvist

2. Tommy Hellsten

3. Jorma Palo

4. Jorma Ollila

5. Claes Anderson

6. Matti Wuori

7. Anni Sinnemäki

8. Tarja Halonen

Aika monta vasemmisto/vihreää näköjään tuli listaan..

Vierailija

Georg Henrik von Wright

Matti Wuori

Juha Siltala

Paavo Haavikko

Haluaisin laittaa tähän jonkun naisen, mutta ei ole tule mieleen kuin politiikkoja, eikä yksikään heistä kuulu tähän listalle; pelkkä esilläolo ei riitä.

Naisista lähimmäksi pääsee Tove Jansson.

Myöskään saavutukset sinänsä eivät riitä; niiden pitäisi yhdistyä jonkinlaiseen kokonaisvisioon ja sydämen viisauteen. Tätä ei tosin esim Haavikolla ole. Mainiona esimerkkinä kunnon intellektuellista pitäisin Noam Chomskya, joka on paitsi maailman arvostetuin lingvisti, myös erittäin poliittinen, säälimätön ja humaani yhteiskunnan kriitikko ja tarkkailija.

Johonkin edes samansuuntaiseen Suomessa päästäisiin, jos pantaisiin yhteen kaikki yllä olevat.

EKP:n alijohtajuus (Sirkka Hämäläinen) tai Nokian verkkopuolen ex-johtajuuskaan (Sari Baldauf) , tai pääjohtajuuskaan eivät kerro niinkään viisaudesta: samassa asemassa on aika paljon miehiäkin, eikä se riittäisi heidän meriitikseen tähän listalle. Samasta syystä en panisi sinne Jorma Ollilaa. Jos asuisin nimittäin Yhdysvalloissa, en listaisi sikäläisten firmojen pääjohtajia.

Vierailija

Minä! ;D

Julkisuuden ihmisistä on vaikea sanoa mitään, koska kuten joku sanoi, korkeaan asemaan pääseminen ei takaa ihmisen viisautta. Tarja Halosesta olen saanut kyllä nimenomaan viisaan ihmisen kuvan, hän on luovinut hyvin Suomen pönäkästi miehisessä poliittisessa ilmastossa, sekä luonut itsestään rakastetun Kansan Äidin, joka imago vieneekin hänet toiselle kaudelle.

Eiköhän nämä sitten riitäkin... :)

Vierailija

Leena Palotie

Eija Halmesmäki (tms. sukunimi, se yks lääkäri kuitenkin)

Ben Z. (itse olen niin vajaaälyinen, etten edes yritä kirjoittaa hänen sukunimeään!)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat