Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukiko kukaan aamun Hesarista uutista joka koski sitä kuinka kotihoidontuki ja työttömyys toi Suomeen kotiäitiyden.

Vierailija

Mielenkiinnolla luin kyseisen uutisen ja pohdin itse, että olisiko tässä yksi syy suomalaisten lasten kasvaneeseen pahoinvointiin (asia josta täälläkin vouhkataan ja jota ei ole tapahtunut muissa Pohjoismaissa samoin kuin Suomessa). Uutisen mukaan oli tutkittu sitä, että yli 60 % suomalaisista alle 3-vuotiaista lapsista on kotihoidossa kun taas muissa Pohjoismaissa 70-90 % pienistä lapsista on päivähoidossa ja äidit töissä. Suomalaisten lapsiperheiden tulot olivat romahtaneet tämän kotiäitiyden mukana. Usein näillä äideillä ei ollut myöskään työpaikkaa johon palata lomien jälkeen ja näin on syntynyt uusi ilmiö Suomessa nimeltä kotiäitiys. Voisiko tämä ilmiö siis nimenomaan aiheuttaa pahoinvointia perheissä, kun perheen tulot ovat pienet lisääntyy myös tietynlainen kireys perheen sisällä, joka lisää pahoinvointia.

Olen itse tällä hetkellä kotona äitiyslomalla ja mietin jäisinkö pidemmäksi aikaa kotiin kuin vuodeksi. Itselläni on vakituinen työpaikka johon palata ja en ole koskaan ollut ns. pätkätyösuhteissa vaan heti valmistumiseni jälkeen olen ollut useamman vuoden aina vakituisessa työsuhteessa. Mutta voin kuvitella, että olisin melko ahdistunut mikäli minulla ei olisi työpaikkaa ja tulot olisivat epävarmat. Ja tämä vaikuttaisi varmasti lapsiin. Mietin siis aamulla sitä, että voisiko siis kotiin jäämisessä, perheen tulojen romahtamisessa jne. olla syy lasten lisääntyneeseen pahoinvointiin, koska pahoinvointihan ei ole lisääntynyt esim. Ruotsissa ja Norjassa samalla tavalla kuin Suomessa ja ko. maissa lapset pääsääntöisesti ovat alle 3 vuotiainen päivähoidossa.

En myöskään usko, että Suomen päivähoitojärjestelmä on täysin kelvoton leikkauksista huolimatta. Onhan julkiseen terveydenhuoltoonkin kohdistunut leikkauksia ja eihän sekään aivan kelvotonta ole (vaikka en sitä itse käytä).

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Laskepa muuten tuloistasi vain kunnallisveron osuus, vain sillä on merkitystä mikäli aletaan kustannuksia miettimään.

Jos puhutaan tuloista/ kustannuksista kokonaisuutena, koko yhteiskunnan kannalta, niin kyllä koko summallakin on merkitystä. Palautetaan sitten vaikka ylijäämä kunnille valtionosuuksina.

Vierailija

Sukupuolielimet eivät saa määrittää, tekeekö töitä vai ei. Naiset ovat mesonneet tasa-arvon perään jo kauan, ja nyt kun huomataan että se tuo mukanaan myös VELVOLLISUUKSIA (kuten osallistumisen perheen elatukseen) eikä pelkkiä vapauksia, aletaan vinkua kotiäitiysinstituution perään.

Ottakaa myös huomioon, että maissa joissa tämä ah niin ihana kotiäitiys on yleistä, on mies varauksetta perheen kunkku ja nainen on hänestä taloudellisesti riippuvainen. Näin ollen oman miehen silmille ei hypitä. Olisi aivan turha mennä näihin " väimeren maihin" vaatimaan mieheltä puolet kotitöistä. Vaippaa vaihtava aviomies olisi monissa näissä paikoissa suorastaan sensaatio.

Vierailija

seistä niiden takana. En ole koskaan elämässäni kokenut epävarmuutta siitä millaisia päätöksiä minun tulee tehdä ja miten elää. Ja olen vielä itse päiväkotiin 6 kk vanhana viety ja hyvin olen pärjännyt. Ja miehelleni on sama jäänkö kotiin vai en, mutta hän kyllä kannustaa minua lähtemään töihin, koska tietää minun nauttivan älyllisistä haasteista ja hänkin pelkää, että turhautuisin kotona. Ja siinä hän onkin oikeassa. Tosin mietimme sitäkin vaihtoehtoa, että mieheni tekisi vain 3-4 päivää viikossa töitä ja olisi siis osittaisella hoitovapaalla. Mikä olisi mielestäni hyvä asia, koska se toisi miestäni lähemmäksi lasta ja opettaisi myös hänelle arjen pyöritystä.

Vierailija

Esim Ruotsin palkkatasosta. Ei tod.ole sama kuin Suomessa. Päivähoito ei voi koskaan kilpailla hyvän kotihoidon kanssa (tietysti jos hyvää kotihoitoa ei ole tarjolla niin.. ). Toki monen ihmisen parhaaksi on luulla asioita jos ne luulot helpottaa elämää, tieto kun monesti lisää tuskaa.

p.s. menkääpä joskus tutustumaan lapsenne arkeen muutamaksi tunniksi sinne päiväkotiin.

Vierailija

Vetamatta sen kummempia johtopaatoksia on vain mielenkiintoista, etta naapurimaat ovat menneet eri suuntiin. Olisi mukavaa, jos samanlaista vertailua nakisi jatkettavan laajemminkin, ei siis vain Pohjoismaiden valilla.

Vierailija

kärsitään yhä. Tällöin työttömiä oli 400000! Samaan aikaa sosiaali- ja terveyspalveluista jouduttiin tinkimään. Tässä voisi olla yksi syy.

Vierailija

Omaa kotona olemistani kannustaa ennen kaikkea se, että TIEDÄN päivähoitojärjestelmän olevan kovasti puutteellinen.

T. Järjestelmässä mukana ollut 7 vuotta (Helsingissä)

Vierailija

Ja tuleeko heistä kykeneviä veronmaksajia, kun ovat oppineet että rahaa saa muutenkin kuin työtä tekemällä. Äidiltä opittu malli...

Vierailija:

Lainaus:

tulevat veronmaksajat saa kunnon alun elämälleen. Ei siihen tarvii käyttää säästöjä eikä rikasta miestä, se on yhteiskunnan velvollisuus.

Vierailija

saaden ainoastaan nämä hänelle kuuluvat tuet ja sinä työssäkäyvänä olisit vastuussa siitä, että saat perheen elätettyä, laskut maksettua, lainat lyhennettyä, jne. jne. Sen lisäksi että kävisit töissä (mahdolliset työstressit siihen oheen) joutuisit murehtimaan rahan riittävyydestä ja tinkimään kaikesta. (Olettaen, että palkkatulot olisivat jotain " normaaliluokkaa" ) Koettelisiko hermoja?

Entäs se kotona oleva osapuoli? Elämä olisi mahdollisesti pelkkää kodin- ja lapsenhoitoa, sosiaaliset kontaktit vähissä, omaa aikaa niukasti. Toisinaan luultavasti kaipaisi jotain muutakin?

En ihmettele, että joissain tapauksissa tällainen kiristää vanhempien pinnaa ja parisuhdetta ja eihän se voi olla heijastumatta lapsiin.

Vierailija

Meillä töissä alkoi lomautukset ja yt-neuvottelut äitiyslomani aikana. Kun soitin henkilöstöpäällikölle että tulen töihin kun lapsi on 1v. Hän sanoi että kannnattaa harkita vakavasti tilannetta. Todennaköisesti minut irtisanottaisiin/lomautettaisiin kun tulen töihin. Siirsin töihin paluuta ½v ja hain samalla muita töitä ja pääsinkin uuteen paikkaan. Vanha työpaikkani lopettikin toimintansa kokonaan vähän ajan päästä... Tiedän monien vastaavassa tilanteessa olevien tehneen samoin joten lehti juttu pitää siltä osin ihan paikkansa.

Vierailija

En voi uskoa, että Ruotsissa naisten palkat olisivat suomalaisia naisia paremmat. Täällä kun aina valitetaan, että koska miehellä on parempi palkka niin naiset jää kotiin sen takia. Miksi ei Suomessakin kannustettaisi miehiä jäämään enemmän kotiin. Vai onko kyse siitä, että naiset eivät anna miesten jäädä kotiin vaikka mies haluaisikin.

Vierailija

antaa minulle jonkin näköisen empiirisen materiaalin päivähoidon laadusta. Lapset toki sopeutuu " mihin vaan" , mutta eri asia on mielestäni pitääkö heidän!

Vierailija

tulevat veronmaksajat saa kunnon alun elämälleen. Ei siihen tarvii käyttää säästöjä eikä rikasta miestä, se on yhteiskunnan velvollisuus.

Vierailija

pahoinvointi perheissä, joissa toinen on kotona johtuu varmaan enemmänkin siitä, työttömiä on enemmän pahoinvoivissa, ja usein muistakin ongelmista kärsivissä perheissä.

aloitus kuvaa hyvin sitä, että amatöörit eivät osaa tulkita tutkimuksia, tai sitten tulkitsevat ne siten kuin itse asian näkevät

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat