Mitä omaisuuden jako avioerossa käytännössä tarkoittaa?

Vierailija

Miten omaisuus " pannaan puoliksi" ? Lasketaanko esim. tavaralle (kodin elektroniikka, huonekalut, taulut, korut yms.) joku tietty hinta, jonka perusteella kamat jaetaan? Entä jos toisella on pankkitilillä rahaa enemmän kuin toisella, laitetaanko sekin tasan?

Saisiko mieheni osuutensa arvokkaista koruistani, jotka olen ostanut itse tai saanut lahjaksi? Saisinko minä osuuteni hänen kalliista soittimistaan tai " hänen" elektroniikastaan? (Hän on ostanut esim. televisiomme.)

Entä jos on avioehto: kun sillä rajataan pois toisen oikeus omaan ominaisutteen, niin mitä tarkoittaa? Eihän esim. yhteiseltä tililtä maksetuista stereoista tai tauluista voi sanoa kumman ne ovat..?

Kommentit (2)

Vierailija

mutta käsittääkseni ihan kaikki menee puoliksi. Ja loogiselta tuntuisi juuri tuo, että omaisuudelle lasketaan tietty arvo. Helpointa on tietysti silloin, jos kuitit ostoista on tallessa. Tämähän on avoparien kohdalla tosi tärkeää, koska avoerossa kukin ottaa sen mitä on hankkinutkin. Ymmärtääkseni korut, soittimet, ja pankkitilin saldo lasketaan kaikki yhteen ja pannaan sitten puoliksi. Kun tätini erosi niin hän erikseen ilmoitti ettei halua miehensä saamasta perinnöstä mitään, muuten sekin olisi mennyt puoliksi. Eli kaikki jaetaan. Mut soita kunnan oikeusaputoimistoon. siellähän ne asiantuntijat on.

Avioehtohan tehdään yleensä ENNEN mitään eroharkintoja. Tyhmähän se osapuoli olisi joka tekisi avioehdon omaksi vahingokseen siinä vaiheessa kun eroa suunnitellaan. Avioehdossa luetellaan se varallisuus joka jää avio-oikeuden ulkopuolelle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat