Hyviä urheilumuotoja synnytyksen/raskauden jälkeen?

Vierailija

Millä olisi hyvä aloittaa? Synnytyksestä on nyt melkein 4vk. Kävelyllä on tullut käytyä ja vähän jumppailtua käsipainoilla. Tänään kävin ekaa kertaa hölkkäämässä ja alapäässä tuntuu pikkaisen, mutta hyvin vähän. Mitkä olisi hyviä ja tehokkaita urheiluja joita voisi jo tehdä?

Kommentit (13)

Vierailija

Pömppömasu johtuu siitä ettei suorat vatsalihaksesi ole vielä palautuneet yhteen.

Käy selin makuulle ja koukista polvesi. Työnnä sormesi mahan sisään navan alapuolelta ja nosta yläkroppaa niin kuin tehdessäsi vatsalihaksia. Jos sormesi jäävät mahan sisään eivätkä nouse liikkeen mukana ylös(samalla kun lihakset yhteen mennessään ne nostavat) eivät lihakset ole vielä palautuneet. Suorien vatsalihasten kuuluu palautua yhteen synnytyksen jälkeen ja ennen kuin ne ovat palautuneet et saa tehdä muuta kuin syviä vatsalihaksia. Muuten suorat vatsalihakset voivat jäädä erilleen ja pömpöstä tulee pysyvä.



Syviä vatsalihaksia voit tehdä niin että käyt lattialle selin makuulle, jännität lantiopohjan lihakset, vedät vatsan sisään ja nostat lihakset jännittyneinä VAIN yläkroppaasi ylös. Et saa nousta ylös asti. Pidä lihakset jännityneinä noston ajan ja vapautaa ne vasta kun olet palannut lattian rajaan. Hengityksen otat mukaan niin että aina ylösnoustessasi puhallat ulos.



Syvien vatsalihasten tekeminen on ainut keino nopeuttaa suorien vatsalihasten palautumista joka voi kestää joillakin jopa vuoden.



Tämä on mielestäni asia josta puhutaan suomessa aivan liian vähän. Pyydänkin että ottaisitte tämän asian puheeksi neuvoloissanne.



Esim.Ranskassa kaikki synnyttäneet naiset saavat synnytyksen jälkeen fysioterapia kertoja palautuakseen synnytyksestä oikealla tavalla. Voi kun tulis tuo tapa joku päivä meillekkin. Nythän meillä ei ole kuin hutasten tehty jälkitarkastus :(

Vierailija

Ei tärähtelystäkään haittaa ole, jos sinuun ei satu. Meillä neuvolan täti sanoi, että kaikkea voi kokeilla varovasti ja oma kroppa kyllä ilmoittaa jos ei ole valmis. (lenkkeilyä/hölkkää/jumppaa tms). Varmaankin ratsastuksesta tms aiheutuvat tärinät ovat vaarallisempia. Mene ja tiedä. Tästä asiasta ei kyllä pahemmin neuvoja saa.

Vierailija

Kestää tietysti aikansa että vauva rytmin oppii, joten aluksi kannattaa miettiä missä voi syöttää tarpeen vaatiessa. (Syksyllä kannattaa varoa kylmää, ihan puistonpenkillä ei onnistu!) Nauti siitä että saat olla ulkona valoisaan aikaan

Vierailija

Kävelykin on hyvä. Hyppiä ei kauheesti saa eikä tehdä kuin syviä vatsalihaksia ennen kuin suorat vatsalihakset ovat palautuneet yhteen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat