Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Analysoikaa: päiväkotiin vieminen/hakeminen

Vierailija

Poikamme on kaksivuotias ja aloitti päiväkodissa elokuussa. Puolitoista kuukautta jäi päiväkotiin mielellään ja juoksi suoraan leikkimaan. Viimeisen kuukauden ajan on ollut temppuilua sekä aamuisin että iltapäivisin. Aamuisin poika karkailee päiväkodin eteisessä, yrittää karata leikkihuoneesta ja vastustelee eri tavoin. Iltapäiväsin kun haetaan ei taas halua lähteä kotiin. Useimmiten sivusilmällä huomioi, että vanhempi tuli, mutta jatkaa vaan leikkejään ja usein joudutaan itkun kanssa lähtemään.

Luonteeltaan poika on melko reipas. Ensin hieman tutkailee uusia tilanteita, mutta aika nopeasti lähtee leikkiin. Päiväkodista on tullut mukavaa palautetta. Pääsääntöisesti pitävät poikaa on rauhallisena. Poika on esikoinen ja vaatinut meiltä aina paljon huomiota. Uhmis on myös päällä ja erityisesti kotona kokeillaan rajoja.

Välillä harmittaa, kun tämä toistuu päivästä toiseen. Analysoikaa mikä on homman nimi? Onko aamuisin parempi jättää temppuileva lapsi vähäeleisesti vai olisiko parempi viipyä hetken yrittää saada poika sopeutumaan?

Tätä viestiä saa nostaa, että saisin jotain vinkkejä!

Kommentit (13)

Vierailija

Sitä uhmaahan se on, meillä on (onneksi vain joinakin aamuina) sama meininki kaksivuotiaan tytön kanssa. Yleensä vietetään pph:n eteisessä pieni hetki, pidetään vaikka lasta sylissä jos haluaa ja vaihdetaan kuulumisia hoitajan kanssa. Sitten reipas ja päättäväinen " nyt minä lähden töihin, isä tulee sitten iltapäivällä hakemaan" ja heiheit. Yleensä menee ihan hyvin (usein tyttö lähtee hetken syliteltyään itse leikkimään ja huikkaa " heippa" olkansa yli), joskus on niitä aamuja, että lapsi jää eteisen lattialle huutamaan... Mutta tiedän, että lopettaa nopeasti isän/äidin lähdettyä.

Iltapäivisin tyttö on yleensä innolla kotiin lähdössä, sen suhteen ei ole yleensä ongelmia. Muutaman kerran olen kantanut kainalossa autolle, kun on kieltäytynyt yhteistyöstä. Silloinkin haetaan rauhassa, kuulumisten vaihto antaa lapselle hetken aikaa lopetella leikit, jos tarvitsee. Yleensä kyllä hoputtaa, että nyt äiti mennään. Mutta jos sattuu huono päivä, en ala riidellä enkä maanitella, vaan jos muutamalla sanomisella lapsi ei lähde, nappaan suuremmitta seremonioitta kainaloon. Viimeistään portilla sanoo aina " anna mä kävelen itse" .

Vierailija

Tarhassa hyvästelet lapsen reippaasti ja muutamalla eleellä ja toivotat hyvää päivää ja että iltapäivällä taas nähdään. Lapsesi testaa sinua, että jos kovin hankalaksi heittäytyy niin jätätkö töihin menemättä. SItähän se uhma on.

Vierailija

Päivähoidon alussa lapset voivat olla innoissaan, kun kaikki on uutta ja mielenkiintoista. Muutaman viikon kokeilun jälkeen onkin sitten valmis palaamaan entiseen.

Sama tuli mieleeni, kuin edellisillä. Selkeyttä ja jämäkkyyttä lähtö- ja tulotilanteisiin. Meillä on käytössä Pusu-Halaus-paketti, ja kun lapsia jää samaan päiväkotiin kolme, niin jokainen päivä on meillä yhtä halailua!

Iltapäivällä sitten jutellaan päiväkotipäivän aikana tapahtuneista jutuista. Olen huomannut, että lapset tykkäävät kertoa näistä omista jutuistaan, joissa isä ja äiti eivät ole olleetkaan mukana.

Vierailija

Kiitoksia vastauksista! Täytyy panostaa jämäkkyyteen. Minusta on tainnut viime aikoina paistaa neuvottomuus, kun teppuilu jatkuu ja jatkuu.

Vähän käy kateeksikin, kun jotkut lapset juoksee heti vanhempiensa kaulaan ja meillä poika ei noteeraa oikein mitenkään. Lasten kanssa tulee jatkuvasti uusia juttuja, minkä kanssa saa olla ihan ihmeissään! Ei ole helppoa...

Vierailija

Poikasi on juuri tajunnut että tänne tullaan tosiaan joka aamu ja tänne jäädään. Mieltä osoitetaan joka välissä. Toi on niin tuttua meille viime vuodelta. Se vie aikansa mutta helpottaa jossain vaiheessa. Kärsivällisyyttä.

Vierailija

Sitä olen harrastanut, että matkalla kerron millainen päivä on edessä. Se on varmaan ihan hyvä tapa ja teen sitä kyllä jatkossakin. Alkuun kun tämä temppuilu alkoi, lähdin tarhasta viivyttelemättä. Nyt olen yrittänyt vähän pehmeämpää linjaa...

Uusimmat

Suosituimmat