Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ONko tästä vielä puhuttu?

Vierailija

Toimeentulotuki on monille nuorille elinkeino. Nuorten osuus toimeentulotuen saajista on kasvanut, vaikka toimeentulotukien varassa eläminen on muuten hieman vähentynyt.

Suomalaisista 20-24-vuotiaista nuorista aikuisista lähes 17 prosenttia elää toimeentulotuen varassa. Tuet ovat muodostuneet osalle jo uraputkeksi - työpaikoista ja kouluista ei olla kiinnostuneita.

- Jos nuori jää ilman työtä ja opiskelupaikkaa, toimeentulotuki tulee tutuksi. Moni tottuu saamaan rahaa tekemättä mitään, ja sille tielle jäädään helposti, myöntää sosiaalisen ja taloudellisen tuen päällikkö Leila Palviainen Sosiaalivirastosta.

Kun vanhemmalle väelle almujen hakeminen sosiaalitoimistosta on häpeän aihe, nuoret eivät osaa hävetä.

- Nuorille toimeentulon saaminen tuntuu olevan itsestään selvyys. Se on etuisuus, joka kuuluu saada ja siihen jäädään koukkuun. Osa jopa ylpeilee sillä, tietää Palviainen.

Pitkäaikaistyötön Sami, 38, on elänyt koko ikänsä erilaisten yhteiskunnan tukien varassa. Tai ei ihan.

22-vuotiaana Sami paiski töitä kirjastossa kolme kuukautta.

- Ja olin siihen perään vielä toiset kolme kuukautta apumiehenä Rajavartiostossa kesällä 1990, Sami tarkentaa.

Yhteenlaskettua työhistoriaa tulee juuri ja juuri vuosi. Sami ei ole eläkkeellä, vaan tavallinen työnhakija. Erilaisia työllisyyskursseja hän on kolunnut ahkerasti. Ei vain ole napannut.

- Jotain mukavaa työtä voisi ottaakin vastaan. Esimerkiksi ympäristönhoitoalalta. Mähän kävin sen kurssinkin, hän muistelee.

Sami elelee poikamiehenä perimässään omakotitalossa.

- Mä saan peruspäivärahaa. Niillä pärjäillään.

Kommentit (3)

Vierailija

Ja tälläkin " samilla" vai mikä lie, on tod.näköisesti muita ongelmia, mielenterveys jne.. Normaali, terve, yhteiskuntaan sosialisoitunut nuori ei makoile kotona, kun tietää että toimeentulotuella saadaan sitä leipää, mutta työssä käymällä leivän päälle juustoa ja makkaraa.

Vierailija

Mulla on itseni lisäksi ruokittavana ja vaatetettavana taapero. Tällä hetkellä saan työmarkkinatukea ja olen työelämävalmennuksessa, vaikka saisin kyllä saman rahan makaamalla kotona.

Ekan kerran sain toimeentulotukea, kun 20v. lukiolaisena sairastuin syöpään ja pamahti isot sairaalalaskut maksettavaksi. Asuin tuolloin kotona, opintotukea en saanut koska jäljellä olevia kursseja oli liian vähän. Sossusta maksettiin sairaalaskun ja annettiin sitten vielä käyttörahaa.

Mulla sossun rahat ovat tulleet aina todelliseen tarpeeseen eikä niillä paljon kyllä juhlita! Töitä etsin koko ajan, että ei tarvisisi elää näin persaukisena ja keräisi itselleen eläkettäkin.

Vierailija

Eräskin hyvin tuntemani nuori mies on 25-vuotias, valmistunut ammattiin 17-vuotiaana, eikä ole sen jälkeen tehnyt muutamaa kuukautta pidempää työpätkää. Nekin vähän ajat mitä on ollut työsuhteessa, on hankkinut sairaslomia milloin milläkin verukkeella.

Mikäs siinä on kotona maatessa ja telkkua katsoessa, kun raha juoksee. Äitin luona voi käydä syömässä, maksattamassa laskut ja pesettämässä pyykit, sitten voi etsiä taas uuden 15-kesäisen tyttökaverin, ajella vähän autolla ja juoda kaljaa. Ja sitten taas mennä sossuun valittamaan kun ei ole rahaa.

Uusimmat

Suosituimmat