Entiset taaperon imettajät: Kokemuksia imetyksen lopettamisesta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Imetan viela 14kk:n ikaista poikaani. Nyt alkaa jotenkin voimat ja energia loppumaan, kun olen sairastellut viime aikoina melko lailla muutenkin. Yritan vahentaa imetysta kertoja vahentamalla, mutta poika on toista mielta... Yoimetykset on jatetty pois tuossa vuoden ikaisena ja se onnistui kyllakin yllattavan hyvin. Kaipaisin kaytannon kokemuksia ja ideoita, miten teilla imetys loppui tai jos olet lopettelemassa, millaisia kokemuksia sulla oli?

Kommentit (7)

Vierailija

titsu82:

Lainaus:

Itse imetin 12-13kk:n ikäiseksi kultaani. Siinä vuoden maissa on minusta hyvä lopettaa. Minusta oli kauhoisaa vierottaa, mutta en halunnut vanhemmaksi imettää kun minusta se ei ole hyvä lapselle, eikä äidille. .

Miksi se ei ole hyvä lapselle eikä äidille? Onhan WHO:n suosituskin kaksi vuotta ja myös osa Suomen lääkäriliitosta oli kahden vuoden kannalla kun Suomen nykyistä suositusta laadittiin.

Vierailija

Itse lopetin imettämisen, kun poika oli 1v3kk. Pikkuhiljaa me jätettiin niitä imetyksiä pois, suunnilleen parin viikon välein aina yksi. Lopuksi oli enää iltaimetys, jota jatkui melkein kuukauden ja sen tilalle otettiin sitten iltasatu. Kertaakaan poika ei rinnalle pyrkinyt vaan unohti sen tosi pian, kun istui kainaloon iltasatua lukemaan. Muutenkin noiden jättämisen kohdalla yritin aina saada huomion johonkin muuhun. Esimerkiksi lounaan jällkeen sai jotain herkkuhedelmää, tai juotiin vettä. Tai sitten mentiin suoraan leikkimään tai jotain muuta vastaavaa. Olin ihan varma, että meillä tulisi hirveä huuto ja poru, kun aina oli ollut semmoinen tissipoika. Minä olen eri mieltä siitä, etteikö imettäminen olisi hyväksi myös yli yksivuotiaalle. Meille se ainakin oli aina semmoinen rauhoittumishetki. Mutta jotenkin siihen vaan väsyin, vaikka aina kaikki oli mennytkin niin hienosti. Mutta tsemppiä ja uskon, että teilläkin se vieroittaminen menee hienosti!

Vierailija

minäkin olen hitaan lopetuksen kannalla. Tosi hitaan, jos tarkempia ollaan, sillä meidän 2v1kk saa rintamaitoa nukahtamiseen ja herättyään unilta vieläkin :DD

No joo, asiaan: minä lopetin sitä muuten vaan imemistä niin, että eka viikolla aamupäivällä en antanut 9-12 välillä. Tarjoilin vettä, maitoa ja kiinnitin huomion muuhun asiaan, jos tarvetta oli. Seuraavalla viikolla 15-18, seuraavalla 18-21 (meidän napero menee MYÖHÄÄN nukkumaan, siinä kymmenen jälkeen vasta) ja sitten 12-15 muu paitsi päiväunille mentäessä (jolloin siis vieläkin saa).

Meillä lopetettiin yöimetys vasta ja pidän lapsen siihen sopeutumista paljon vaikeampana kuin päiväimetyksen harventamista/lopetusta, koska yöllä ei oikein muita virikkeitä voi antaa eikä kauheasti tekisi mieli puhuakaan, ettei toinen virkoa täysin hereille...

Tsemppiä!

Vierailija

Itse imetin 12-13kk:n ikäiseksi kultaani. Siinä vuoden maissa on minusta hyvä lopettaa. Minusta oli kauhoisaa vierottaa, mutta en halunnut vanhemmaksi imettää kun minusta se ei ole hyvä lapselle, eikä äidille. Aloitin siinä vuoden iässä harventamaan aina yhden kerran viikossa imetyksiä. Se oli aina se sama imetys päivässä jonka jätin pois. Viimeisinä pidin päiväunia edeltävän ja iltaimetyksen. Viimeisenä poistin iltaimetyksen. Rinnat sopeutuivat hyvin ja lapseni sopeutui hyvin.Olen tämän hitaan tavan kannalla, vaikkakin siinä kuukausi kesti. Minun pojalleni annoin unilelun tuohon aikaan, johon hän alkoi turvautumaan. Yksi ainut lelu,jonka hän hyväksyy unilelukseen vieläkin. Nyt ikää hänellä 2 vuotta. Pojallani ei ole koskaan ollut tuttia eikä pulloa.Kun imetysloppui niin nokkamukiin. Ja jos teidän pieni ei vielä nuku omassa huoneessa niin olisi hyvä siirtää, mutta ei samal ku vierottaa tai on vasta vierottanu. Meidän poika on nukkunut 2kk:sta omassa huoneessaan.

Vierailija

Meillä myös tehosi laastarit nännien päällä. Todettiin, että rikki meni ja se siitä. Sujui uskomattoman helposti. Lapsi oli 1 v 11 kk.

Vierailija

Voi olla että " aika kultaa hieman muistot" , mutta imetyksen lopettaminen pikkuhiljaa ei ollut tuon ikäisellä enää hankalaa. Tärkeimpänä pidin että lopetin imetyksiä, kun lapsi oli terve, kipeänä pidin imetykset ennallaan. Taaperon osalta oli helppo kiinnittää lapsen huomio muuhun imetysaikana, esim. juuri lukemiseen tai leikkiin tai muuhun puuhaan. Ei tuo lapsi oikein edes " muistanut" että oli imetysaika. Helposti meni imetyksen lopetus. Itse asiassa paljon helpommin kuin aikanaan 12kk esikoisen kohdalla, joka oli huomattavasti pienempi tuohon imetyksen lopetusaikaan (tuo 4kk on hirveä ero tuossa iässä).

Vierailija

Meillä on ollut sen sortin tissitakiaisia, etten olisi voinut lopettaa kertoja vähentämällä, koska tissuttelu oli säännöllisen epäsäännöllistä.

Sain neuvolasta hyvän ja toimivan vinkin, jolla olen lopettanut kahden lapsen kanssa, eka oli 1v6kk, toinen 1v7kk.

Eli laastarit tisseihin siinä vaiheessa, kun olet vakaasti päättänyt lopettaa. Nimittäin sittein ei enää pidä antaa periksi, muuten lapsi tajuaa, että laastarinhan saakin pois halutessaan.

Meidän lapset kävivät ihmettelemässä ekat päivät " pipiä" vähän väliä, mutta olivat kyllä yllättävän myötätuntoisisa, puhaltelivat, että pipi menisi pois. Viikon päästä jo naureskellen osoittelivat tissejä esim suihkussa.

Tätä kikkaa tulen todennäköisesi käyttämään tämän nykyisenkinvauvan kohdalla, kun hetki aikanaan koittaa.

Tsemppiä, valitset sitten minkä tahansa keinon.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat