Maaliskuiset keskellä viikkoa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

niin vaan menin itsekin eilen nukkumaan 20.30 ja täällä ollaan suht virkeänä. Kaisa heräsi poikkeuksellisesti jo 6.40 ja jouduttiin nousemaan saman tien ylös, kun pikkuisella oli nälkä. Normaalistihan mä imetän vielä siinä kymmenen jälkeen illalla, mutta eilen väsymys iski ihan totaalisena ja jäi iltasyötöt hoitamatta. Ei tuntunut Kaisaa haittaavan, ekan kerran herättiin vasta 5.30. Vau.

Pieni tukkoisuus on edelleen vieraanamme ja yskääkin ajoittain ilmenee. Muuten neiti on melko pirteä ja hyväntuulinen. Taitaa flunssanpoikainen haitata minua enemmän, sen verran äsky olen taas ollut. Tai sitten se johtuu siitä, että olen taas kökkinyt alkuviikon täällä kotona. Tänäänkään ei jaksaisi lähteä minnekään, kun tuolla ulkona näyttää ja kuulostaa tosi kylmältä ja ankealta. Tuuli ulvoo ja vähän pelotti laittaa Kaisaa parvekkeelle nukkumaan. Näillä keleillä lasitettu parveke on ihan pop.

Mainostin ostaneeni uudet verhokankaat tänne työhuoneeseen - juu ja mittasin ikkunat sitten näin jälkikäteen. Ostin kangasta tietenkin liian vähän. Nyt sitten joudun puolittamaan kankaan ja tekemään kaksi sellaista kapeaa suikaletta. Onneksi noita verhoja ei muutenkaan laiteta koskaan kiinni, kun on sälekaihtimet. Ja jääpä kangasta muutamaan tyynynpäälliseenkin. Kaivoin jo ompelukoneenkin tuohon viereen, luottaen siihen että Kaisa nukkuu tänäänkin puolentoista tunnin päiväunet. Saas nähdä.

Pinsettiotteesta oli kyselyä joku päivä. Kaisalta se löytyy, harjoittelu lelumadon tuntosarvilla tekee mestarin. Viime päivien uusia juttuja on myös muiden tapaan olleet sähköjohdot, pistorasiat ja omat rattaat. Ne likaiset pyörät on parasta maisteltavaa. Odottelen tässä koska neiti keksii kissanhiekkajyväset, joita kotimme on jatkuvasta siivoilusta huolimatta täynnä. Äidin mielestä iljettävien asioiden listalle pääsee myös suihkun lattiakaivo, vitsit että sitä likaista ritilää on ihana nuolla!!

Nyt ompelusten pariin, josko samalla korjaisi pari repsottavaa saumaakin. Moi.

kua ja Kaisa 25.3

Vierailija

Kiitos!! *rutistan teitä kaikkia!!!*

Ja kiitos ohjeesta,miten se tippa laitetaan.Ei minulle kukaan mitään neuvonut ja paketin ohjeessa oli vain,että pidä silmä kiinni 30sekunttia.

Kyllä minä olen nyt tsempannut ja hokenut itselleni,ettei tämä mitään tee ja totta,pakko hoitaa! Silmä onkin jo heti paljon parempi,mutta näkö on sumea.Mikä kuuluukin asiaa. Ikävää silti,että piti nyt justiinsa sairastua.

Mimmi nukkui hyvin yön,mitä nyt kuudelta huuteli peittoa päällensä.Jatkoi sitten unia tuonne klo 8 asti.Mikä onkin harvinaisen myöhää meillä. Olen aamuisin ollut tosi väsynyt,mutta nyt kun sai nukkua pitkään jaksaa ihan hyvin.Mimmi nukkui jopa 3h päiväunet ja ehkä enemmänkin,ellen olisi herättänyt.Sen ajan minäkin köllöttelin ja mies siivosi=)

Rosa: Siis minulla ei ole muita oireita ollut kun aamuisin armoton väsymys.Se voi kyllä olla tuo flunssakin mikä väsyttää.Kovasti jännitän sitä aikaa jos alkaa oksettaa. Siinä sitä sitten Mimmi mukana ollaan halailemassa pönttöä. Neitiä kun ei voi jättää silmistään hetkeksikään,kun sitten kolisee..(meilläkin noita kuhmuja on tullut jo aikalailla) Kiva,että tälläkin puolella on joku " tuttu" näissä merkeissä,kun tuolla odotuspuolella on kesäkerttujen pinot niin pitkiä,ettei niitä kerkeä lukemaan..saati kommentoimaan!

Joten MARJU, (+tietenkin muutkin raskaaksi toivovat) plussasäteitä teille!!! Marjulla ainakin jännät paikat edessäpäin.Toivottavasti tulosta tapahtuu!!! Pidäthän meidät ajantasalla!! Olette ajatuksissani!!

Sori jos kamalasti virheitä,aika hankala kirjoittaa kun ei näe ihan niin selvästi.. ;)

Tänään lähtään " syysretkelle" . Ystävät saivat toissa kesänä meidän häissä syyskuu-lapun,jossa meidät piti viedä retkelle.Tänään he vievät meidät jäätelöbaariin!! Nam! ! Toivottavasti saan ihanan suklaajätski annoksen!!

Tällästä tällä erään. Lumista keskiviikon jatkoa!!

Tuulia,Mimmi ja sykerö rv 5

Vierailija

Käytiin tänään parisen viikkoa etukäteen 8kk lääkäri-neuvolassa, ihan mukavasti sujui.. Painokin on alkanut pikkuisen tasaantua, mitat oli 10600g ja 75cm...

Neuvolassa sitten puhuin näistä meidän " heräämisiä *20 yössä" ja sainkin tietää, että neuvolasta löytyy unihoitaja, joka on " erikoistunut" näihin uniongelmiin, eli soittelempa hänelle jo huomenna. Koska ei oo enää itku kaukana näiden yöheräämisien kanssa, tänäänkin oon saannut taasen kärsiä järjettömästä päänsärystä.

Jospa yrittäis mennä itsekin nukkumaan ees hetkeksi, kun esikoinen on kerhossa ja pikku jäbä nukkuu vaunuissa...

Mukavaa päivää:))

melrose

Vierailija

Olipa tosi kiva herätä kun maa oli aivan valkoinen täällä vantaallakin.

Ei autanut muu kun ruveta purkamaan muuttolaatikoita ja alkaa etsimään tytölle toppatakkia vaikka muutto olisi edessä vasta ensi maanantaina.

No joo....siis Joona kasvaa kovaa kyytiä.....eilen uusi edistys askel.....

nousi itse sohvaa vasten seisomaan.....=)

muutenkin kaikki meillä ok......syödään hyvin ja nukutaan.....uusi ilmiö on nyt vaan havaittu....herätään joka aamuyö n.klo:5 syömään pullollinen maitoa ja jatketaan sit unia tonne 7.30-8 asti.

Päivällä nukutaan vaan yhdet päikkärit n.3tuntia.... onneks niin kerkeän itsekin nukkua ennen kuin täytyy lähteä töihin illaksi.

Tämmöistä siis tänne......hampaita on meillä nyt neljä......2 alhaalla ja 2 ylhäällä.....pirun terävät naskalit =/

No mutta täytyy lähteä puuron keittoon......palailen taas kunhan kerkeän tän kaiken kaaoksen keskellä......

Ai joo....ei saada lapsia mihinkään hoitoon kun muutto koittaa ensi maanantaina.....kiva muuttaa neljän muksun kanssa....plääh....

Hyviä vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan....

v.i.o+Joona 1.3+tytöt

Vierailija

Aamusella ulkoilimme ja esikon takia sinnittelin melkeis tunnin. Olisi taas ollut vaikka kuinka kauan, vaikka minä olin jo eka metrien jälkeen ihan jäässä. Yrittelin heitellä sitten korista pihalla lämpimikseni (meillä sellanen minikoris, johon minäkin onnistun tekemään koreja :). Topikaan ei nukkunut rattaissaan kauaa ja katseli sitten tyynesti pelejä.

Hauska lukea, että siellä etelässä on lunta! Kun meillä ei muuta kuin maa kuurassa aamuisin, pakkasta -5. Tosin hauskuus on varmasti kaukana kun loskassa saa tarpoa *myötätuntoisena Terhiä kohtaan*. Jospa sielläkin valkeutta riittäisi talvella!

Tuulia: Marjun ja Terhin tavoin vaan rohkaisen minäkin ja kannustan nauttimaan raskaudesta. Siskoni on proviisori (tosin ei apteekkihommissa nyk.) ja muistelen että joskus puhui siitä, että kaikkia lääkkeitä ei ole tutkittu tarpeeksi tai siis niiden vaikutusta raskauteen ei tiedetä, kun ei ole tarkoin tutkittu. Siksikin saattaa olla ei-suositeltavien listalla, vaikkei mahdollisesti mitenkään sikiöön vaikuttaisikaan.

Marjulle onnea tulevaan!

Kua: teillähän osataan jo nukkua!! Ja kun sinun nikkisi tähän kirjoitin, niin jotenkin tuli kahvinhimo, mistäköhän johtuu.. :)

Eli kahvinkeittoon mars! Pojat tuhisevat, kuuntelen musiikkia ja taidan taas syventyä kirjaan. Siivota pitäisi, mutta antaapa olla. Niin, löysin eilen tosi päheät uudet sangat ja tänään näöntarkastus. Pakko oli jo toimia, kun en tunnistanut lenkillä tuttuja ihmisiä..

Vierailija

kyselen teiltä sellaista kun ollaan ajateltu kohtapuoliin alka yrittämään toista lasta ja edessä on mm omat häät ja muitakin juhlia. mitä jos on raskaan ja juo vaikki shampanjaa lasin tai kaksi tai siiderin ...siis jos on tietämättään raskaana. onko se niin et siitä lähtien ku alkaa raskautta yrittämään niin pakko jättää kaikki varmuudeksi pois?mietin vaan että mä viimeksi pääsisn kuin varkain sinne vko 5-7 enneku tajusin et odotan..en mä mikään alkoholisti ole mut mietin ettei vaan sit ota mitään...tärkeintä kuitenkin on se mahaasukki..

hanna ja akseli melkein 8kk

Vierailija

..joo vali-vali heti aluksi ;)

Hammastoa ilmeisesti pukkaa lisää, joten yö tuli kitistyä ja omassa pedissä ei tyttö suostunut nukkumaan ollenkaan. Pidettiin siis välissämme pyörimässä ja potkimassa, eikä oikeen ite saatu nukuttua. Tissiä läiskin suuhun aina välillä ja torkuin. Kerran hätkähdin siihen, kun Sanni kaiveli mun paitaa ja koitti kankaan läpi riuhtoa rintaa kitaansa :P

Keli on täällä itämaissakin karmea. Maa valgia ja tuuli paukuttaa kattoa. Naapuri oli jättäny vaatteet ulos kuivumaan yöks ja tuolta se hangesta niitä näyttää kaivelevan. Jääpi siis tänään meitin ulkoilut vähiin. Olis pari verhopakettiakin postissa oottamassa, mut en taida tyttöä tuonne myräkkään lykätä.

Kiitos KUA! Sait miut hihittelemään täällä itekseni. Meillä on nimittäin Sannilla täsmälleen samat himot. Siis tuo kylppärin lattiakaivo on ihana! Kun kylpyhuoneen oven avaa, niin pimu painaa tuhatta-sataa suoraan rööriä nuuskimaan ja lääppimään. Koitan kyllä parhaani mukaan sitä siistinä tietyst pitää, mutta kuitenkin ällöttää aatos noista miljoonista viemäripöpöistä. Ja kaikki johdot viehättää meilläkin. Kai ne näyttää hemaisevan purtavilta tjtn...puruleluja on, mutta ei ne yhtä kivoja ole ollenkaan. Lisäks lemppareita on tietokoneen näppis ja kaukosäätimet, kännykkä ja miehen syntikat.

Kiipeily on kiihtynyt sihen malliin, että alakerrankin portaissa täytyy käyttää porttia. Meidän runkopatjasängystä poistettiin jalat alta, joten nyt likka pääsee vähemmin vaurioin alas ja koittaa kömpiä sinne ylöskin takaisin.

Verbaalipuolella alkoi toissapäivänä ärinä vaihe. Ja yleensä, kun pissa tulee, niin silloin muristaan !!! :D

Ei nuo kiinteät oikeen kule vieläkään. Mietin tässä, et pitäiskö neuvolaan soittaa, ja kysyä apua, vai oottelisko tän kuukauden tuonne 8kk lääkärineuvolaan asti. (Meillä täälä ei ole 7kk neuvolakäyntiä ollenkaan.)

Mikään puuro tai makeat soseet ei uppoa yhtään. Oksennus tulee kaikista uusista mauista ja pienistäkin karheuksista, sekä väkisin tuputuksesta. Ainoat syötävät on parsak-peruna sekä kukkak-potakka. Näihin kyllä pystyy pikkusen ujuttamaan kanasosetta tai nautaa sekaan. Maksimimäärät per syönti on ollu puolisen pilttipurkkia.

Tyttö on kyllä valtavan energinen ja ihan kokoajan liikkeessä, joten kaipa tuossa meikän tissimaidossa potkua riittää. Isomummoltaankin löi muutes silmän mustaksi...

Nyt kuuluu ärinää pinniksestä, joten ekat päiköt uneksittu. Tyrkkään neidin hyppykeinuun ja kehitän ittelleni jotain purtavata

T: Sola ja Sanni (26.3)

Vierailija

Kävin ulkona lasten, koiran ja kaksostenrattaiden kanssa. Meinasi mennä hermot. Olin ajatellut, että kun rattaissa on ihan hyvän kokoiset pyörät, niillä pärjää talvellakin. Mutta p-at. Hirveässä loskassa tarpoessa oli hiki ekan kahden minuutin jälkeen. Tehtiinkin sikalyhyt lenkki... Ja mun ärsytyskäyrä oli silti huipussaan, kun koirakin tietty oli ihan onnessaan uudesta lumesta ja ryntäili niin, että meikäläinen sinkoutui milloin toiseen, milloin toiseen päähän kärryn aisaa, ja kädet ei meinannut riittää jne. Ah, näitä talven riemuja... Ei millään jaksais seuraavaa viittä kuukautta tätä loskaa ja märkyyttä - sitähän tää suurimmaks osaks täällä etelässä kuitenkin on. No, ehkä tää väsymys VÄHÄN lisää mun ärtymistäni... Huomenna talvi voi jo tuntua ihan kivalta ;-)

Tuulialle tsempityksiä ja huolet pois! Koeta olla huolehtimatta, ei se siitä parane. Ja eiköhän kaikki mene hyvin, aika pieni riski lääkkeellä varmaan kuitenkin on. Ja pakkohan se on hoitaa, ei oikein ole vaihtoehtoja, joten etpä asialle paljon mitään kuitenkaan voi. Nyt siis rentoudut ja nautit vaan raskaudesta!

Terhitaas

Vierailija

Minähän siis olin viime perjantaina baarissa ja vasta lauantaina yllättäen plussasin.En ole tuosta niin huolissaan,koska minusta asia on myös näin kun Marju kirjoitti.

Olin myös omissa häissänitoissa kesänä raskaan jotain viikolla 8.Silloin hommasin meille punaisen kuoharilasin ja join illan aikana viccyä ja limua.Kukaan ei ollut huomannut mitään,koska join koko ajan,mutta eipä ne tiennyt mitä ;)

Tuulia

Vierailija

Kiitoksia kaikille onnitteluista! Ja asnteeksi jo alkuun, jos kirjoitukseni kuhisee (taas) kirjoitusvirheitä. Meillä on tässä näppikseelä niin hämärää, etten aina kunnolla näe, mitä painan-

Munkin on pitänyt kysymäni tuosta " puhumisesta" tai onhan siitä varmaan jo aiemminkin ollut juttua. meillä kova hitti tällä hetkellä on baa baa baa, tai vastaavasti paa paa. Mutta ei kyllä Maa maa millään...Mies oli ihan voitonriemuinen, kun Helmi tässä yhtenä pävänä toisteli tosi pitkään tuota paapaapaansa. Hmf! Mistäköhän nuo monen ulkomaan kielen äitiä ja isää tarkoittavat sanat ovat saaneet alkunta????? Ruotsissakin varmaan lapset " osaavat" puhua heti, kun sanovat ekan kerran mamma tai pappa.

Tänään on ollut tosi vireä päivä konttailun opettelmisessa, mutta edetty on vain sen verran, että syöksyllä mennään eteenpäin. Ei kylläkään kovin lujaa tai pitkiä matkoja. Mutta luulisin, että viimeistään kahden viikon kuluttua Helmi joko ryömii tai konttaa. Valitettavasti...toisaalta siis. Enpä saa sitten rauhassa enää lehteä lueskella hänen kölliessään lattialla.

Kävin tänään töissä kirjoittamassa hoitovapaapaperit ja moikkaamassa työkavereita. Kiva, kun yksi vanhempi miesopettaja heti huoneeseen tultuaan ja Helmin nähtyään huudahti: " Sehän on jo iso mies!" Niinpä. Tais jäädä taas se vaaleanpunainen paita ja sukat jäädä huomaamatta...

Eipä muuta. Miehen seuraan, kun Helmi jatkaa iltanokosiaan. Pitää kyllä mennä pian herättään. Itku vaan saatttaa olla palkkana.

Lehtovi & Helmi

Vierailija

Meillä ollaan täällä siis vesirokon kourissa. Onneksi typy on ihan hyväntuulinen ja nukkuu mukavasti päikkärit. Neiti siirtyi kaksiin päiväuniin, mutta onneksi ne onkin sit kunnon unia. Yöllä nukkuu levottomasti. Ähisee, vääntyilee ja tirskahtelee itkemään. En kuitenkaan enää syötä yöllä, vaan laitan vain tuttia suuhun ja kättä rinnalle, niin yleensä siihen asettuu. Jos ei asetu, niin sit otan viereeni. Taitaa jotenkin kuulua tähän ikään, kun kaikki valittelee samaa.

Katja kyselit siitä kävelemisestä. Meilläkään ei vielä ryömitä, mutta en ole halunnut ruveta kävelyttämään käsistä pitäen, kun aivojen kehitykselle olisi tärkeää se ryömimisen ja konttaamisen vastavuoroisuus. Lapsi saa näin harjoitettua molempia aivopuoliskoja ja kehonhahmotus paranee muutenkin. Mutta ei kai siitä ole loppujen lopuksi haittaa, vaikka ei kontaisi tai ryömisi lainkaan. Tosin terkkari sanoi tutulleni, jonka vauva ei tehnyt kumpaakaan, vaan lähti heti kävelemään, että heidän tulisi silti opetella konttaamaan, vaikka lapsi jo kävelikin.

Täälläkin on jäätävän kylmää!!! Hrrr. Taidan lähteä nauttimaan kupin kaakaota. Niin ja paljon onnea plussanneille; toivottavasti tullaan pian perässä. Ja voimia kaikille yövalvojille!

Opska

Vierailija

Tässä suora lainaus Suuresta Vauvakirjasta: " Raskauden alkupäivinä nautittu alkoholi - kun et edes tiennyt olevasi raskaana - ei vahingoita sikiötä, joka ei vielä ole kiinnittynyt kohdun limakalvoon; tällöin sikiön aineenvaihdunta toimii suljettuna systeeminä äidin sisällä."

Muistan joskus lukeneeni, että istukka alkaisi toimia neljännellä raskausviikolla. Tätä ennen alkoholi (tai mikään mukaan, maksamakkara, homejuusto yms kielletty) ei siis sikiölle kulkeudu.

Marju

Vierailija

En ole varmaan kuukauteen kirjotellut ja lukemisistakin on jo muutama viikko.Meillä on sairasteltu ihan urakalla,toivottavsti nyt on ohi.

Veeti oli nuhassa kolmisen viikkoa ja sit mentiin lääkäriin et mikä on.Lääkäri tuumas " et eihän täällä mitään ja nuha voi jatkua vaikka kuukauden." Seuraavana päivänä alkoi kuume ja kesti neljä päivää ja kauhea yskä viä päälle.Sit korvalääkäriin ja korvatulehdushan siä oli ,ekat antibiootit :( Viikon kuuri ja sen loputtua ripuli! et täällä on ollut tosi kivaa...Ja kun itse sairastin tuossa välillä myös flunssan niin on täs ollut,HUOOOH

Mutta yöt meillä on melkein huippulaatua kun Veeti siirrettiin omaan huoneeseen.Mun unen laatu on parantunut huomattavasti ja poikakin nukkuu levollisemmin.Kerran yössä saattaa huikkailla kun on pää alaspäin sängyssä tai jotain.

Meillä mennään vasta takaperin tuuppimalla eikä edes käännytä mahalta selälleen.Mutta kävelytuolissa on niin kauhea vauhti päällänsä et ei meinaa perässä pysyä;seisookin omilla jaloillaan pitkät tovit siä keskellä.Aattelin kyllä et jarruttaisko se tuoli kehitystä kun ei ryömi eikä konttaa, mutta jos V lähteekin heti kävelemään?

ONKO MUILLA TÄMÄNTAPAISIA HUOMIOITA?

Eiköhän tässäkin taas ollut,pitäisi kyl käydä useammin taas,onnitteluja plussanneille kun siä joitakin oli:)

T:Katja&Veeti 25.3

Vierailija

Jenna oli eilen mummilla hoidossa puolipäivää. Tuli nukuttua vain yhdet päikkyrit, joten tyttö menikin sitten jo klo 19:00 nukkumaan ja veteli hirsiä aina kello 8:00 aamulla. Loistavat on unenlahjat!

Me oltiin eilen Taysissa taasen ultrassa. Clomit ei ollut vaikuttanut mitenkään, joten nyt jatketaan pistoshoidolla. Jennaa " tehdessä" , meni kolme viikkoa pistoshoidon aloittamisesta positiiviseen raskaustestiin. Jänskättää, toivottavasti nyt kävisi samoin.

LEHTOVI: oikein paljon onnea uuden kodin johdosta!

TUULIA: Ymmärrän hyvin, että huolestut lääkeen vaikutuksesta pieneen masuasukkiisi. Minun on helppo täältä sanoa, mutta yritä olla murehtimatta. Asia ei parane eikä korjaannu, vaikka murehtisit kuinka paljon. Toivotaan kovasti, että kaikki menee paremmin kuin hyvin.

Meillä on maa valkoisena lumesta! IHANAA!!! Jokohan olisi liian aikaista laittaa jouluvalot? Ehkä. Toisaalta muistatteko Kaija Koon biisin jossa sanotaan: " Mitä siitä, jos naapurit katsoo, kun laitan jouluvalot ikkunaan. Ihan hyvin sopii kesäkuumaan palanen joulun sanomaa." ?

Jep jep. Näissä mietteissä siirryn laittamaan tiskit koneeseen.

Marju ja Jennukka

Vierailija

Johan on taas parisen viikkoa kulunut viimeisimmästä visiitistä. Meidän tapaamiseen tulo sitten jäi, kun O:lla pukkasi ekan korvatulehduksen :( Oli sairastanut nuhan ja yskän, ja oli viikon terveenä kunnes sitten taas alkoi nenä vuotaa.. ja korvaanhan se sitten meni.

Nyt on neiti terve, mutta äiti on ihan zombie! Yöt on meilläkin yhtä hulabaloota. Tytsi kieppuu, pyörii, hakkaa tutilla laitoihin, kitisee. ähisee. potkii ja kaikkee mitä keksiä voi *huoh*. Yöruokailut on jäänyt pois, mutta aamuyöllä about 4-5 aikaan mun on vaikeeta saada hänet takaisin nukkuun (on siis totaalisen hereillä tuohon aikaan), ja mietinkin viime yön jälkeen josko tarvis jotain huikopalaa. Lukaisin nopeesti tämän pinon läpi, ja lohdutuksekseni huomasin, etten ole ainoa tämän asian kanssa.

TUULIA: Megalomaiset onnittelut plussasta!! Ja onnea matkaan muille yrittäville :)

Mites on, nukkuuko muiden lapsukaiset sisällä päikkäreitä? Tämän päiväisen talvisen kelin " innoittamana" yritin saada neidin sisälle nukkuun (ennakoin jo niitä tulevia 20-30 asteen pakkasia kun lasta ei voi viedä ulos). Kolme varttia tein töitä, kunnes tyttö nukahti ja heräsi ½ tunnin päästä. ELi ei mallaa meillä ainakaan vielä. Ei kai auta muu kuin fyllätä rattaat ja laittaa neiti iltapäivällä ulos.

KUA: Olin kuin olinkin Kättärillä synnyttämässä pääsiäistipuamme :) Kyllä me jossain varmaan tietämättämme " törmättiin" :)

Palailemisiin :)

Pipsa ja Oona 25.3.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat