Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Poikani joutui erityisopetukseen, koska ei osannut lukea kouluun mennessä. Koska muut luokalla osaavat, minun pieni poikani jarrutti heidän edistymistään. Minun poikani joutui erityisopetukseen äidinkielessä tämän takia, ja on nyt siis jatkuvasti hieman muita jäljessä, kun muut opettelevat lisää uusia juttuja. Kiva oravanpyörä...

Ja minä kun luulin, että koulussa opetetaan lapsille lukemista yms. Kyllä mulle tuli paha mieli, kun poika sanoi, että siinä erityisryhmässä muut on niitä jotka ei oikein pysty keskittymään isossa ryhmässä. Meidän poika on liikunnallisesti todella lahjakas, eikä ole koskaan viihtynyt akkareiden parissa. Mikä idea tässä on?

Sivut

Kommentit (76)

myös se on käsittämätöntä että joissain paikoissa jos osaat lukea kouluun mennessä laitetaan erityisopetukseen sen takia että lapsi oppisi tavaamaan! Vaikka siis osaa lukea..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta asiat jotka saivat minut ärtymään, olivat seuraavat:

1. Jos lapseni tarvitsee erityisopetusta lukemisessa, miksi hänet siirrettiin ryhmään, jossa on keskittymisongelmaisia?

2. Jos lapsellani on keskittymisongelmia, minkä h****tin takia minua ei kutsuttu kouluun keskustelemaan asiasta, vaan ilmoitus tuli kirjeitse opettajalta?

Enkä usko, että poikani olisi keksinyt niin hienoa juttua, kuin että muut oppilaat eivät pysty oikein keskittymään normaaliopetuksessa......

Ei ole reilua mennä luokan hitaimman mukaan ja vielä tuhoisampaa olisi roikuttaa mukana samalla tunnilla liian nopeassa tahdissa, ja kenties jäädä lopullisesti jälkijunaan.

oletko ap aivan varma, että tuo lukutaito on ainoa syy?

Ap.n lapsi on päässyt laaja-alaisen erityiopettajan tunneille. Näitä tunteja pidetään yksi tai kaksi viikossa sellaisille oppilaille, jotka eivät pysy luokan tahdissa. Joten samaan pikkuryhmään voi kuulua erilaisia oppijoita. Ap.n lasta ei ole siirretty toiseen luokaan ns. Esyyn ta Emuun. Ap.n lapsi on kaikki muut tunnit omassa luokassaan, paitsi nämä muutamat äikän tunnit. Aivan nirmaali käytäntö kouluissa.

Täällä on niin ihanaa lukea näitä vastauksia! Kaikilla kovasti mielipiteitä asiasta, jota eivät edes ymmärretä. Tosin myöskään ap. ei ole ymmärtänyt mihin poikansa on päässyt.

Joten lisää höyryäviä mielipiteitä ja huomenna opelle se " tuohtunut" vähintään tunnin kestävä puhelu :)

On hienoa, että lapselle pystytään tarjoamaan erityisopetusta. Sitä ei kaikissa kouluissa tarjotakaan.

Kolmen koululaisen äitinä ja itsekin open hommia tehneenä voin vakuuttaa, että eivät ne muut niin hirveästi kerkiä " mennä ettenpäin" äikän opetuksessa.

Ekaluokan äikän opetus tähtää oikeastaan vain hyvän lukutaidon ja hyvän sisälukutaidon opetteluun. Kun aapiskukko vihdoin munii lapsesi kohdalla (eli lapsi oppii lukemaan!) pääsee hän hyvinkin nopeasti " samalle viivalle" muiden kanssa.

Vierailija:

Lainaus:

Itse olen opettanut jo kolme lasta lukemaan ennen kouluun menoa. Ei olisi tullut mieleenkään jättää sitä kouluun. Huono alku lapselle joka on heti muita jäljessä. Mieluummin vähän edellä.

sillä mitä siitäkin tulisi, jos koko luokka etenisi ap:n pojan tahtiin? Veikkaan, että pojalle kävisi aika huonosti, sillä muut alkaisivat syyttää häntä epämotivoivasta opetuksesta. Muutenkin on hyvä, että tälle yhdelle joukosta poikkeavalle tarjotaan mahdollisuus kiriä muut kiinni.

Fakta on, että yhä useammat osaavat lukea kouluun mennessä, sillä eskari on nykyään tarjolla kaikille lapsille. Mielestäni on ihan tuulesta temmattu ajatus sanoa, että kaikki pitää aloittaa aa:sta, jos luokka on edistyneempi - ei voi myöskään sanoa, että ekaluokalla silloin pitäisi osata lukea! Tuskin ap:n lapsi huonoja arvosanoja saa vain siksi, että muut ovat vielä edistyneempi! Erityisopetusta tarjotaan silloin, kun lapsi ei yllä muun luokan tasoon. Ap:nä olisin iloinen, että luokalla on niin paljon jo lukemaan oppineita, eiköhän sinunkin poikasi tahdo pian kiriä heidät kiinni!

Se erityisopettaja on edelleen 1-2luokan yksi jokaviikkoinen resurssi ja hän tekee todella saumatonta yhteistyötä luokanopettajan kanssa nuo 2 vuotta. OTTAKAA asioista selvää herranjumala!

Luokkaan, johon tungetaan kaikki sopeutumattomat? Ymmärtääkseni sinne ei tuosta vaan siirretä ilman vanhempien kanssa keskustelua ja virallisia päätöksiä. Kuntahan saa enemmän rahaakin erityisoppilasta!

Aivan ymmärrettävä ratkaisu opettajalta. On totta, että koulussa opetetaan lukemaan, mutta miten se järjestetään on opettajan harkinnassa. Hienoa, että koulussa on resursseja antaa erityisopetusta muillekin kuin käytöshäiriöisille. Jos todella luokalla kaikki muut osaavat jo lukea, niin on järkevä ratkaisu siirtää yksi oppilas erityisopettajalle, jos siihen on mahdollisuus.

tyttäreni on esikoulussa ja olin tapaamassa opettajaa kehityskeskustelussa. Hänestä lapseni on vielä liian pieni ja näyttää siltä, että hänen kannattaa miettiä kouluun menoa, kun on syntynyt loppuvuodesta. Jos vaikka starttiluokalle tai päiväkotiin vuodeksi kasvamaan. Ei nyt suoraan sanonut, että näin on, mutta vihjasi siihen suuntaan. He ovat vasta aloittaneet syyskussa tehtävät yms. Hän on sosiaalinen ja lahjakas, mutta koska ei tee aina niin kuin opettaja sanoo (omapäinen) opettajan mielestä hänen ymmärryksessä on vikaa. Hän ei sisäistä sanomaa. Olin niin ihmeissäni, kun tyttö on aina ollut niin omatoiminen, tekee kirjamia, numeroita ja ratkaisee kaikenlaisia tehtäviä kotona ilman apua. Nykyään kaikesta joutuu seurantaan ja on ihan kamalaa ajatella mitä koulussa tulee olemaan jos jo esikoulussa puututaan kaikkeen. En voi uskoa mitenkään, että vuosi esim. päiväkodissa kasvattaisi ja kehittäisi tytärtäni millään lailla, päinvastoin huonontaisi itsetuntoa ja hän tuntisi itsensä niin pieneksi, kun jo nyt on ylpeä siitä, että on esikoululainen. Ajatelkaa jos ensi vuonna menisi takaisi päiväkotiin vuodeksi " kasvamaan" . Miten päiväkodissa voi kasvaa?? Jos on jo vuoden käynyt esikoulua ja sitten menee tarhaan takaisin?? Eikö koulu ole paikka, jossa oppilaita opetetaan lukemaan, laskemaan yms? ei tällaisia tarviste etukäteen osata vai pitääkö?

Se on mielestäni todellakin etuoikeus, jota ei vielä minun aikanani ollut. Ongelma on mielestäni se, että lapseni on laitettu erityisopetukseen, jossa muut ovat keskittymisongelmaisia. (tiedän sen siitä, että siinä ryhmässä on tuttuja kavereita.) Ja ongelma on mielestäni siinä, että nykyään lapsilta vaaditaan jo todella nuorina niitä taitoja, joiden oppiminen ei todellakaan ole vielä ollut välttämätöntä. Sen huomaa siitä, että monen asenne on juuri tuollainen: Opetin lapseni lukemaan niin ja niin nuorina. Olinpa hyvä äiti! Meilläkin tyttö oppi lukemaan ennen koulua. Hän halusi oppia, ja häntä kannustettiin ja opetettiin lukemaan. Poikamme ei ollut ennen kouluikää kiinnostunut lukemisesta, enkä kokenut tarvetta pakottaa häntä kirjan ääreen. Ajattelin, että sen ehtii kyllä oppimaan sitten, kun siihen varsinainen opettaminen on järjestetty. Poikamme on kyllä ollut aina matemaattisesti lahjakas, ja myös liikunnallisesti, joten olemme tukeneet häntä niillä alueilla. Hän ei ole missään vaiheessa saanut palautetta hoitopaikoistaan epäkypsyydestä, eikä esiopetuksessa huomattu mitään poikkeavaa kypsyydessä ekaluokalle.

Minusta vaan on käsittämätön tämä yhteiskunnan asenne (jos se nyt on yleinen asenne), että lasten pitää oppia kuorimaan perunansa 2-vuotiana!

VOIKO TÄMÄ OLLA TOTTA? TÄHÄNKÖ ON MENTY?

Mua niin ap:n puolesta raivostuttaa. Mitä me teemme koululla jos kaikki pitää hallita jo kouluun mennessä?

Eikö näitä täysosaajia olisi voinut sijoitella vähän eri luokille, pakkoko ne kaikki oli koota yhteen? Niin tehtiin ennenkin että jos joku osasi, niin sille järkättiin muuta tekemistä ja toiset opetteli alusta.

Itse olin matikassa aikoinani " tukiopetuksessa" tai jälki-istunnossa niinkuin muut kiusasivat, joka päivä koulun jälkeen. Itku silmässä tulin kotiin kun taas jouduin jäämään pariksi tunniksi koulun jälkeen. Pelkäsin koko koulua niin että en oppinut enkä halunnut oppia matematiikkaa koskaan. Asenne tuli vääräksi asiaa kohtaan jo heti alkuun. Muissa aineissa pärjäsi hyvin, matikan numero oli viitonen aina.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat