KESÄKERTUT keskiviikkoa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Piti ihan käydä oma vitamiinipurkki hakee ja lukee...Nimittäin terkka sano et voisit alottaa d-vitamiinin,mutta tietämättäni söinkin jo..Multitabseja ostin samana päivänä ku raskaustestin...

Meillä täällä ei ainakaan oo mitään tiettyä aikaa millon ottavat " asiakkaaks" uusiks.Sillon ku soitin pari viikkoo sitte,aukas jo koneelle mulle sivut ku epäröin noiden viikkojen suhteen...

Aivan ihana oli se vau`kirjan vauvan odotus äidille/isälle,vaik samat asiathan siinä on mitä muissaki oppaissa. Nyt oli kohta " mitä ruoka-aineita tulisi välttää" lyhentyny aika hurjasti.Ja lisänä oli tullu poronliha

-->VOI OLLA radioaktiivista... Mut aiemminhan varoteltiin maksaruuista,nyt ei puhuta mitään... Onko teillä millanen käsitys...? Vai kohtuudella? Se nimittäin on mun ihan ehoton lemppari.....

Esikoisen aikaan olin hirveen tarkka,ja podin huonoo omaatuntoo yhen yrttitee-kupposen takia viikko- jos en kuukauskitolkulla ku en tienny siinä vaiheessa... Jos nyt ottas vähä rennommin......

Ihana ilma tuolla ulkona,tuntu oikein miten happi jytisi sisään....

suhmura yhä 7+6

Vierailija

Hei kaikille!

Olen välillä kirjoitellut johonkin pinoon, mutta esittelen nyt itseni. Olen 26v odottaja Etelä-Suomesta. Perheeseen kuuluu mies 25 ja koira. Esikoista odotan. Työelämässä olen. Plussasin jotain kuukausi sitten ja sen jälkeen on aika todella madellut. Vielä pitäisi odottaa kuukausi ennen kuin pääsen töissä kertomaan, että jään äippälomalle. Kävin maanantaina hakemassa kaverilta joitakin vauvanvaatteita ja myöhemmin saan lisää kaikkia vauvajuttuja! Ihanaa!

Huomenna on eka neuvola ja alkuraskauden ultra. Jännittää, mutta tällä hetkellä mulla on aika varma olo tästä raskaudesta. Laskettu aika on 5.6 ja Hyvinkäällä synnytän.

Lydia (8+3)

Vierailija

...kellä ei vielä oo paha olo, kannattaa hoitaa jääkaapinsiivoukset, vessasiivoukset ym. mahdollisimman hyvälle mallille... itse viivyttelin turhan kauan... ja nyt on jo pahoinvointi kunnolla päällä... eipä tekis mieli jääkaappia siivota, tiskejä tiskata - vessasta puhumattakaan... Ja jääkaappi on aikas sotkusessa kunnossa (pohjalle vuosi jotain pakastimesta sulamaan otetun ruuan litkua...), listeriahysterian takia haluaisin sen siivota, vaikkei haisekaan... (siis ettei tarttis tulla listeriahysteriaa, sellasen ensioireitakin on jo ollut, kun tajusin syöneeni fetajuustopakkauksesta, joka oli ollut yli 2vk avattuna - tosin suolaliemessä.) No, mutta turha kuitenkin mistään murehtia ja huolehtia. Tekee minkä jaksaa ja elää niin kuin parhaaksi katsoo. Ja reipasta ja iloista mieltä... Tiesittekö muuten, että jos hymyileekin vaikkei hymyilytä, niin se naaman virnistys saa jo aivoissa aikaan hyvän mielen tunnetta?

Vierailija

Ei kannata liikaa huolehtia eikä murehtia! (helpommin sanottu kuin tehty)

Täällä varmaan olisi asiaanperehtyneempiäkin ehkä... mutta kirjoitan nyt alkuun jotain

NÄin luin eilen jostain tiedotteesta(en saa sitä enää auki, tuli liitepostina):

Listeria on liki joka paikassa esiintyvä bakteeri (maaperässä eläimissä ihmisissä jne.), mutta ihminen on sille yleensä varsin vastustuskykyinen. Tietyissä pitoisuuksissa (joita ei tarkkaan tiedetä) se voi kuitenkin olla haitallinen vanhuksille, pienille lapsille, alentuneen immuunivasteen omaaville ja raskaana oleville. Jos se pääsee raskaana olevan verenkiertoon (luultavasti yksi bakteeri ei riitä infektoimaan?), se yleensä infektoi istukan ja kohdun. Listeria kasvaa yleensä maitotuotteissa, lähinnä pehmeissä juustoissa ja pitkään kypsytettävissä(sinihomejuusto), ja myös pitkään säilytettävissä elintarvikkeissa. eli on neuvottu välttämään pehmeitä juustoja, pastöroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja ja itse olen aikonut välttää myös pastöroimatonta maitoa (saisin tuttavapiiristä). Vakuumi/suojakaasuun pakattuja lihapakkauksiakaan ei välttämättä kannata suosia juuri ennen viimeistä käyttöpäivää, tai ainakin huolehtia että pesee kätensä. Tietty muutenkin. Mutta pitää huolen, ettei käsittele kypsennettyä lihaa samoilla välineillä/käsillä kuin raakaa.

Salaatit ja vihannekset kannattaa pestä huolella.

Mutta listeria bakteeri kuolee n.75C-asteessa! Joten jos jotain epäilee, niin eikun kattilaan vaan keittymään tai uuniin tai pannulle. Tämä kannattaa muistaa, eli ei syytä huoleen, jos maito on vanhan oloista tai juusto, niin puuroon tai pizzaan vaan.

Ja hyvin harvinaistahan listeriaan sairastuminen on. Joskus on ollut epidemioita esim. ravintolan tarjoileman ruuan takia, jossa pitoisuudet ovat olleet hyvin suuria. Maitohappobakteerit pitävät listeriaa kai aikahyvin kurissa, joten kannattanee suosia piimää ja jugurttia, ehkä pitää oman suoliston vastustuskykyisempänä? Ja niissä ei yleensä listeriariskiä ole, kuten ei esim. normaali edam-juusto. Muistaa vaan, että pitkää säilytystä ei kannata suosia. Kannattaa katsoa valmistuspv ja parasta ennen. Useita kuukausia seisonutta pehmeää juustoa tuskin kannattaa syödä, jos ei halua riskeerata. Mutta kukin harkitkoon itse. Vastustuskykykin lienee yksilöllinen?

Oliko sekavaa selitystä tai tuliko bakteerikammo? Toivottavasti ei... Täällä välillä on ollut linkkejä sivuille, joissa kerrotaan listeriasta, katson, jos löytäisin. Todennäköisempää lienee ajaa autolla kolari. Joten vain tervettä järkeä mukaan, hysteriaan ei kannata langeta (mies sanoisi " paraskin puhuja" , hysteeraan kuulemma liikaa)... Kun miettii, kuinka paljon lapsia syntyy kehitysmaissa, ja pallon väkiluku lisääntyy, niin ei ne vauvat masussa niin kauhean usein vahingoitu.

Vierailija

Paha olo ja flunssa jatkuu. Just soittelin työterveyteen ku huomenna pitäis töihin lähteä, mut ei tunnu poskiontelotulehdus väistyneen...saakeli jos ei taas yhdellä kuurilla mene. Ei paljon huvittais tässä tilassa useempaa kuuria syödä, vaikka pakkohan se on jos ei muute tuu kuntoon. No, lääkäriin pääsen huomisaamuna, et katotaan sit tilannetta uudelleen.

On muuten aika jännää yrittää ottaa lääkkeet siten, että ne kestää sisällä. Toistaiseksi on kyllä onnistunut, vaikka äsken oli kyllä aika tiukka paikka.

Juu, ja sit on tänään vielä hammashoitajalle menokin...jes. Jännä nähä onnistuuko oleminen yrjöömättä...!

Lumimyräkkää tännepäin odotellessa..

Lyydia 6+4.

Vierailija

Ite kuulun sarjaan huolettomat noitten ruokajuttujen suhteen: Kolme raskautta on sujunut hyvin ja terveitä, eläväisiä pojankosseja syntyny ilman suurempaa ruokien kanssa sehlaamista. Terve maalaisjärki, käsihygienia ja kohtuus kaikessa lienee paras niin itelle kuin vauvalleki!

Örkky olo jatkuu ja illaksi pitäs jälleen selvitä kouluun. Huimaa ja väsyttää ja alavatsakipu jatkuu.

Terveydenhoitaja pisti tylyt, kun soitin kivusta: " Kun ei sulla vielä oo kaheksaa vkoakaan täynnä, niin voihan se hyvinki mennä kesken. Soittele, jos et tarvitsekaan sitä ensvkon neuvolaa."

Ens vkolla ois ensimmäinen nla, eivät siis meilläpäin ota ennen rv kaheksaa. Jäi siitä terkasta vähän ontto olo. Mies vain sanoo, että otetaan rauhallisesti, voihan se olla kohdun kasvukipuja kun ei vuotoa oo. Täytynee ajatella niin.

Rupeanpa lämmittelemään iltasapuskaa itelleni ja lähen opiskelemaan. Mies jääki laittelemaan ruokaa sitte poitsujen kanssa. En jaksa etes aatella ruuanlaiitoa ja kaikkia niitä ällöjä hajuja.

Voimisia kaikille! :)

M 7+6

Vierailija

Taas piti vitamiinipurkki kaivaa kaapista.Epäilys rupes iskee sen A-vitamiinin takia.Mut lukihan siinä raskauden ja imetyksen aikana,mut myös et " muita A- ja D-vitamiineja sisältäviä valmisteita ei pidä käyttää samanaikaisesti"

Sitä ei voi uskoo miten ihanaa on ku tekee mieli paahtoleipää! Ihan yhtäkkiä tuli ja METVURSTI päälle vielä...Viime viikolla(kohan) metvurstin haju yökötti aikamoisesti.... Eli mandariinejen lisäks muutaki...

Nyt jos keskittys perhe-elämäänki välillä....

suhmura

Vierailija

Moi!

Joo, tosiaan palelee aikas paljon eikä tuo kylmä ilmakaan auta asiaa:-( Toivottavasti tämä ei kestä koko aikaa. Joku kirjoitti yrttiteestä ja ettei se sopisi raskaana olevalle, niin onko näin ja miksi? Mullakin kolman lapsi tulossa, enkä ole ennen oikeastaan osannut kaikkea edes vältellä. Nyt on jotenkin tarkemman oloinen kaikessa ja myös raskauden onnistuminen huolestuttaa enemmän kuin ennen.

Sain muuten ekan ultran vasta joulukuun alkuun ja nyt kyllä tuntuu odottavan aika pitkältä... Ajattelinkin että josko kävisin tässä välissä yksityisellä. No, katotaan nyt miltä se mieli alkaa tuntua!

Vointeja kaikille!

Suvetar

Vierailija

Mikähän tässä elämässä on oikeasti tärkeätä..? Se että lapsi ilmoittaa tulostaan, vai se, että kaikki labratestit tehdään sovitussa järjestyksessä?

Pidä lippu korkealla ja paljon onnea odotukseesi!

Vierailija

on vitamiiniseos jota minä syön. Se on tarkoitettu raskaana oleville ja imettäville naisille. Siinä on mm divit, rautaa, ja kalsiumia, ja foolihappoa. Niitä pitää vain ottaa 2 päivässä. Lisärautaa tulen varmaan vielä tarvitsemaan.

Multitabseissa on kuulema A-vit sen verran vähän, ettei sillä ole merkitystä. Apteekissa sanoivat näin, kun etsin sopivaa vitamiiniprukkia esikoista odottaessa. En kyllä siltikään sitä ottanut.

Vierailija

Tuota d-vitamiinia minäkin jo mietin, että pitäiskö aloittaa. Olin jo apteekissakin purkki kädessä mutta ei löytynyt vapaata henkilökuntaa että olisin voinut kysäistä, niinpä ajattelin että taidan odottaa neuvolaan.

Milläs viikolla te olette varailleet neuvolan? Mies jo eilen alkoi patistella mua että varaa nyt!! Oikeasti en ollut edes tajunnut itse että tosiaan pitäis kait sinnekin taas soittaa ja alkaa käymään kaikenmaailman punnituksissa ja mittauksissa...

Jalkasärky on vihdoin loppunut, jees! Olihan ikävää, eilen jo puutui kahteen kertaan tuo vasen jalka ihan yllättäen ja olin jo lähteä lääkäriin kun mietin kaikenmaailman tukoksia taas. Mutta nyt onneksi on ihan ok tuntuinen. Alavatsa tuntuu pinkeältä ja aamulla farkut ekan kerran olivat jo sellaiset tiukemman tuntuiset, mieskin oli jo sitä mieltä että vatsa on kasvanut!? Ja viikkoja siis vasta 4+5 =0...

Päivänjatkoja kaikille!

t. mariadee 4+5

Vierailija

Jos nyt ehtisin kirjoittaa ennnen kuin työkaverit pömähtävät paikalle : 0

Ekaksi vitamiineista. Aloitin sen 2+ multivitamiinin syömisen jo ennen raskaaksi tuloa, siinä pitäs olla se dvit määrä 10 mikrog. , mikä on kai suositus. Voi kai sitä alkaa syömään heti, hyvä ois syödä ihan säännöllisesti koko ajan, varsinkin talvella. Itse ole miettinyt lisärautaa, kun olo on niin vetämätön, varsinkin illasta. Varmasti hemoglobiini on laskenut, niin se laski esikoisenki kanssa ja vaikka söin rautaa, niin ei se tahtonut nousta.

Onko fetajuusto kiellettyjen listalla, sehän on kypsytetty juusto (jos nyt oikein muistan)? Eikö ne tuorejuustot ole kiellettyjä. Suomalaiset juustot (homekin) on turvallissia syödä. Itse on nyt niitä niin himoitse, joten ei tee tiukkaa olla syömättä. Ulkolaisia tuorejuustoja on varmaan syytä välttää.

Mulla huono olo lisääntyy iltaa kohti, kai kun joutuu työssä ahertamaan, niin illalla on ihan kuitti. Eilenkin niin tutisutti ja tärisytti, et tunutu et on ihan oikeesti kipeänä. Nyt viikkoja 8+2. Mulal neuvolla on vasta 9.11., jolloin viikkoja on 10.

Nyt lopettelen, että ehdin lähettääkin tämän : ) Mukavaa keskiviikkoa.

Vierailija

mariadee:

[quote]

Listerihysteriastas, niin mulla on iskenyt sakkariini-kauhu, join nimittäin viime viikolla litran parissa päivässä alkoholitonta päärynäsiideriä joka on makeutettu aspartamiinilla JA sakkariinillä, nyt sitten oon pohtinut pään puhki mitä kaikkea siitä nyt on voinut sitten seurata =0. Jä mäkin söin fetajuustosalaatteja monena päivänä sillä viikolla kun tein testin, en YHTÄÄN muistanut että fetakin on kiellettyjen listalla, voihan pee!

Heippa!

Mä en ole vielä tehnyt toista varmentavaa testiä (ekan tein su, kp 32/30-32), oon vaan odotellu tätiä, joten en ole tänne kirjoittanut vielä. Nyt ehkä rv 4+3 tai jotain. Nuo juustojutut, mitä pitää välttää? Söin niitä surutta esikoista odottaessa (en tiennyt), kun taas salmiakkia en syönyt yhtään. Mites te, syöttekö salmiakkia? Täytyykö siitä taas luopua?

terkuin Liinaharja

ps. esittelyä myöhemmin, jos tätiä ei tosiaan kuulu ;)

Vierailija

Tuli tossa mieleen, että ootteko alottanu d-vitamiinin käytön? Mietiskelen, että pitäiskö alottaa vai ootella parin vkon päähän ekaa neuvolaa?

Vierailija

Kiitos lohdutuksesta! Vähän lohduttaa ikävän olon kanssa, kun on toivoa, että tästä jotain seuraisikin... Itsekin jo odottelen, että pääsisin ultraan, mutta odottelen kutsua polilta.

synnytyksen jälkeen (ja mahd. seuraavissa raskauksissa) olet ihan onnellinen, jos mahasi ei ole mahdottomia joutunut venymään. Eikä tarvi niin paljon vaivata päätään äitiysvaatteilla. Minä olen käyttänyt lähinnä tavallisia vaatteita, housut jotain joustavaa materiaalia ja koko XL, hyvin menee, ja voi löytyä ihan kivojakin. Nykyisin kai paremmin löytyy valinnanvaraa, mutta muutama vuosi sitten ei äitiyspuolelta löytynyt kuin prässättyjä virkahousuja...

K@isa:

[quote]

ANTEEKSI teille, jotka voitte tosi huonosti: ei varmaan kuulosta fiksulta, mutta mä TOIVOISIN, että mulla olisi huono olo. Tai selvästi kasvanut kohtu tai edes omituisia mielihaluja, mutta olo on varsin normaali ja välillä herää epäilys, että olenko kuvitellut kaiken. (Ja se kohdun pirulainenkin niin taakse päin kallistunut kuulemma, että ties koska rupeaa näkymään tämä raskaus! ;) Eli ei ole vielä lähellekään äitiyshousujen tarvetta täällä. Mun selvin raskausoire taitaa olla tämä ylimääräinen hötkyily ja panikointi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat